RASPRAVA NA N1

DEBATA O PREDIZBORNIM ANKETAMA 'Istraživanja nisu religijsko pitanje, to nije stvar vjerovanja ili nevjerovanja...'

 Marko Todorov / CROPIX

Mario Medek iz agencije Media Val, Robert Bosak iz agencije 2x1komunikacije i Ante Šalinović iz agencije Ipsos Puls gostovali su emisiji Točka na tjedan N1 televizije, gdje su s urednicom Natašom Božić Šarić raspravljali o pouzdanosti predizbornih anketa, utjecaju istih te treba li ograničiti njihovu objavu.

Rasprava je, međutim, počela osvrtom na najavu Kolinde Grabar-Kitarović da neće doći na predizborno sučeljavanje na N1 televiziji. Medek je ustvrdio da je izbjegavanje sučeljavanja legitimna taktika. "Očito su u stožeru predsjednice procijenili da je rizik sučeljavanja uživo veći od izbjegavanja sučeljavanja. To ukazuje na nesigurnost i strah", poručio je.

Nakon toga su na red došle ankete. Ante Šalinović pojasnio je čemu zapravo one služe. "Predizborna istraživanja služe za mjerenje preferencija pojedinih kandidata u trenutku mjerenja. Ako bi rezultati stalno bili isti, to bi značilo da se na političkoj sceni ništa nije dogodilo", rekao je.

Rober Bosak tvrdi da ankete služe za manipulaciju: "Kroz ankete se lagano mogu pratiti trendovi, ali i raditi manipulacije."

"Jedine ankete koje rade predikciju rezultata su izlazne ankete. Ostale ankete prate trendove", istaknuo je Šalinović.

Ankete naručuju klijenti pa ih oni i plaćaju, dok pojedine ankete agencije rade samostalno pa ih potom prodaju.

"Svako istraživanje plaća naručitelj projekata, nekad su to stranke, nekad su to mediji. Neke projekte radimo samostalno i korisnici ih kupuju", objasnio je Šalinović. Bosak, pak, kaže kako oni sve sami financiraju.

"Mi sami financiramo naše ankete. Jedna anketa s pet pitanja i tisuću ispitanika košta od 30 do 40 tisuća kuna. Krenuli smo to raditi zbog manipulacije", nadovezao se.

Na upit može li se na neki način uvjetovati metodu, odnosno konačni rezultat tih istraživanja, Medek je rekao: "99 posto istraživanja se naručuju i plaćaju jer ljudi žele imati uvid u neko tržište. Znači, ne da bi se njime manipuliralo. Da je tako, agencije za istraživanje tržišta ne bi postojale. Da li se rezultatima istraživanja može manipulirati? Naravno da može, kao što i mediji mogu manipulirati, kao što i piarovci mogu manipulirati - svi mogu manipulirati na neki način. To se više odnosi na interpretaciju, ideja istraživanja je dati uvid u realno stanje, a ne fabricirati realno", objasnio je.

Bosak je još jednom naglasio da ankete služe kako bi se manipuliralo. "Prikazuju stanje onakvo kakvo nije, uvijek se pokaže suprotno od onog rezultata koji oni cijelo vrijeme pokušavaju prikazati kao realno stanje", obrušio se Bosak na Šalinovića. Medek se s takvim konstatacijama ne slaže.

"Ono što vi tvrdite je da samo ono što vi izmjerite u datom trenutku, da se to ne može promijeniti", odvratio je Medek na Bosakove optužbe o manipulaciji predizbornim anketama.

"Istraživanja nisu religijsko pitanje, to nije stvar vjerovanja ili nevjerovanja. Kolko god rezultati nisu egzaktni, sam način provođenja istraživanja je propisan, zadan, lako se provjerava", naglasio je Šalinović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. svibanj 2024 11:08