Film “Gomorra”, o naličju napuljske mafije i posljedicama koje ima na društvo, dobio je nagradu EFA za najbolji film, režiju, scenarij (M. Braucci, U. Chiti, M. Gaudiani, G. Di Gregorio i R. Saviano), kameru (Marco Onorato) i najbolju mušku ulogu (Toni Servillo).
Filmovi koje se smatralo konkurentima “Gomorri” dobili su mrvice ili ništa. Drugi talijanski pretendent, “Il Divo”, ostao je na jednoj nagradi koju pak dijeli s Gomorrom (Servillo je nagrađen za uloge u oba filma). Izraelski “Valcer s Bashirom” nagrađen je za glazbu (Max Richter).
Wajdi nagrada za kostime
Wajdinom “Katynu” pripala je EFA za kostimografiju, a za žensku ulogu nagrađena je najpoznatija među nominiranima, Britanka Kristin Scott Thomas, za film “Već je tako dugo da te volim”, u kojem glumi čedomorku otpuštenu iz zatvora, i to na francuskom jeziku. Nagradu za debitantski film očekivano je dobio film “Glad” Britanca Stevena Mc Queena, o štrajku glađu pripadnika IRA-e u belfastskom zatvoru Maze 1982. godine, a najboljim kratkim filmom proglašen je “Frankie” Darrena Thorntona.
U subotu u Kopenhagenu dodijeljene su i otprije poznate nagrade, europska nagrada kritike filmu “Kus-kus s ciplom” Abdellatifa Kechichea te nagrada za najbolji dokumentarac filmu “Rene” Helene Trestikove. Europska publike, pak, nagradila je “Harry ja Pottera i Red feniksa”.
Piratska kopija već na ulici
Pobjeda “Gomorre” velika je javna satisfakcija napolitanskom novinaru Robertu Savianu koji je napisao knjigu predložak za pobjednički film i kojega štiti policija već četiri godine jer mu Camorra prijeti smrću. Ljutnja na knjigu Camorri nije, međutim, smetala da na filmu zaradi pa je tako upravo Camorra pustila na kampanske ulice piratizirani film. Tako se - nakon brazilske “Elitne postrojbe” - drugi put u godini dana dogodilo da je piraterija iskorištena kao sredstvo odmazde producentu.
Za razliku od drugih mafijaških filmova koje mafija voli jer se u njima doima moćno i glamurozno, “Gomorra” ih je naljutila pokazuje na koje sve načina društvo plaća to što tolerira kriminal. Prikazuje se kako mafija zagađuje tlo ilegalno pohranjujući toksični otpad, kako koristi južnotalijanski zanatski rad i cijedi ga na korist industrije visoke mode, mafijaški “penzioni” sustav, regrutacije i potplaćivanja političara. Nagrađeni Toni Servillo tako igra blagajnika koji suprugama poginulih i zatvorenih isplaćuje penzije. Bezlični čovjek koji mora slušati žalopojke zbog malih mirovina i poskupljenja nalikuje tipičnom državnom činovničiću, što na neki način i jest, samo što služi izopačenoj državi u državi. Garrone i Saviano pokazuju zastrašujuću činjenicu kako postojanje Camorre svima odgovara.
Cijena tolerancije mafije
I lokalnom malom svijetu jer im je izvor zarade i servis za probleme, i podmitljivoj eliti, a pogotovo kapitalu sa sjevera kojem jamči pouzdanost poslovanja. Cijenu tog konsenzusa Napulj plaća kroz otrovno voće, nepitku vodu, planine neodvezena smeća, narkomaniju i “kolumbijsku” stopu ubojstava. Kad je o svemu tome riječ, mi smo za Napulj maler bebe. No, film jasno pokazuje kamo dogovorno toleriranje kriminala vodi kad ga se jednom pusti iz boce.
Sve te teme postoje i u Savianovoj knjizi, samo što su tamo organizirane kroz niz tematskih eseja-ekspozea. Garrone i njegovi scenaristi napravili su majstorski posao što su od tog izlagačkog “factiona” napravili čvrstu dramsku cjelinu, a da je duh ostao pogođen. “Gamorra” je izniman film i zasluženi dobitnik europskog Oscara.
Jurica Pavičić
Filmovi koje se smatralo konkurentima “Gomorri” dobili su mrvice ili ništa. Drugi talijanski pretendent, “Il Divo”, ostao je na jednoj nagradi koju pak dijeli s Gomorrom (Servillo je nagrađen za uloge u oba filma). Izraelski “Valcer s Bashirom” nagrađen je za glazbu (Max Richter).
Wajdi nagrada za kostime
Wajdinom “Katynu” pripala je EFA za kostimografiju, a za žensku ulogu nagrađena je najpoznatija među nominiranima, Britanka Kristin Scott Thomas, za film “Već je tako dugo da te volim”, u kojem glumi čedomorku otpuštenu iz zatvora, i to na francuskom jeziku. Nagradu za debitantski film očekivano je dobio film “Glad” Britanca Stevena Mc Queena, o štrajku glađu pripadnika IRA-e u belfastskom zatvoru Maze 1982. godine, a najboljim kratkim filmom proglašen je “Frankie” Darrena Thorntona.
U subotu u Kopenhagenu dodijeljene su i otprije poznate nagrade, europska nagrada kritike filmu “Kus-kus s ciplom” Abdellatifa Kechichea te nagrada za najbolji dokumentarac filmu “Rene” Helene Trestikove. Europska publike, pak, nagradila je “Harry ja Pottera i Red feniksa”.
Piratska kopija već na ulici
Pobjeda “Gomorre” velika je javna satisfakcija napolitanskom novinaru Robertu Savianu koji je napisao knjigu predložak za pobjednički film i kojega štiti policija već četiri godine jer mu Camorra prijeti smrću. Ljutnja na knjigu Camorri nije, međutim, smetala da na filmu zaradi pa je tako upravo Camorra pustila na kampanske ulice piratizirani film. Tako se - nakon brazilske “Elitne postrojbe” - drugi put u godini dana dogodilo da je piraterija iskorištena kao sredstvo odmazde producentu.
Za razliku od drugih mafijaških filmova koje mafija voli jer se u njima doima moćno i glamurozno, “Gomorra” ih je naljutila pokazuje na koje sve načina društvo plaća to što tolerira kriminal. Prikazuje se kako mafija zagađuje tlo ilegalno pohranjujući toksični otpad, kako koristi južnotalijanski zanatski rad i cijedi ga na korist industrije visoke mode, mafijaški “penzioni” sustav, regrutacije i potplaćivanja političara. Nagrađeni Toni Servillo tako igra blagajnika koji suprugama poginulih i zatvorenih isplaćuje penzije. Bezlični čovjek koji mora slušati žalopojke zbog malih mirovina i poskupljenja nalikuje tipičnom državnom činovničiću, što na neki način i jest, samo što služi izopačenoj državi u državi. Garrone i Saviano pokazuju zastrašujuću činjenicu kako postojanje Camorre svima odgovara.
Cijena tolerancije mafije
I lokalnom malom svijetu jer im je izvor zarade i servis za probleme, i podmitljivoj eliti, a pogotovo kapitalu sa sjevera kojem jamči pouzdanost poslovanja. Cijenu tog konsenzusa Napulj plaća kroz otrovno voće, nepitku vodu, planine neodvezena smeća, narkomaniju i “kolumbijsku” stopu ubojstava. Kad je o svemu tome riječ, mi smo za Napulj maler bebe. No, film jasno pokazuje kamo dogovorno toleriranje kriminala vodi kad ga se jednom pusti iz boce.
Sve te teme postoje i u Savianovoj knjizi, samo što su tamo organizirane kroz niz tematskih eseja-ekspozea. Garrone i njegovi scenaristi napravili su majstorski posao što su od tog izlagačkog “factiona” napravili čvrstu dramsku cjelinu, a da je duh ostao pogođen. “Gamorra” je izniman film i zasluženi dobitnik europskog Oscara.
Jurica Pavičić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....