KORAK NAPRIJED

VELIKO OTKRIĆE: NASA je pronašla dva planeta veličine Zemlje

AP

NEW YORK - Astronomi su pronašli dva planeta veličine Zemlje u orbiti oko udaljene zvijezde, vrlo ohrabrujuće otkriće u potrazi za životom na drugim mjestima u svemiru, javlja AP.

- Otkriće je pokazalo kako takvi planeti postoje te da ih svemirski teleskop Kepler može uočiti - pojasnio je važnost otkrića Francois Fressin iz Harvard-Smithsonian centra za astrofiziku na Cambridgeu.

To su najmanji do sada pronađeni planeti da orbitiraju oko zvijezde slične našem Suncu .

Fressin naglašava kako znanstvenici traže 'Zemljolike' planete kao potencijalno mjesto za razvoj vanzemaljskog života. Njegovo je izvješće o otkriću objavljeno u utorak u najnovijem izadnju časopisa Nature. Jedan planet ima promjer svega tri posto veći od Zemljinog dok je drugi nešto manji - oko devet desetina. Prema do sada prikupljenim informacijama, čini se da je riječ o stjenovitim planetima. Međutim, planeti su prevrući da bi život kakav mi poznajemo opstao na njima. Temperature na površini iznose između 420 i 760 Celzijevih stupnjeva.

Iako se sve više govori o traženju života u svemiru, znanstvenici upozoravaju kako život na drugim planetima možda neće biti inteligentan - možda će to biti bakterije ili plijesanj ili nešto s čime se do sada nismo susreli.

- Otkada je lansiran, 2009. godine, NASA-in svemirski teleskop JKepler pronašao je dokaze o postojanju desetak planeta sličnih Zemlji. No, Fressinovo je izvješće prvo koje donosi i potvrdu - izjavio je Alan Boss s Carnegie zavoda za znanost u Washingtonu. On je član Keplerova vijeća, no nije sudjelovao u pisanju izvješća.

Znanstveni su uspjeli odbaciti sva moguća alternativna objašnjenja za signale koji su u početku upućivali da nekoliko planeta orbitira oko zvijezde Kepler-20, udaljene od Zemlje 950 svjetlosnih godina u smjeru zvježđa Lira.

Planeti, nazvani Kepler-20e i Kepler-20f, dio su solarnog sustava s još tri planeta i njhov položaj u istom trenutačno testira dosadašnju teoriju o nastancima planeta. U našem Sunčevu sustavu, mali stjenoviti planeti nalaze se najbliže zvijezdi dok su plinoviti divovi nešto dalje u periferiji.

No, ovaj peteročlani sustav nema takvu liniju podijele - veliki i mali planeti izmijenjuju se veličinom ako gledamo njihov raspored od zvijezde prema vanjskom dijelu.

- To je 'suludu' i za sada neobjašnjivo. Današnje razumijevanje nastanka planeta u orbitama oko zvijezda jednostavno ne dopušta tako nešto - rekao je suautor studije i znanstvenik na Harvardu David Charbonneau.

Ranije ovog mjeseca astronomi su otkrili planet čija je temperatura površine ugodnih 22 Celzijevih stupnjeva . No, njegova veličina upućuje da na njemu vjerojatno nema života. Od Zemlje je veći 2,4 puta te znanstvenici procjenjuju kako je više poput Neptuna, mješavina plina i tekućine, no sa stjenovitom jezgrom i oceanima.

10. svibanj 2024 19:56