USPJEH U GENOSU

VELIKO OTKRIĆE HRVATSKIH ZNANSTVENIKA Otkrili dodatak prehrani koji štiti od razvoja 'tihog ubojice' koji uzrokuje čitav niz smrtonosnih bolesti

Ilustracija: Laboratorij Genosa
 Željko Puhovski / CROPIX

Znanstvenici iz jednog od najuspješnijih malih znanstvenih institucija ne samo u Hrvatskoj, već i u Europi, Genosa, u suradnji sa stručnjacima sa Sveučilišta UT Southwestern u Teksasu otkrili su da N-acetilmanozamin kao dodatak prehrani štiti od razvoja hipertenzije, odnosno povišenog krvnog tlaka koji se smatra ‘tihim ubojicom’ jer uzrokuje bolesti od kojih u svijetu umire najveći broj ljudi, te da smanjuje biološku dob.

Studija pod nazivom ‘Supplementation with the Sialic Acid Precursor N-acetyl-D-Mannosamine Breaks the Link Between Obesity and Hypertension’ upravo je objavljena u časopisu Circulation, jednom od najprestižnijih časopisa iz područja kardiologije.

Istraživanja na miševima proveli su znanstvenici sa Sveučilišta UT Southwestern u Teksasu, a istraživači iz Genosa analizirali su glikane kod 3.442 ispitanika iz projekta 10.001 Dalmatinac te pokazali da glikani igraju ulogu i u hipertenziji kod ljudi.

Genos je vodeći svjetski laboratorij za visokoprotočnu analizu glikana te kao takav sudjeluje u brojnim velikim kliničkim studijama. Provedena istraživanja pokazala su da regulacija razine sijalinske kiseline na imunoglobulinima štiti pretile miševe od razvoja hipertenzije.

Pretilost i bolesti povezane s povećanom tjelesnom masom poput povišenog krvnog tlaka smatraju se epidemijom 21. stoljeća, a vežu se velikim dijelom uz nezdravu prehranu te nedovoljnu tjelesnu aktivnost. Povišeni krvni tlak je jedan od glavnih uzročnika srčanog udara, koronarne bolesti srca te kroničnog oboljenja bubrega stoga postoji potreba za jednostavnim, brzim i učinkovitim liječenjem.

Kao jedan od glavnih uzroka povišenog krvnog tlaka u pretilih miševa i u ljudi u ovoj je studiji identificirana snižena razina sijalinske kiseline na molekuli imunoglobulina G u krvi. Znanstvenici iz Genosa već su ranije utvrdili da su niske razine sijalinske kiseline na imunoglobulinu G povezane s povišenom biološkom dobi u ljudi, koja je odraz povećanog rizika od krvožilnih i kroničnih bolesti. Genos je patentirao GlycanAge test biološke dobi koji je plasiran na globalno tržište putem online prodaje, a analiza se odvija u Genosovom laboratoriju u Zagrebu.

Zagreb, 250219.
Genos, Borongajska 83a.
Test starosti GlycanAge.
Na fotografiji: prof. Gordan Lauc.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Željko Puhovski / CROPIX
Na fotografiji: prof. Gordan Lauc

- Iznimno me veseli kada rezultati naših istraživanja pronađu konkretnu primjenu, a posebice kada ta primjena doista može pomoći ljudima. Ovim velikim istraživanjem koje smo proveli u suradnji s kolegama u SAD-u, otkriven je molekularni mehanizam koji objašnjava kako povećana biološka dob, koju mjeri naš GlycanAge test, dovodi do razvoja bolesti, u ovom slučaju hipertenzije. Također smo pokazali da je te ‘loše glikane’ moguće popraviti te da promjena ‘loših’ u ‘dobre’ glikane sprječava razvoj hipertenzije. Za sada je to eksperimentalno pokazano samo kod miševa, no vrlo sličnu sliku vidimo i kod ljudi, te se nadam da će naše buduće studije pokazati da to može pomoći i ljudima - rekao je prof. dr. sc. Gordan Lauc, predsjednik Uprave Genosa.

Također, laboratorij Genos je prošli tjedan imenovan jednim od ‘skrivenih šampiona’ istočne, središnje i južne Europe u sklopu evaluacije koju je provela Europska Banka za rekonstrukciju i razvoj (eng. The European Bank for Reconstruction and Development - EBRD) u Londonu.

Genos je jedna od svega nekoliko privatnih znanstvenih institucija u Hrvatskoj, a svojim dosadašnjim radom etablirao se kao jedna od najuspješnijih malih znanstvenih institucija ne samo u Hrvatskoj, već i u Europi. Vodeći je laboratorij u svijetu za visokoprotočnu analizu glikana, a ugledni časopis The Scientist 2013. godine proglasio ga je najboljim mjestom za rad za istraživače u industriji na svijetu.

16. travanj 2024 09:14