OPASNOST ZA ZDRAVLJE

Znate li što se uistinu događa kada pustite vodu u WC? ‘Pogledajte video, ne može biti gore‘

Ilustrativna fotografija

Aliaksandr Baiduk/Alamy/Alamy/Profimedia
Nova studija objavljena u časopisu Scientific Reports pokazala je koliko se brzo aerosoli iz zahodske školjke šire do naših pluća

Što se događa kad na zahodu pustite vodu? Vjerojatno ne razmišljate o tome, no znanstvenici već desetljećima upozoravaju na to da zahodske školjke bez poklopca, kakve su uglavnom u javnim toaletima, izbacuju aerosole, sićušne, nama nevidljive čestice koje sadrže urin, fekalije i potencijalno viruse kao što su SARS-CoV-2 i norovirus te bakterije poput Legionelle.

No dosad nije bilo poznato koliko se brzo aerosoli iz zahodske školjke šire do naših pluća. U studiji objavljenoj nedavno u časopisu Scientific Reports, tim dr. Johna Crimaldija sa Sveučilišta Colorado u Boulderu navodi da je sitnim česticama iz školjke potrebno svega osam sekundi da dođu do zone našeg udisaja.

- Pogledajte video, ne može biti gore - rekao je za Inverse dr. Crimaldi koji se nada da će njegova istraživanja biti poticaj za redizajn toaleta.

Kako bi spoznali kako se aerosoli šire, Crimaldi i njegovi suradnici okupili su se u sveučilišnom laboratoriju oko zahodske školjke bez poklopca. Postavili su laser koji emitira zelenu svjetlost iznad zahodske školjke te nekoliko metara dalje kameru. Zatim su pustili mlaz vode. Snimka je bila frapantna: zahvaljujući zelenoj laserskoj svjetlosti, znanstvenici su vidjeli oblak čestica koje su letjele u zrak, a zatim se ondje zadržale.

- Svi smo bili jednostavno zapanjeni. Vidjeli smo ovaj nevjerojatno energičan mlaz čestica kako puca prema stropu. Ljudi su se počeli smijati. Rekli su: ‘O, moj Bože, mora da se šališ. To se događa kad pustite vodu u WC-u?‘ - prisjetio se Crimaldi eksperimenta.

Znanstvenici su spoznali da se oblak čestica brzo uzdiže i vraća prema zidu iza zahodske školjke. Najgušći oblak čestica, koji bi vjerojatno sadržavalo najveću koncentraciju patogena, skočio je oko 30 centimetara iznad WC školjke unutar 5,5 sekundi. Unutar osam sekundi nakon ispiranja, istraživači su primijetili da su čestice poletjele na oko 1,5 metara iznad zahodske školjke što je u zoni udisanja većine ljudi. Aerosoli su se nastavili širiti tijekom 60 sekundi.

Tim nije ponovio svoj eksperiment s izmetom u školjki, ali Crimaldi je optimističan u pogledu primjene laserske metode vizualizacije u dizajnu novih zahoda.

- Voda u WC školjki sadrži povišene razine patogena za desetke ispiranja nakon što je tamo bio kontaminirani izmet. Ovo nam daje alat za testiranje novih dizajna zahodskih školjki - rekao je Crimaldi.

31. ožujak 2024 14:56