Osobni automobili nisu namijenjeni za prijevoz prevelikih količina tereta

Mnogi pretjeruju s opterećenjem automobila, posebice u prigodnim okolnostima (primjerice “jematvi”). Računaju da vjerojatno neće biti velike štete ako jedanput preopterete automobil, no to je loša procjena, jer se u samo jednom preopterećenju može uništiti podvozje - amortizere, opruge, spone, ležajeve...



Automobil nije kamion i samo iznimno može poslužiti za prevoženje većih tereta. Mnogo je bolje napraviti dvije vožnje s manjim opterećenjem, nego jedanput preopteretiti automobil.



Često se preopterećuje stražnji kraj s prtljažnikom, ne vodeći računa da teret treba pravilno rasporediti po automobilu. Međutim, nije sve u teretu. Naime, pored statičkog opterećenja (tereta), na automobil djeluje i dinamičko opterećenje. Ono je znatno opasnije, a ovisi o načinu vožnje i vrsti podloge.



Najgore je ako se slože svi nepovoljni čimbenici - veliko opterećenje, loš raspored tereta, nerazumno brza vožnja i loša cesta. Tada mogu nastati velika oštećenja, a može se ugroziti i sigurnost vožnje.



Zbog toga je iznimno važno znati granice svog automobila, odnosno dopušteno opterećenje. Nije dobro razmišljati u stilu “jedanput neće biti ništa”, jer se samo jednim preopterećenjem može napraviti velika šteta.



Pri vožnji s preopterećenim automobilom najugroženiji su vitalni dijelovi ovjesa. Znatno im se smanjuje vijek trajanja, a ponekad mogu i trenutno otkazati. Veliko opterećenje može poremetiti i geometriju ovjesa (što povećava otpore, otežava upravljivost i zahtjeva dodatne troškove podešavanja), a znatno povećava potrošnju goriva jer svakih 100 kilograma tereta povećava potrošnju za 0,3 do 0,5 litara na 100 km.



Također vodite računa da je opterećan automobil znatno osjetljiviji i skloniji oštećenju od praznog, te je tada nužno voziti opreznije i bez “stresnih” reakcija (naglo ubrzavanje i kočenje).











• Izbjegavajte prevelike terete. Za automobil je znatno “zdravije” veliki teret prevesti u dva puta.



• S opterećenim automobilom vozite sporije i opreznije, izbjegavajući nagle manevre, lošu cestu i penjanje na pločnik.



• Veći teret rasporedite pravilno po autu. Ako nema putnika dio tereta stavite ispred prednjeg sjedala.



• Na krovu automobila ne nosite više od 50 kilograma tereta.



• Ako često prevozite veće količine tereta razmislite o sljedećem: automobil “više voli” vući teret nego ga voziti - dakle nabavite prikolicu!

Važno!

• U prtljažniku nosite samo ono najnužnije. Ne pretjerujte s alatom.



dr. Željko Marušić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. ožujak 2024 09:22