VELIK UTJECAJ

ZNANSTVENICI OTKRILI ZAŠTO NAM OD STRESA POSIJEDI KOSA 'Očekivali smo da je stres loš za tijelo, no otkrili smo i više od toga'

Andrey Khokhlov / Alamy / Alamy / Profimedia

Znanstvenici su otkrili zašto nam od stresa posijedi kosa, a otkrili su i potencijalni način kako to spriječiti, i to bez boje za kosu.

U testiranju na miševima pokazalo se da se matične stanice koje kontroliraju boju kože i kose oštete od stresa, zbog intenzivne boli. Tako su miševi s tamnim krznom u samo nekoliko tjedana postali potpuno bijeli.

Američki i brazilski istraživači tvrde da je to otkriće vrijedno daljnjeg istraživanja te da bi se tako mogao razviti lijek koji sprečava starenje kose i promjenu njezine boje.

Iako se sijede uglavnom mogu pripisati prirodnom procesu starenja i genetici, pokazalo se da tu i stres igra veliku ulogu. No, znanstvenici nisu bili sigurni na koji način stres utječe na boju naše kose.

Istraživači sa Sveučilišta u Sao Paulu i s Harvarda koji su tu studiju objavili u časopisu Nature, smatraju da je to povezano s matičnim stanicama melanocita, koje proizvode melanin i odgovorne su za boju kože i kose.

Prilikom obavljanja eksperimenta na miševima, naišli su na dokaze koji potkrepljuju te tvrdnje.

'Sada sa sigurnošću znamo da je stres zaslužan za ovu specifičnu promjenu na našoj koži i kosi, a znamo i kako stres na to djeluje', kaže profesorica Ya-Cieh Hsu, jedna od autorica te studije sa Sveučilišta Harvard.

Bol je kod miševa potaknula oslobađanje adrenalina i kortizola, ubrzavajući njihova srca i uzrokujući porast tlaka. Utjecalo je to na živčani sustav i uzrokovalo im akutni stres. Taj je postupak ubrzao iscrpljivanje matičnih stanica koje u korijenu kose stvaraju melanin.

'Očekivali smo da je stres loš za tijelo, no utjecaj koji smo otkrili bio je više od onoga što smo očekivali', kaže Hsu i dodaje da su se nakon samo nekoliko dana izgubile sve matične stanice koje regeneriraju pigmente.

'Jednom kada te stanice nestanu, nije više moguće dobiti boju natrag, ta je šteta trajna', dodaje.

U drugom su eksperimentu znanstvenici otkrili da bi mogli spriječiti te promjene ako miševima daju antihipertenzive, koji inače liječe visok krvni tlak.

Kad su usporedili gene miševa pod stresom s drugim miševima, uspjeli su izolirati protein koji uzrokuje oštećenje matičnih stanica prilikom stresa. Nakon što su suzbili taj protein, liječenje je spriječilo promjenu boje mišjeg krzna.

To otkriće ostavlja znanstvenicima prostora za mogućnost odgađanja pojave sijedih vlasi.

Profesorica Hsu objašnjava za BBC da se ne radi o liječenju sijede kose, već je ovo otkriće na miševima tek početak dugog puta na kojem se nadaju pronaći rješenje za ljude.

'Ovo nam također daje ideje o tome kako stres može utjecati na mnoge druge dijelove tijela', dodaje profesorica Hsu.

12. travanj 2024 20:54