IMALA UGLEDNOG MENTORA

SVJETSKI USPJEH MLADE ASTROFIZIČARKE Genijalna Hrvatica s 24 godine doktorirala na ponajboljem svjetskom učilištu

Foto: Privatni fotoalbum
Andrea Kulier već sa 12 godina upisala je studij matematike i fizike u SAD-u

Čestitamo Andrei Kulier, našoj najnovijoj doktorici, i njezinu mentoru, Jeremiahu Ostrikeru!, objavio je prije nekoliko dana na svojoj Facebook stranici Odsjek za astrofizičke znanosti Sveučilišta Princeton vijest o Andrei Kulier, najmlađoj Hrvatici koja je doktorirala astrofiziku u Americi.

Andrea Kulier ima samo 24 godine, a o njoj smo, baš kao i američki mediji, pisali 2009. godine kada je u dobi od 17 godina upisala doktorat na Princetonu. Andrea Kulier rođena je 1991. godine u Zagrebu, a 1996. godine s roditeljima se preselila u Ameriku.

Njezini roditelji, Dubravka i Igor Kulier, dugo su radili u Hrvatskim željeznicima, a kada su na američkoj lutriji Diversity Visa dobili “zelenu kartu”, odlučili su pokušati živjeti u SAD-u. Preselili su se u kalifornijski grad Placentia gdje je Igor Kulier našao posao kao kompjutorski programer, dok je njegova supruga vodila brigu o obitelji.

Sama naučila čitati

Andrea Kulier od malena je s lakoćom učila i razumijevala stvari oko sebe. Kada je imala samo tri godine i nekoliko mjeseci, sama je naučila čitati slova gledajući “Kolo sreće” na HTV-u. Roditelji su joj priskočili u pomoć i pomogli da poveže slova u slogove pa je tako s tri i pol godine prilično tečno sama čitala dječje priče i knjige.

U Americi je naučila engleski jezik za manje od šest mjeseci gledajući na TV-u dječje emisije. Kasnije je u školi pokazala izniman talent za matematiku te je zahvaljujući Early Entrance Program (EPP), koji pomaže posebno talentiranoj djeci, preskočila srednju školu. U dobi od 12 godina, dok se većina djevojčica još igra, Andrea je upisala studij matematike i fizike na Kalifornijskom državnom sveučilištu u Los Angelesu.

Diplomirala je 2009. godine, a primljena je na doktorat na nekoliko vodećih svjetskih sveučilišta, uključujući Harvard, Caltech te sveučilišta California u Irvineu i Berkeleyju. Dolazak sa 17 godina Mlada Andrea naposljetku je izabrala glasoviti Princeton, sveučilište čiji je član od 1933. do 1955. godine bio najpoznatiji fizičar u povijesti Albert Einstein.

Princeton je mladoj Andrei Kulier dodijelio 36.000 dolara godišnje za školarinu te oko 33.000 dolara za stan, hranu i ostale troškove. Kad je upisala doktorat na Pricetonu, predstavnici toga sveučilišta priznali su da rijetko imaju doktorande mlađe od 18 godina.

- Željela bih se baviti istraživanjima iz teorijske kozmologije i raditi kao profesorica na sveučilištu - rekla nam je Andrea Kulier u razgovoru za Jutarnji list 2009. godine. Kako ne voli medijsku pozornost, ovih dana javila nam se kratkom e-mail porukom na engleskom jeziku da nije zainteresirana za intervju.

Ugledan mentor

Svoju doktorsku disertaciju Andera Kulier obranila je prije prije tjedan dana, a njezin je mentor bio je prof. Jeremiah Ostriker (78), jedan od najuglednijih američkih astrofizičara, koji je objavio 373 rada citirana gotovo 47.000 puta. Mlada Andrea Kulier dosad je objavila četiri znanstvena rada: jedan prošle te tri ove godine.

- Andrea je vrlo bistra i upravo je dovršila posve originalan doktorski rad o galaksijama i kako su ti čudesni objekti povezani s dvije tajanstvene komponente u svemiru: crnim rupama i tamnom tvari - rekao nam je prof. Ostriker koji smatra da će Andrea Kulier otići na postdoktorat u Čile.

27. travanj 2024 06:57