NOVA PERSPEKTIVA

Znanstvenici kažu da bi naše temeljne mjere svemira mogle biti pogrešne

Ilustracija
 Profimedia, Panthermedia

Naša mjerenja nekih osnovnih procesa u svemiru bi mogla biti pogrešna, pokazuje novo istraživanje, piše Independent.

Astronomi su pronašli da bi sve ono što smo mislili da znamo o veličini zvijezda moglo biti krivo. S obzirom da su zvijezde bile korištene da se procijeni starost svemira koji se širi, naše mjere osnovnih procesa kao što su Hubbleova konstanta i količina tamne tvari mogle bi također biti pogrešne, kazali su znanstvenici.

Nova otkrića dolaze od tima astronoma koje vodi Maria Bergemann iz Instituta za astronomiju Max Planck. Mjerili su kemijski sastav zvijezda i došli do neočekivanih rezultata.

Astronomi su ranije vjerovali da se specifična vrsta supernove, poznata kao 'tip 1a', obično pojavljivala kad je bijeli patuljak bio u orbiti oko normalne zvijezde i razvlačio svoje vanjske slojeve. Ipak, nova mjerenja pokazuju da ona većinom dolazi iz drugih scenarija.

To pokazuje da bismo mogli biti u krivu u našem shvaćanju koliko sjajne takve zvijezde mogu biti, kako se sjaj mijenja tijekom vremena i koliko dugo mogu ostati sjajne. U drugim vrstama eksplozije sjajnost nije jasno ograničena, pa ne možemo jasno znati koliko sjajnom bi zvijezda trebala izgledati.

Nova komplikacija se pojavljuje jer astronomi koriste tu sjajnost i razliku između toga koliko bi zvijezda doista trebala biti sjajna i koliko nam sjajna izgleda da bi utvrdili koliko je od nas udaljena.

Ta pretpostavka je bila korištena za neka od najvažnijih istraživanja o svemiru. Osigurala je radove koji su kreirali uvjerenje da je naš svemir sastavljen od oko 70 posto tamne energije i odredili mjeru Hubbleove konstante odnosno brzinu kojom se naš svemir širi.

Na neki način nove mjere bi se mogle pokazati kao korisne za znanstvenike. Mogle bi pomoći da se objasni očita diskrepancija u Hubbleovoj konstanti, koja se pojavila kad su znanstvenici pronašli da se različite mjere, od kojih neke koriste supernovu tipa 1a, a druge gledaju na svemir kroz kozmičko mikrovalno pozadinsko zračenje, ne poklapaju.

Očekuje se nastavak istraživanja kako bi se provjerile nove informacije u odnosu na druge dijelove svemira. Jedan važan test mogla bi biti objava podataka iz Gaia programa Europske svemirske agencije, koji bi se trebali pojaviti sljedeće godine, piše Independent.

21. travanj 2024 03:14