UHVAĆENI RADIO VALOVI

Zemlja primila prvu simuliranu ‘poruku vanzemaljaca‘, znanstvenici pozivaju javnost: Pomozite nam da je dešifriramo

Sciepro/science Photo Library/Science Photo Library Via Afp
Primanje poruke od izvanzemaljske civilizacije preoblikovalo bi cijelo čovječanstvo. Projekt ‘Znak u svemiru‘ je proba za taj događaj

Čovječanstvo je jedan korak bliže komuniciranju s vanzemaljcima.

Institut SETI, neprofitna organizacija posvećena traženju života u svemiru, simulirala je vanzemaljski signal tako što je letjelica koja kruži oko Marsa odaslala poruku u tri ujutro po istočnoameričkom vremenu.

Radio valovi su poslani kroz svemir brzinom svjetlosti, a veliki teleskopi na Zemlji su ih uhvatili 16 minuta kasnije.

Ova je vježba, prva takve vrste, osmišljena da pripremi znanstvenike za događaj koji će ‘duboko promijeniti čovječanstvo‘ - kontakt s vanzemaljskim bićima, piše Daily Mail.

Znanstvenici u SAD-u i Italiji bili su presretni kad se na zaslonima njihovih računala pojavila poruka koju su primili u dijelovima.

Signal su mogli uloviti i brojni radio-amateri diljem svijeta na frekvenciji 8.4 gigahertz.

No znanstveni tim ključne podatke nije otkrio - uključujući tip signala te što je sve sadržavao. Ta tajanstvenost je potrebna jer će kriptirana transmisija biti podijeljena s javnošću, nakon čega će svi sudjelovati u njezinom dešifriranju.

Signal poslan s orbitera

SETI

Daniela dePaulis, umjetnica i vizionarka koja stoji iza ‘A Sign in Space‘ projekta (‘Znak u svemiru‘, prev.), kazala je tijekom emitiranja uživo: ‘Ovo je bilo vrlo stvarno. Ovo nije bilo prvi put da smo primili signal od orbitera s Marsa, no ovaj je sadržavao stvarnu poruku.‘

Signal su na Zemlji primila tri velika teleskopa: Allen Telescope Array (ATA) u Kalifornijji, Robert C. Byrd i Green Bank opservatoriju (GBO) u Zapadnoj Virdžiniji i Medicina Radio astronomska stanica u sjevernoj Italiji.

No signal se na Zemlji, zapravo, ne može čuti.

Inženjerka Victoria Catlett je objasnila: ‘Radio signal nije sam po sebi zvuk, već svjetlosni val. Kad ga primamo na uređaju poput radija u autu, svjetlosni signal se prevodi u pokrete unutar zvučnika i to je ono što čujete.‘

Dodala je i kad radio valovi budu kompletno uhvaćeni, tim će objaviti sve potrebne podatke i javnost će ih moći skinuti.

Znanstvenici će u srijedu navečer procesuirane podatke sigurno smjestiti u decentralizirane baze podataka Breakthrough Listen Open Data Archive i Filecoin, a kad to bude završeno, SETI će na svojim društvenim mrežama objaviti dva linka.

Po teleskopu će biti skinuto oko pet gigabajta podataka, a bit će dostupne ukupno četiri datoteke.

Datoteka s kojom će biti najlakše raditi je ona povezana s GBO-om, jer taj teleskop hvata najjače signale, no sve će datoteke sadžavati iste informacije.

Green Bank Observatory

Andrew Caballero-reynolds/Afp

Znanstvenici su u ovoj vježbi odabrali zajednički pristup i dopustili javnosti da zajedno s njima sudjeluje u dešifriranju poruke.

Svi koji žele sudjelovati, mogu se prijaviti preko OVOG OBRASCA.

U ovoj vježbi ljudi su izradili izvanzemaljsku poruku, no SETI kaže da bi stvarna komunikacija s nekim vanzemaljskim oblikom života ipak izgledala mnogo drugačije od onoga što bi ljudi mogli poslati i primiti.

Inače, na Zemlji je uhvaćeno već mnogo signala koji putuju svemirom.

‘Veliki dio radio signala koji dolaze iz svemira emitiraju sićušne električno nabijene čestice, poznate kao elektroni, koje se kreću kroz magnetska polja‘, navodi Europska svemirska agencija (ESA).

‘Ti elektroni obično ubrzavaju zbog udarnih valova eksplodirajućih zvijezda, poznatih kao supernove.‘

No problem koji astronomi imaju je razlikovati potencijalne izvanzemaljske signale od onih koje uzrokuje čovjek.

To se promijenilo u veljači kada je tim znanstvenika predvođen Sveučilištem u Torontu osmislio algoritam koji može odrediti koji su signali umjetni, a koji potencijalno mogu biti vanzemaljske poruke.

SETI-jev projekt, nazvan ‘Znak u svemiru‘, glavni je dio studije o mogućnosti da Zemlju kontaktiraju izvanzemaljci.

‘Kroz povijest, čovječanstvo je tražilo smisao u snažnim i transformativnim fenomenima‘, rekla je DePaulis.

‘Primanje poruke od izvanzemaljske civilizacije duboko bi preoblikovalo cijelo čovječanstvo. Projekt ‘Znak u svemiru‘ nudi neviđenu priliku za konkretnu probu i pripremu za ovaj scenarij kroz globalnu suradnju, potičući otvorenu potragu za smislom u svim kulturama i disciplinama.‘