Oblikovali su nam život, a nisu živjeli

Ma to ti je borba s vjetrenjačama”, kažete kolegi koji se pokušava izboriti za veći regres. Niste udani jer još čekate svog princa na bijelom konju? Ili ste upravo snimili onog Apolona na plaži, koji vam je baš zgodan. Otvoreno razgovarate o seksualnosti, ne sluteći da je za tu slobodu uvelike zaslužna Lady Chatterley, lik iz knjige britanskog pisca D. H. Lawrencea koja je 1928. sablaznila “kreposni” svijet.



Književnost i filmovi

Postoji niz fiktivnih likova koji nikada nisu postojali, a koji su na razne načine utjecali na svijet kakav danas poznajemo. Neki su likovi iz književnosti, filmova, narodnih priča ili čak reklama utjecali na poticanje društvenih promjena, oblikovanje kulture ili čak razvoj tehnologije. Iako nikada nisu živjeli ili se u njihovo postojanje sumnja, oblikovali svijet kakav danas poznajemo.



Tri američka filozofa, Allan Lazar, Dan Karlan i Jeremy Salter jedne su vruće ljetne večeri sudjelovali u žustroj filozofskoj raspravi. Od pitanja morala, biti i bitka njihova je rasprava skrenula u drukčijem smjeru.



Na polici su zapazili knjigu o sto najutjecajnijih osoba u povijesti i počeli razmišljati o svima koji su zaslužili mjesto na tom popisu, no izostavljeni su zbog činjenice da nisu stvarne osobe. Potaknuti time, odlučili su sastaviti svoj popis i ukoričiti ga u knjigu koja je nedavno objavljena i kod nas, “101 najutjecajniji lik koji nikad nije živio”.



Kauboj i pušenje

Autori knjige popis su napravili prema važnosti, no istaknuli su odmah na početku da se radi o subjektivnom dojmu. Tako je broj jedan zauzeo kauboj koji je zaslužan za desetke tisuća umrlih a da nije ni posegnuo za pištoljem. Radi se o kauboju iz Marlboro reklame koji u ljubičastoj izmaglici prinosi licu upaljenu šibicu i pripaljuje cigaretu. Uvlači dim i predstavlja svijetu najrašireniju ovisnost u povijesti: pušenje.



Nitko ne optužuje kauboja za sve zlo koje su svijetu donijele cigarete, ali u vrijeme kada štetnosti pušenja nisu bile toliko poznate, on je utjelovio samouvjerenog frajera koji zna što hoće, a prava marka cigareta dodatno obogaćuje njegov stil. Časopis Advertising Age proglasio je Marlboro kauboja najutjecajnijim likom koji reklamira neki brand.



Posebno poglavlje knjige autori su posvetili stereotipima, a najpoželjniji neženja na svijetu smjestio se visoko na top-listi utjecajnih nepostojećih likova. Radi se o princu na bijelom konju, kojeg od malih nogu iščekuju sve djevojke na svijetu.



Tko je zapravo on? Princ je prazna ploča na koju svaka djevojka može upisati svoju najdražu maštariju. Njegovo ime vrišti s naslovnica i stranica ženskih magazina: “Vaš princ na bijelom konju je stigao”, “Osvojite svog princa na bijelom konju”...





Taj je bezlični lik postavio visoke standarde zbog kojih se ženama pravi muškarci u njihovoj okolini čine neuzbudljivima. A potječe iz bajki, kojima su autori posvetili posebno poglavlje uglavnom ukazujući na to koliko se u nekima od njih od malih nogu djecu uči pogrešnim stvarima i krivim životnim vrijednostima.



Stvarne vrijednosti

Kao lik koji je utjecao na razvoj pogrešne precepcije o životnim vrijednostima, autori su izabrali ružno pače. Izraz koji je ušao u svakodnevni govor, a koji predstavlja nekoga koga priroda nije obdarila lijepim izgledom i tko sretan postane tek kada odraste u prekrasnog labuda, postavlja ljepotu kao temeljnu vrijednost. Iako se radi o bajci, činjenica je da je takav sustav vrijednosti uvelike odredio 20. stoljeće pa autori predlažu da se bajka prestane čitati djeci i da ih se nauči stvarnim vrijednosti. Što ne bi trebao biti izgled.



Ništa pozitivnije autori ne ocjenjuju utjecaj Pepeljuge i Ivice i Marice. U obje bajke dominira uloga zločeste maćehe jer su pomajke u bajkama uvijek zločeste, a glavni negativci su redovito ružne vještice. Zamislite da se otac djece, koja su slušala te bajke, nakon što ostane udovac ponovno oženi. Kako će djeca percipirati novog člana obitelji? Pepeljuga je posebna priča jer, isto kao i Trnoružica i Snjeguljica, one nisu morale ništa posebno napraviti da bi promijenile svoju sudbinu - za to je zaslužan ranije spomenuti Princ, koji je odvodi u svoje kraljevstvo i sve njezine brige time nestaju.



Snažan utjecaj na stvarni svijet imali su superheroji koji golicaju maštu već desetljećima. Izvanrednih moći i visokih moralnih vrijednosti, superheroji su ono što ovom svijetu treba. Poštenje, spremnost na pomoć i ispravljanje nepravde čine superheroja poželjnim stanovnikom svakog grada. Kao glavnog heroja, pred kojim se svi negativci mogu sakriti, autori su izabrali Supermana.



On je utjelovljenje junaka i uzornog građanina, u njemu su ujedinjene osobine različitih superheroja. Rođen je 1938. godine u stripu dvojice mladića iz Clevelanda. Oni su šest godina tražili nekoga tko bi otkupio prava na strip, na kraju su ih prodali za 130 dolara, a njihov junak 65 godina poslije u magazinu People bio je proglašen jednom od najutjecajnijih kulturnih ikona 20. stoljeća.



Crtani likovi koji su zaslužili mjesto na listi najutjecajnijih su i Mickey Mouse i Betty Boop. Mali, simpatični miš koji je obilježio djetinjstvo milijuna djece na svim krajevima svijeta, i emancipirana žena koja u konzervativnim tridesetim godinama prošlog stoljeća u crtiće uvodi jazz, provokativni ples i liberalno ponašanje dotad nespojivo sa ženskim spolom. Betty i Mickey obilježili su svijet svaki na svoj način: on veselim i šarenim doživljajem djetinjstva, a ona provokacijom i prikrivenom borbom za ženska prava.





Čovjek odlične intuicije

Naravno, nisu samo likovi iz bajki, crtića i stripova utjecali na svijet. Na popisu su se našli i likovi iz književnosti i filmova te grčke i rimske mitologije. Legende koje su govorile o velikom ljubavniku Don Juanu pretočene su u niz knjiga, kazališnih predstava i, naposljetku, filmova. Čovjek koji zaluđuje žene i zna ih zadovoljiti, ali se sam nikada ne zadovoljava samo jednom, ostao je istoznačnica za zavodnika u stoljećima koja su uslijedila. Apolon i Dioniz ostali su sinonim za ljepotu, odnosno hedonizam, čiji su zaštitnici bili u mitologiji, a Sherlock Holmes i danas simbolizira čovjeka odlične intuicije, kojemu laž ne može promaći, a nijedan zločin ne ostaje neotkriven.



Cervantesov Don Quijote i danas je jedan od najprepoznatljivijih književnih likova, kojeg prepoznajemo u naivnim i nepraktičnim, pomalo ludim osobama koje se upuštaju u borbe bez izgleda za pobjedu - borbe s vjetrenjačama. Za nekoga tko mrzovoljno gunđa kada se bliže božićni blagdani i u svijetu i u Hrvatskoj prokomentirat ćemo da je Grinch, dok je univerzalno ime za škrca, Scrooge, smislio Charles Dickens u knjizi “Božićna priča”.



Popis koji su autori knjige predstavili njihov je subjektivan izbor, no s mnogim se likovima i objašnjenjima svatko može složiti. Među 101 likom koji nije postojao našli su se i neki simboli američke kulture, koji nisu pretjerano poznati u Hrvatskoj. Svaka bi osoba mogla napraviti svoj popis, dodali bi neke likove, a druge izbacili. S obzirom na utjecaj koji su mnogi fiktivni likovi imali na svijet, nije pošteno da ih se ne sjetimo samo zato što su plod nečije mašte.



Pedesetih godina u trgovinama se pojavila Barbie, lutka koja nije izgledala kao dijete, već kao odrasla žena manekenskih proporcija. Izazvala je pravu revoluciju koja ne jenjava već pola stoljeća. Milijarda proizvedenih primjeraka čini ovu vitku plavušu već 40 godina omiljenom igračkom milijuna djevojčica. Barbie je postala novi ideal fizičke ljepote, tankog struka i krhke građe. Uz nju  dolazi crveni kabriolet, stotinje odjevnih kombinacija i vjerni pratitelj Ken. Kako primjećuju autori, malo je likova s njihova popisa koji u toliko mjeri odražavaju potrošačku kulturu kao što to čini barbika.

Vitka barbika postala ideal ljepote



1. Škrtac Scrooge iz ‘Božićne priče’ pisca Charlesa Dickensa.



2. Priča o Ivici i Marici dokazuje da je svaka maćeha zla i da se otac nikako ne bi smio opet oženiti.



3. Priča o Adonisu nas je naučila da svaki zgodan muškarac mora izgledati kao da je isklesan od kamena. 4. Sherlock Holmes jedan je od najpoznatijih detektiva svih vremena.



5. Don Quijote postao je simbol za nepraktične, pomalo lude osobe. 6. Kauboj s reklame za cigarete Marlboro ‘kriv’ je što nam je pušenje postalo toliko privlačno. 7. Princ na bijelom konju definitivno je izazvao najviše štete jer zbog njega žene maštaju o idealnom muškarcu koji će ih riješiti svih briga.



8. Pepeljuga je jedna od onih  žena koje poslušno čekaju da im muškarac promijeni život i spasi ih od nevolja. 



9. Dioniz nas je naučio kako tulumariti i dobro se napiti. 



10. Ružno pače nije prihvaćeno sve dok  se ne pretvori u prekrasnog labuda, no takvu preobrazbu iapk ne mogu izvesti sva djeca. 



11. Mrzovoljni Grinch nam je ukrao Božić iz čiste zavisti. Pomalo utjelovljuje sve one koji su nam blagdane sami.


Naši idoli:



Lana Mindoljević
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. svibanj 2024 15:07