ZATAŠKALI PA LAGALI

Studija o kojoj bruji cijeli svijet - naftni div 50 godina skrivao istinu o klimi: ‘Sve su znali!‘

Izgaranje fosilnih goriva

Xu Congjun/Imaginechina Via Afp
‘Iako su imali sve podatke, upustili su se u dugotrajnu kampanju umanjivanja ili diskreditiranja onoga što su znanstvenici potvrdili‘

Naftni div Exxon u tajnosti je ‘izuzetno točno i vješto predvidio globalno zatopljenje‘ da bi nakon toga proveo desetljeća blateći i omalovažavajući takva znanstvena otkrića kako bi zaštitio svoju osnovnu djelatnost, pokazalo je novo istraživanje, piše Guardian.

Mnogi interni dokumenti i znanstveni radovi već su ranije pokazali da je Exxon znao za opasnosti od globalnog zagrijavanja još početkom 1970-ih, a tijela naftne industrije znala su za rizik još i ranije - od 1950-ih godina prošlog stoljeća.

Nakon toga su snažno i vrlo uspješno mobilizirali snage protiv znanosti kako bi spriječili svaki pokušaj smanjenja upotrebe fosilnih goriva.

Međutim, nova studija jasno je pokazala da su znanstvenici Exxona bili vrlo precizni u svojim projekcijama iz 1970-ih naovamo, predviđajući uzlaznu krivulja porasta globalne temperature i emisije ugljičnog dioksida koja je blizu onoga što se doista dogodilo kad se svijet počeo zagrijavati tempom koji nije viđen milijunima godina.

Exxonovi znanstvenici predvidjeli su da će porast globalne temperature biti oko 0,2 stupnja Celzija zbog emisija stakleničkih plinova uslijed izgaranja nafte, ugljena i ostalih fosilnih goriva. Nova analiza, objavljena u časopisu Science, ustanovila je da su Exxonovi znanstvenici bili vrlo vješti i da su njihove procjene bile ‘konzistentne i posve u skladu s neovisnim akademskim i vladinim modelima‘.

Izgaranje fosilnih goriva

Xu Congjun/Imaginechina Via Afp

Geoffrey Supran, čija su prijašnja istraživanja povijesnih industrijskih dokumenata pomogla rasvijetliti što su točno Exxon i ostale naftne kompanije znale, kaže da je bilo nevjerojatno vidjeti da su projekcije Exxona tako u skladu s onim što se kasnije doista i dogodilo.

‘Ovo doista sumira što je sve Exxon znao i to mnogo godina prije nego što su se mnogi od nas rodili‘, kazao je Supran, voditelj analize koju su proveli istraživači sa Sveučilišta Harvard i s Instituta za istraživanje klimatskih promjena u Potsdamu.

‘Sada imamo dokaze da su točno predvidjeli zagrijavanje godinama prije nego su počeli napadati znanost. Ovi grafikoni dokazuju da je Exxon znao i namjerno dovodio na krivi trag.‘

U sklopu istraživanja je analizirano više od 100 internih dokumenata i recenziranih znanstvenih radova koje su negdje između 1977. i 2014. izradili ili Exxonovi znanstvenici i menadžeri ili autorstvo dijele s nezavisnim znanstvenim organizacijama.

Analiza je pokazala da je Exxon posve ispravno odbacio ideju da svijet ide prema neizbježnom ledenom dobu, o čemu se raspravljalo 1970-ih, te su umjesto toga predvidjeli da planeti prijeti ‘super-interglacijal‘ (doba između dva ledena doba) izazvan povećanjem razine ugljičnog dioksida. Znanstvenici kompanije Exxon također su ustanovili da će globalno zagrijavanje koje je izazvao čovjek biti detektirano negdje oko 2000. godine te su predvidjeli ‘ugljični proračun‘ za zadržavanje zagrijavanja na razini od 2 stupnja Celzija u odnosu na predindustrijsku eru.

Naoružan ovim znanjem, Exxon se upustio u dugotrajnu kampanju umanjivanja ili diskreditiranja onoga što su znanstvenici potvrdili. Još 2013. godine, Rex Tillerson, tada izvršni direktor kompanije, kazao je da klimatski modeli nisu ‘kompetentni‘ te da postoje ‘neizvjesnosti‘ u vezi utjecaja izgaranja fosilnih goriva na klimu.

Rex Tillerson

Saul Loeb/Afp

‘Oni su šutjeli dok su radili ovo istraživanje i tek kad je iz strateških razloga postalo neophodno upravljati egzistencijalnom prijetnjom za njihovo poslovanje, usprotivili su se i pobunili protiv znanosti‘, kazao je Supran.

‘Mogli su podržati svoje znanstvenike, a ne poricati njihova saznanja. Bilo bi sve mnogo teže poreći da je veliki naftni kralj podržavao znanost, umjesto što ju je napadao.‘

Znanstvenici koji se bave klimom kažu da nova studija naglašava važno poglavlje u nastojanju da se uhvatimo u koštac s klimatskom krizom.

‘Vrlo je nesretna okolnost što kompanija ne samo da nije pazila na implicirane rizike ovih podataka, nego je odlučila podržati neznanstvene ideje umjesto da samo odgodi akciju - vjerojatno u nastojanju da zaradi još više novca‘, kaže Natalie Mahowald, stručnjakinja za klimu sa Sveučilišta Cornell.

Mahowald kaže kako su odugovlačenja u pokretanju akcija, potpomognuta od Exxona, imala ‘snažne implikacije‘ jer su ranije investicije u energiju sunca i vjetra mogle spriječiti sadašnju i neke buduće klimatske katastrofe. ‘Ako uključimo utjecaj zagađenja zraka i klimatske promjene, njihove akcije su vjerojatno negativno utjecale na tisuće, ako ne i milijune ljudi‘, dodala je.

Auspuh automobila

Guillaume Bonnefont/Zuma Press/Profimedia/Guillaume Bonnefont/Zuma Press/Profimedia

Drew Shindell, klimatolog sa Sveučilišta Duke, nazvao je novu studiju ‘detaljnom i snažnom analizom‘ te kazao da su Exxonovi netočni javni komentari o klimatskoj krizi ‘posebno drski‘ s obzirom da su njihovi znanstvenici zajedno s nezavisnim istraživačima radili na procjeni globalnog zagrijavanja. No Shindell je kazao i da se teško može zaključiti da su Exxonovi znanstvenici u tome bili išta bolji od vanjskih znanstvenika.

Novi rad omogućio je bolji uvid u Exxonove dezinformacije, rekao je Robert Brulle, stručnjak za ekološku politiku na Sveučilištu Brown koji je istraživao klimatske dezinformacije koje širi industrija fosilnih goriva.

‘Siguran sam da će trenutni napori da se Exxon pozove na odgovornost uzeti u obzir i ovu studiju‘, rekao je Brulle, imajući pritom na umu razne tužbe čiji je cilj natjerati naftne kompanije da plate za klimatsku štetu koju su prouzročile.

Exxon je kontaktiran za komentar.

18. travanj 2024 00:19