DVIJE BRZINE

Znanstvenike šokirale snimke zvukova s Marsa: ‘Malo sam se uspaničio kad sam čuo to, mislio sam da je greška‘

Rover Perseverance na Marsu

Nasa/jpl-caltech/Sciencephoto/Profimedia

Kaže se da vas u svemiru nitko neće čuti kako vrištite. No, na Marsu, poručuju francuski znanstvenici, vaši će se krikovi brže kretati kroz atmosferu nego na Zemlji. Znanstvenici su, naime, otkrili da na Marsu postoje dvije brzine zvuka, pri čemu viši tonovi stižu do cilja nešto brže od nižih tonova. Fenomen je to koristan za vrištanje, ali nezgodan za razgovor ili uživanje u glazbi. Rezultati istraživanja objavljeni su u znanstvenom časopisu Nature.

Taj fenomen uzrokuje hladna, tanka atmosfera ugljičnog dioksida kakva je na Crvenom planetu. Na Zemlji, primjerice, zvuk putuje brzinom od 340 metara u sekundi(m/s), dok je na Marsu oko 100 m/s sporiji jer ima manje sudara molekula u okruženju niskog tlaka, zbog čega se zvukovi ne mogu širiti tako brzo.

Male, krute molekule ugljičnog dioksida također reagiraju drugačije na zvučne valove od atmosferskih molekula kisika i dušika na Zemlji. Kada zvukovi dosegnu frekvenciju od 240 Hz (što je približno srednjoj noti C na klaviru), vibrirajuće molekule ugljičnog dioksida nemaju vremena za opuštanje ili povratak u prvobitno stanje pa se zvukovi šire lakše i brže. To znači da zvukovi ispod srednjeg C putuju brzinom od 240 m/s, a oni iznad 250 m/s.

- Na Marsu ne postoji samo jedna brzina zvuka, već dvije. Slušanje koncerta na Marsu bilo bi posebno bizarno iskustvo - ne samo da bi visoki zvukovi bili vrlo prigušeni, već bi također stigli prije niskih zvukova, zbog čega bi se glazba činila prilično neuravnoteženom i neusklađenom. Na Zemlji postoji samo jedna brzina zvuka blizu površine. Morali bismo ići sve do stratosfere, gdje je zrak mnogo rjeđi, da bismo promatrali nešto slično na Zemlji, a čak i tada bi frekvencija na kojoj bismo promatrali ovaj pomak bila ultrazvučna, a ne u čujnoj širini pojasa - objasnila je doktorica Naomi Murdoch s francuskog Sveučilišta Toulouse.

Do otkrića se došlo analizom gotovo pet sati snimaka s najnaprednijeg svemirskog vozila NASA-e, rovera Perseverance koji je sletio na Mars u veljači 2021. Pri prethodnim misijama na Mars nije uspio pokušaj snimanja zvuka.

Znanstvenici su očekivali da će zvukovi na Marsu biti prigušeni zbog tanke atmosfere, ali su bili iznenađeni kad su otkrili da se visoki šumovi brže kreću.

- Malo sam se uspaničio. Prvo sam pomislio da je jedno od dva mjerenja pogrešno jer na Zemlji imate samo jednu brzinu zvuka - rekao je za AFP dr. Sylvestre Maurice sa Sveučilišta u Toulouseu.

Francuski nacionalni centar za znanstvena istraživanja (CRNS) u priopćenju je pojasnio da bi "svi ovi čimbenici otežali razgovor dvjema osobama na udaljenosti od samo pet metara".

12. travanj 2024 23:44