SRODNICI

U južnom Sibiru otkrivena potpuno nova ljudska vrsta

DNK im je vrlo slična našoj, ali ipak različita. U potpunosti su drugačiji od naše vrste homo sapiens te neandertalaca koji su živjeli u to doba

ZAGREB - Rusko-njemačka skupina znanstvenika otkrila je novu ljudsku vrstu koja je prije četrdesetak tisuća godina živjela u središnjoj Aziji. To otkriće, nazvano “X-žena”, objavljeno je u novom broju vodećeg znanstvenog časopisa Nature.

- Ovo je vrlo uzbudljivo otkriće koje otvara nova pitanja u razumijevanju razvoja ljudske vrste - komentirao je Chris Stringer iz Prirodoslovnog muzeja u Londonu.

Novu su vrstu znanstvenici otkrili zahvaljujući DNK analizi fosilizirane kosti malog prsta.

Tu su kost 2008. godine otkrili ruski znanstvenici Mihail Šunkov i Anatolij Derevianko u špilji Denisova u planinama Altaj u južnom Sibiru. Zaključili su da je prst pripadao djetetu starom oko sedam godina, ali nisu mogli odrediti njegov spol. Koristeći metodu datiranja pomoću radiokativnog ugljika, znanstvenici su zatim odredili da je ta osoba živjela u razdoblju prije 30.000 do 48.000 godina. Zatim su njemački znanstvenici iz Instituta Max Planck za evolucijsku antropologiju u Leipzigu iz kosti ekstrahirali mitohondrijsku DNK, koja se prenosi se s majke na dijete. Analiza mitohodrijske DNK bila je veliko iznenađenje.

- Takvo nešto nikad prije nisam vidio. Bila je to genetska sekvenca slična ljudskoj, ali ipak sasvim različita od naše ili neandertalske - izjavio je dr. Johannes Krause, koji je zaključio da je taj prst pripadao nepoznatoj vrsti ljudi, različitoj od pripadnika naše vrste Homo sapiens i neandertalaca, koji su u to doba također živjeli u južnom Sibiru.

- Nitko ne zna kako je to stvorenje izgledalo. No, na osnovi razlika na razini mitohondrijske DNK možemo zaključiti da je zajednički predak te nepoznate vrste, modernih ljudi i neandertalaca živio u Africi prije otprilike milijun godina - izjavio je dr. Svante Paabo, jedan od autora studije u Natureu.

Rusko-njemački tim znanstvenika najavio je da tijekom ljeta planira nova iskapanja u špilji Denisova, koja bi trebala potvrditi da je tamo uistinu živjela dosad nepoznata i izumrla vrsta ljudi.

17. travanj 2024 01:42