TO JE TEK POČETAK

U dubokom svemiru otkrivene dvije divovske crne rupe, astrofizičari: ‘Sada se postavlja veliko pitanje...‘

Prva fotografija crne rupe

Event Horizon Telescope/Xinhua News/Profimedia/Event Horizon Telescope/xinhua News/profimedia
Rezultati istraživanja pokazuju kako su spomenute crne rupe i njihove galaksije domaćini i nekoliko milijardi puta veće od Sunca

Nove snimke koje je napravio NASA-in svemirski teleskop James Webb (JWST) uspjele su uhvatiti svjetlost zvijezda iz dviju galaksija u kojima se nalaze crne rupe koje aktivno rastu - i to manje od milijardu godina nakon Velikog praska! Stoga se astrofizičari sada pitaju - što je bilo prvo, kokoš ili jaje?

Rezultati istraživanja, objavljeni u časopisu Nature 28. lipnja, pokazuju kako su spomenute crne rupe i njihove galaksije domaćini i nekoliko milijardi puta veće od našega Sunca.

Svemirski teleskop James Webb, koji provodi infracrvenu astronomiju, lansiran je 2021. godine. Riječ je o najvećem optičkom teleskopu u svemiru koji može uhvatiti snimke s iznimno starih i udaljenih objekata.

Crne rupe na snimkama izgledaju blistavo, ali galaksije je teško vidjeti. Prije nego što je James Webb počeo raditi, istraživačima je bilo iznimno teško doći do ovakvih otkrića jer je njegov prethodnik Hubble mogao detektirati galaksije stare oko 3 milijarde godina, ali ne i mlađe.

- I prije lansiranja JWST-a smo izveli simulacije podataka kako bismo odabrali ove dvije galaksije kao najbolje mete za otkrivanje galaksija domaćina kvazara u ranom svemiru - rekao je za Newsweek Masafusa Onoue, jedan od autora studije zbog čijih se nalaza sad postavlja pitanje: Što je bilo prvo, crne rupe ili galaksije domaćini?

Nije jasno kako su spomenute crne rupe postale tako velike, a istraživači su otkrili kako je omjer njihove i veličine galaksija domaćina sličan onima koji su uočeni nedavno, što sugerira da je veza između to dvoje već uspostavljena 860 milijuna godina nakon Velikog praska.

- Naš sljedeći korak je izvođenje statistički snažnijih dokaza o neevoluirajućem odnosu između mase crnih rupa i mase galaksija tijekom kozmičkog vremena. Zanimaju nas i detaljna svojstva galaksija domaćina, raščlamba zvjezdane populacije u galaksiji domaćinu kvazara i položaj ovih masivnih galaksija domaćina kvazara u strukturi svemira velikih razmjera - kažu istraživači.

27. travanj 2024 11:45