Noć na moru. Krijumčari na radaru vide nepoznati brod, ali ignoriraju ga jer radarski odraz pokazuje da je riječ o malenom ribarskom brodu od 12 metara. Pola sata poslije punom brzinom približava im se 30-metarski patrolni brod vitkih linija. Na njemu je posada na bojnim položajima. Bijeg krijumčarima naglo postaje nerazborita opcija. Reflektori Obalne straže obasjavaju njihovo plovilo dok primaju zapovijed da zaustave motore te se pripreme za inspekciju.
Ovaj zamišljeni scenarij možda se dogodio u libijskim teritorijalnim vodama kojima već godinu dana pod zastavom libijske Obalne straže krstare dva sofisticirana "stealth" patrolna broda koji su hrvatski proizvod. Ovih se dana na Kvarneru testiraju još četiri takva broda i svaki bez opreme vrijedi oko pet milijuna dolara.
Tvrtka Adria-Mar već tri godine razvija projekte brodova posebne namjene koje nudi na svjetskom tržištu, a upravo je libijska Obalna straža prva koja je kupila njhove patrolne brodove. Prva dva isporučena su krajem svibnja prošle godine i tada je visoko izaslanstvo Libijske ratne mornarice, predvođeno zapovjednikom kontraadmiralom Hamdijem Swhelijem, u Zagrebu primio i predsjednik Stjepan Mesić.
On je tada naglasio važnost gospodarskih odnosa dviju zemalja i dao potporu projektu koji je ipak izazvao određene kontroverze jer se radilo o gradnji vrhunskih brodova za zemlju koja se do prije nekoliko godina nalazila na listi zemalja koje podržavaju terorizam i zbog toga bila pod sankcijama. Iako Libija više nije pod sankcijama, svaki ugovor o proizvodnji ili kupnji oružja te druge opreme posebne namjene, poput patrolnih brodova, izaziva reakciju međunarodne zajednice, pogotovo Zapada.
Direktor Adria-Mara, Mladen Šarić, odbija bilo kakve kontroverze i objašnjava kako je njegova tvrtka posao dobila nakon nadmetanja sa svjetskom konkurencijom.
- Naša se tvrtka javila na natječaj kao i vodeći svjetski proizvođači brodova posebne namjene, poput britanskog Vospera te nekih kineskih, španjolskih i talijanskih tvrtki. Pobijedili smo jer smo imali relativno jeftinu ponudu, a naš PV30-LS, kako se naziva cijela klasa, ima dobra maritivna svojstva koja su za patrolni brod veoma važna jer mora djelovati u gotovo svim vremenskim uvjetima - istaknuo je direktor Adria-Mara, Mladen Šarić, i dodao da predsjednik Mesić daje veliku potporu proboju hrvatskih gospodarstvenika u Libiju.
Libija je upravo posjetom predsjednika Mesića prije tri godine izašla iz međunarodne izolacije. Tada je Mesić sudjelovao na gospodarskom forumu i bio prvi strani državnik koji je nakon 20 godina posjetio tu sjevernoafričku zemlju. Ovih dana u kvarnerskom priobalju počinje testiranje još četiri patrolna broda za Libiju koji će biti isporučeni kroz desetak dana.
- Ugovorena je kupnja ukupno deset naših patrolnih brodova, a gradnja preostala četiri početi će uskoro. Libijskoj Obalnoj straži isporučeni su 'goli', s najnužnijom navigacijskom opremom i bez naoružanja, no nakon dolaska na pramac je postavljen 22-milimetarski top, a na "fly bridgeu" se nalaze postolja za teške mitraljeze - rekao je direktor i dodao kako se oprema broda razlikuje od isporuke do isporuke. Za četiri broda koji se sada testiraju, Libijci traže i radarske antene.
- Postoje dobri izgledi da sklopimo ugovor o gradnji identičnih, ali nešto većih brodova iste klase koji su razvijeni na temelju PV30-LS projekta - naglasio je Šarić i dodao kako imaju informacije kako njihovi proizvodi dobro stoje na svjetskom tržištu. Za projekt su zanteresirani i neki strani ambasadori u našoj zemlji.
Otvaranjem Libije za strana ulaganja pojavile su se mogućnosti za različite oblike gospodarske suradnje, pa se tako i Adria-Mar svojim projektom prijavio na međunarodni natječaj.
Stalna 24 zaposlenika brod su projektirala u unajmljenom prostoru na zagrebačkom Zrinjevcu. Čak je i vodeći svjetski časopis za obranu, Jane's Defence Weekly, izrazio zanimanje za reportažu o hrvatskom "James Bond" brodu. Direktor je napomenuo kako su u dizajnu broda glavne misli vodilje bili maritivna svojstva, niska cijena i mogućnost obavljanja zadaća u gotovo svim vremenskim uvjetima. Kao rezultat, brodu ne smetaju valovi od 3,5 metara dok juri brzinom od 25 čvorova. Zbog posebnog dizajna trupa na protivničkom radaru izgleda manji nego što jest što je osnova "Stealth" tehnologije.
- Modele brodova testirali smo na bečkom bazenu te je komisija donijela ocjenu 'perfect design' - rekao je Šarić koji se ponekad našali da se brodogradilište nalazi za Zrinjevcu jer se tamo odvija većina posla.
Brodovi su razvijeni i građeni prema modularnom principu brodogradnje. Drugim riječima, nacrt se rastavlja na komponente i zatim se svi dijelovi ili grade ili nabavljaju na svjetskom tržištu. Brod se spaja "na livadi" - brodogradilištu koje se može pomaknuti tamo gdje postoje barem minimalni uvjeti. Tako su prva dva broda, koji su već u službi, građeni u brodogradilištu Lamljana na otoku Ugljanu. Ono je u međuvremenu privatizirano pa je pogon preseljen na plato bivše koksare u Bakru.
- Kada su mještani vidjeli da ne gradimo obične brodove, počeli su nas uzimati s rezervom i zaredale su sve moguće inspekcije: rada, zaštite okoliša i Lučke kapetanije. Brodovi su građeni bez državnih subvencija jer nam je rečeno da ih ne bismo dobili - napomenuo je Šarić te istaknuo da su u procesu gradnje i projektiranja najveći broj dijelova napravili ili sklopili hrvatski proizvođači koji su zbog toga morali zapošljavati još stručnjaka. Napomenuo je kako nije riječ o ratnom brodu, već o brodu sagrađenom za obavljanje zadataka kontrole teritorijalnog mora.
- Smatramo da je naš brod idealan proizvod za buduću hrvatsku Obalnu stražu i zato ćemo na prezentaciju mogućnosti broda uskoro pozvati predstavnike Vlade i nadležnih institucija - zaključio je direktor Adria-Mara Mladen Šarić.
Težina pod punim opterećenjem:116 tona
Zalihe goriva:26 tisuća litara
Radijus djelovanja:1900 kilometara
Krstareća brzina:25 čvorova, najveća 31
U punoj brzini okret u krugu od 180 metara
Posada:14 članova
Pogon:dva Deutz TCD 2020 V12 motora , svaki 2400 konja.
Naoružanje: varira, konfiguracija za Libiju posjeduje 22 milimetarski top na pramcu te dva teška mitraljeza na okretnim postoljima
Krajem rujna u Bakar će pristati šest NATO-vih brodova koji će tamo iskrcati vojnu opremu za zajedničku vojnu vježbu "Noble Midas 07" koja se po prvi puta održava u zemlji koja nije članica NATO saveza. Vježba će se održavati na vojnim poligonima po cijeloj Hrvatskoj i sudjelovati će 8000 ljudi. Tako će pri iskrcavanju NATO-va vojna oprema prolaziti tek nekoliko desetaka metara od patrolnih brodova za Libiju koji se na na istom platou dovršavaju.
Marinko Brkić-Tot
Ovaj zamišljeni scenarij možda se dogodio u libijskim teritorijalnim vodama kojima već godinu dana pod zastavom libijske Obalne straže krstare dva sofisticirana "stealth" patrolna broda koji su hrvatski proizvod. Ovih se dana na Kvarneru testiraju još četiri takva broda i svaki bez opreme vrijedi oko pet milijuna dolara.
Tvrtka Adria-Mar već tri godine razvija projekte brodova posebne namjene koje nudi na svjetskom tržištu, a upravo je libijska Obalna straža prva koja je kupila njhove patrolne brodove. Prva dva isporučena su krajem svibnja prošle godine i tada je visoko izaslanstvo Libijske ratne mornarice, predvođeno zapovjednikom kontraadmiralom Hamdijem Swhelijem, u Zagrebu primio i predsjednik Stjepan Mesić.
On je tada naglasio važnost gospodarskih odnosa dviju zemalja i dao potporu projektu koji je ipak izazvao određene kontroverze jer se radilo o gradnji vrhunskih brodova za zemlju koja se do prije nekoliko godina nalazila na listi zemalja koje podržavaju terorizam i zbog toga bila pod sankcijama. Iako Libija više nije pod sankcijama, svaki ugovor o proizvodnji ili kupnji oružja te druge opreme posebne namjene, poput patrolnih brodova, izaziva reakciju međunarodne zajednice, pogotovo Zapada.
Direktor Adria-Mara, Mladen Šarić, odbija bilo kakve kontroverze i objašnjava kako je njegova tvrtka posao dobila nakon nadmetanja sa svjetskom konkurencijom.
- Naša se tvrtka javila na natječaj kao i vodeći svjetski proizvođači brodova posebne namjene, poput britanskog Vospera te nekih kineskih, španjolskih i talijanskih tvrtki. Pobijedili smo jer smo imali relativno jeftinu ponudu, a naš PV30-LS, kako se naziva cijela klasa, ima dobra maritivna svojstva koja su za patrolni brod veoma važna jer mora djelovati u gotovo svim vremenskim uvjetima - istaknuo je direktor Adria-Mara, Mladen Šarić, i dodao da predsjednik Mesić daje veliku potporu proboju hrvatskih gospodarstvenika u Libiju.
Libija je upravo posjetom predsjednika Mesića prije tri godine izašla iz međunarodne izolacije. Tada je Mesić sudjelovao na gospodarskom forumu i bio prvi strani državnik koji je nakon 20 godina posjetio tu sjevernoafričku zemlju. Ovih dana u kvarnerskom priobalju počinje testiranje još četiri patrolna broda za Libiju koji će biti isporučeni kroz desetak dana.
- Ugovorena je kupnja ukupno deset naših patrolnih brodova, a gradnja preostala četiri početi će uskoro. Libijskoj Obalnoj straži isporučeni su 'goli', s najnužnijom navigacijskom opremom i bez naoružanja, no nakon dolaska na pramac je postavljen 22-milimetarski top, a na "fly bridgeu" se nalaze postolja za teške mitraljeze - rekao je direktor i dodao kako se oprema broda razlikuje od isporuke do isporuke. Za četiri broda koji se sada testiraju, Libijci traže i radarske antene.
- Postoje dobri izgledi da sklopimo ugovor o gradnji identičnih, ali nešto većih brodova iste klase koji su razvijeni na temelju PV30-LS projekta - naglasio je Šarić i dodao kako imaju informacije kako njihovi proizvodi dobro stoje na svjetskom tržištu. Za projekt su zanteresirani i neki strani ambasadori u našoj zemlji.
Otvaranjem Libije za strana ulaganja pojavile su se mogućnosti za različite oblike gospodarske suradnje, pa se tako i Adria-Mar svojim projektom prijavio na međunarodni natječaj.
Stalna 24 zaposlenika brod su projektirala u unajmljenom prostoru na zagrebačkom Zrinjevcu. Čak je i vodeći svjetski časopis za obranu, Jane's Defence Weekly, izrazio zanimanje za reportažu o hrvatskom "James Bond" brodu. Direktor je napomenuo kako su u dizajnu broda glavne misli vodilje bili maritivna svojstva, niska cijena i mogućnost obavljanja zadaća u gotovo svim vremenskim uvjetima. Kao rezultat, brodu ne smetaju valovi od 3,5 metara dok juri brzinom od 25 čvorova. Zbog posebnog dizajna trupa na protivničkom radaru izgleda manji nego što jest što je osnova "Stealth" tehnologije.
- Modele brodova testirali smo na bečkom bazenu te je komisija donijela ocjenu 'perfect design' - rekao je Šarić koji se ponekad našali da se brodogradilište nalazi za Zrinjevcu jer se tamo odvija većina posla.
Brodovi su razvijeni i građeni prema modularnom principu brodogradnje. Drugim riječima, nacrt se rastavlja na komponente i zatim se svi dijelovi ili grade ili nabavljaju na svjetskom tržištu. Brod se spaja "na livadi" - brodogradilištu koje se može pomaknuti tamo gdje postoje barem minimalni uvjeti. Tako su prva dva broda, koji su već u službi, građeni u brodogradilištu Lamljana na otoku Ugljanu. Ono je u međuvremenu privatizirano pa je pogon preseljen na plato bivše koksare u Bakru.
- Kada su mještani vidjeli da ne gradimo obične brodove, počeli su nas uzimati s rezervom i zaredale su sve moguće inspekcije: rada, zaštite okoliša i Lučke kapetanije. Brodovi su građeni bez državnih subvencija jer nam je rečeno da ih ne bismo dobili - napomenuo je Šarić te istaknuo da su u procesu gradnje i projektiranja najveći broj dijelova napravili ili sklopili hrvatski proizvođači koji su zbog toga morali zapošljavati još stručnjaka. Napomenuo je kako nije riječ o ratnom brodu, već o brodu sagrađenom za obavljanje zadataka kontrole teritorijalnog mora.
- Smatramo da je naš brod idealan proizvod za buduću hrvatsku Obalnu stražu i zato ćemo na prezentaciju mogućnosti broda uskoro pozvati predstavnike Vlade i nadležnih institucija - zaključio je direktor Adria-Mara Mladen Šarić.
Težina pod punim opterećenjem:116 tona
Zalihe goriva:26 tisuća litara
Radijus djelovanja:1900 kilometara
Krstareća brzina:25 čvorova, najveća 31
U punoj brzini okret u krugu od 180 metara
Posada:14 članova
Pogon:dva Deutz TCD 2020 V12 motora , svaki 2400 konja.
Naoružanje: varira, konfiguracija za Libiju posjeduje 22 milimetarski top na pramcu te dva teška mitraljeza na okretnim postoljima
Dužina: 31,30 metara
|
Krajem rujna u Bakar će pristati šest NATO-vih brodova koji će tamo iskrcati vojnu opremu za zajedničku vojnu vježbu "Noble Midas 07" koja se po prvi puta održava u zemlji koja nije članica NATO saveza. Vježba će se održavati na vojnim poligonima po cijeloj Hrvatskoj i sudjelovati će 8000 ljudi. Tako će pri iskrcavanju NATO-va vojna oprema prolaziti tek nekoliko desetaka metara od patrolnih brodova za Libiju koji se na na istom platou dovršavaju.
NA
TO i Libija mimoići će se na bakarskom gatu
|
Marinko Brkić-Tot