Ni jedno jelo nije toliko rašireno svijetom i toliko izloženo eksperimentima kao što je to slučaj s pizzom. Talijani su odavno izgubili kontrolu nad pizzom koja je nadrasla pojam jela: pizza je prehrambeni koncept posložan beskrajnim varijacijama. Redu skloni Nijemci odlučili su uvesti reda u kaotični svijet pizza i pokušavaju sagledati ovaj fenomen s raznih točki gledišta, od povijesnih i znanstveno-tehnoloških do marketinških.
Najviše su napredovali u optimalizaciji odnosa temeljnih sastojaka za tijesto, procesa dizanja tijesta, temperatura i trajanja pečenja. Marketinški aspekti poput brendiranja s druge strane, čine nepregledno more podataka. Od kada je pizza odlučno krenula u globalizaciju izvorne recepture poput margheritte i pizze napoli, počele su se eksponencijalnom progresijom umnažati. Ispitivanja njemačkih marketinških stručnjaka pokazala su, primjerice, kako nešto što se zove “meksička pizza” ima najveće kozmopolitske potencijale, najveću prijemčivost na različitim tržištima. Iskustvo našeg lanca pizzeria Karijola govore kako su originalne kreacije popularnije od klasičnih.
Nedaleko od Vjesnikova nebodera svojedobno je postojala pizzeria u kojoj se nudila slavonska pizza: kobasice i feferoni u nadjevu. Dok su se čistunci mrgodili tvrdeći kako to uopće nije pizza, neopterećni su novinari uživali u slavonskoj pizzi i žalili za njom kad je pizzeria skončala.
Tragovi ove pizze izblijedili su, no zamisao regionalnih hrvatskih pizza ima puno veće marketinške potencijale nego što se to čini, osobito u ključnim turističkim destinacijama. Dalmatinska pizza s mješavinom barene blitve, dalmatinskih začinskih trava i samoniklog jestivog bilja vrlo je ukusno jelo, provjerili smo.
Istarska pizza sa šparogama i komadićima istarskog pršuta fantastično je jelo. No, kreativni kulinarski um ne treba zastati na ovim zamislima.