KAMO POBJEĆI?

Što ako veliki asteroid pogodi Zemlju? Znanstvenici: ‘Apokalipsa, ali postoji način da ljudi prežive...‘

Udar asteroida u Zemlju/Računalna ilustracija

Sebastian Kaulitzki/science Phot/AFP
Udar asteroida mogao bi biti događaj razine izumiranja pa su znanstvenici načinili simulacije da bi ustanovili koliko bi loše bilo

Iako se ne očekuje da će asteroid u skorije vrijeme udariti u Zemlju, svemirske agencije za svaki slučaj drže oči širom otvorene. Ovisno o veličini svemirske stijene, udar asteroida mogao bi biti događaj razine izumiranja pa su znanstvenici načinili simulacije kako bi ustanovili koliko bi loše moglo biti, prenosi The Sun.

Ako ste gledali u posljednje vrijeme popularan Netflixov film "Ne gledaj gore" ("Don't Look Up"), možda ste ostali zabrinuti mogućnošću potencijalnih udara asteroida, no ne bi svi asteroidi koji bi udarili u Zemlju, kako se navodi, značili kraj čovječanstva.

Naime, svemirska stijena morala bi biti prilično velika da ubije sve pripadnike ljudskog roda.

Što bi se dogodilo?

Znanstvenici smatraju da je asteroid koji je zbrisao dinosaure s lica Zemlje bio promjera oko 12 kilometara. Kada bi danas asteroid te veličine udario u Zemlju, sve bi se odmah promijenilo zbog siline udara i njegovog utjecaja na okoliš.

Stručnjaci procjenjuju da bismo doživjeli požare, udarne valove, usijano zračenje, nastao bi golemi krater, padala bi kisela kiša ili bi nastao divovski tsunami, ukoliko bi asteroid udario u more.

"Sav pepeo od požara i sve sitnije krhotine od udara dugo bi se zadržale u atmosferi i dobiti bismo ono što se zove udarna zima", rekla je za Inverse Britt Scharringhausen, izvanredna profesorica fizike i astronomije na koledžu Beloit.

"To bi blokiralo sunčevu svjetlost, a sav pepeo koji bi pao u oceane zakiselio bi njihove gornje slojeve. Dakle, imamo spaljene stvari, ubijeno sve u oceanu i zamrznutu Zemlju, koja bi prolazila kroz dvije godine konstantne zime".

Ipak, Scharringhausen ne misli da bi sav život na Zemlji nestao nakon velikog udara asteroida.

Bijeg u podzemlje i skladište sjemena

Neka manja bića preživjela su udar asteroida koji je ubio dinosaure pa kad bi ljudi poduzeli prave mjere opreza, moguće je da bi i oni mogli preživjeti.

"Ne bi sve umrlo. Ako razmišljamo o ljudima, način da preživimo bio bi otići u podzemlje", objašnjava Scharringhausen. "Možda biste se mogli izvući u bunkeru, ako imate zalihe da preživite to razdoblje zime, u kojem ne možete uzgajati jestivu hranu".

"Možda usjevi koje ljudi najčešće uzgajaju ne bi prošli dobro, no postoji ono veliko skladište sjemena (Svalbardsko globalno skladište sjemena, op.a.), pa ako je sjeme dovoljno dobro zaštićeno, mogli biste ponovno pokrenuti poljoprivredu".

Neki stručnjaci zabrinuti su da Zemlja ipak još nije spremna obraniti se od potencijalno smrtonosnih asteroida.

Izvršni direktor SpaceXa i multimilijarder Elon Musk jednom je izazvao zabrinutost napisavši na Twitteru: "Velika stijena će naposljetku pogoditi Zemlju, a mi trenutačno nemamo obranu".

Planovi za spašavanje Zemlje

NASA ipak istražuje neke obrambene metode. Nedavno su pokrenuli misiju svemirske letjelice Double Asteroid Redirection Test (DART).

"DART je prva misija posvećena istraživanju i demonstriranju jedne metode skretanja asteroida promjenom gibanja asteroida u svemiru kinetičkim udarom", objašnjavaju iz NASA-e.

Letjelica DART trebala bi se u rujnu zabiti u mali asteroid zvan Dimorphos sa ciljem da ga pomakne s putanje.

U međuvremenu, NASA je nadogradila svoj softver za opasnost od asteroida s nekim ključnim promjenama, koje bi trebale pomoći u učinkovitijem otkrivanju potencijalno opasnih svemirskih stijena.

06. ožujak 2024 22:34