USPIO EKSPERIMENT

Znanstvenici miševe pretvorili u terminatore: Poslali ih u svemir, vratili se jači nego ikad

Miševi iz svemira
 University of Connecticut School of Medicine

Nabildani, mutantski 'moćni miševi' zadržali su svoje mišiće i nakon višemjesečnog boravka na Međunarodnoj svemirskoj postaji te se vratili izgledajući poput pravih bodybuildera, piše AP.

Nova saznanja mogla bi pomoći u sprečavanju gubitka mišićnog i koštanog tkiva astronauta tijekom dugih svemirskih putovanja poput onoga na Mars, ali i ljudi koji su osuđeni na boravak u krevetu ili u invalidskim kolicima.

Tim istraživača predvođen doktorom Se-Jin Leejem iz laboratorija Jackson u Connecticutu, poslao je u prosincu 40 mladih ženki miševa u svemir SpaceX-ovom raketom.

U studiji objavljenoj u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, Lee je rekao da su, kao što je bilo i očekivano, 24 netretirana miša izgubila na mišićnoj i koštanoj masi i do 18 posto.

No, osam genetski poboljšanih 'moćnih' miševa koji su imali dvostuku mišićnu masu, zadržali su svoj mišićavi izgled, a njihovi su mišići bili usporedivi s onima preostale grupe miševa koji su čitavo vrijeme bili na Zemlji, u NASA-inom svemirskom centru Kennedy.

Kao dodatak, osam normalnih miševa koji su primili tretman 'moćnih miševa' u svemiru, po povratku na Zemlju imali su dramatično povećane mišiće. Taj tretman uključivao je blokiranje para proteina koji obično limitiraju mišićnu masu.

SpaceX-ova kapsula dopremila je svih 40 miševa u vrlo dobrom stanju na Zemlju kad su se svi skupa u siječnju padobranom spustili u ocean kod obale Kalifornije. Nekim običnim miševima uštrcan je odmah nakon povratka lijek 'moćnih miševa' i oni su izgradili mišiće puno brže od miševa koji lijek nisu primili.

Znanstvenici su završili eksperiment taman kad je izbila pandemija koronavirusa.

- Jedina dobra stvar kod covida je ta što smo imali dovoljno vremena sve detaljno opisati i predati papire na objavu, rekla je doktorica Emily Germain-Lee, inače supruga dr. Leeja koja je također radila na eksperimentu.

I dok nova saznanja ohrabruju, proći će još mnogo vremena i morat će se obaviti još mnogo posla prije nego lijek bude dovoljno siguran za testiranje i primjenu na ljudima.

- Pred nama su još godine posla. Ali tako je to kad u studiji želite prijeći s miša na čovjeka, kaže Germain-Lee.

Ovo istraživanje istaknulo je i neke druge molekule i puteve signala koje je vrijedno istraživati, a u idućim pokusima vjerojatno će se u svemir slati još više miševa na još duže vrijeme.

O miševima je u svemiru brinulo troje astronauta, skenirali ih te im davali injekcije. To su bile Christina Koch i Jessica Meir koje su izvele i prvu posve žensku svemirsku šetnju te Andrew Morgan koji su svi navedeni kao suautori studije.

19. travanj 2024 11:16