Psihologija o stvaranju navika

Tri osnovne kategorije kupaca: koja si ti?

Može li se zaljubiti u neki brend, trgovinu ili šoping-centar? Prema nezavisnim istraživanjima američkih i britanskih znanstvenika koji proučavaju navike kupaca - odgovor je: Može! Dovoljno je samo da vam se na prvu svidio logo nekog trgovačkog lanca, da ste od prijateljice čuli dobar komentar i da ste iz čiste znatiželje u njega otišli - ako ste se odmah snašli u njemu i pronašli većinu potrebnih stvari - pala je ljubav na prvi pogled.
 Shutterstock

S obzirom na sve veću i bolju konkurenciju ni trgovci više nemaju puno mjesta za manevriranje, a da bi krajnjem korisniku što bolje predstavili svoju ponudu, prilikom uređenja trgovina koriste se razni suradnici - od dizajnera do psihologa.

Psihologija kupovine itekako je važna za uspjeh jer i najbolji proizvod katkad može ostati neprodan ako kao trgovac nisi upoznat sa svojim kupcima i njihovim navikama.

Naravno, kvaliteta je i dalje na prvom mjestu, no zbog sve veće ponude uz kvalitetu se pripisuje cijena, odnosno ono što modernim rječnikom nazivamo "best buy".

Odavno smo, barem kad su dnevne potrebe u pitanju, zaobišli onu uzrečicu: "Nismo dovoljno bogati da kupujemo jeftino" jer povoljno više ne znači i loše.

Upravo je zato jedna od teorija da se stalni kupci u istom trgovačkom lancu dijele u tri kategorije.

 

Promo Photo
 

 

OBOŽAVATELJ

Obožavatelji su žene ili muškarci koje vode brigu o svom kućanstvu, obitelji, poslu, ali i svome vremenu. Kad odlaze u kupovinu, važno im je da je sve na jednom mjestu, jer nakon kupovine imaju još posla. Riječ je o kupcu koji je organiziran, najčešće prati što je na akciji. To ne radi nužno jer nema novca, nego nije rasipan. Obožavatelji znaju da im djeca rastu kao gljive i važno je da im je odjeća koju nose udobna, da se u perilici neće razvući te da je u trendu.

Kad je hrana u pitanju, ne žele loš proizvod jer je zdravlje i zadovoljstvo  obitelji na prvome mjestu. Dok kupuju namirnice za obroke, u glavi slažu meni pa će dobro doći i sugestivno posložene police koje će dati dodatnu inspiraciju. Upravo zato nastoje kupovati isključivo domaću hranu, no neće biti protiv toga da katkad prionu i na polugotove proizvode kako bi uštedjeli vrijeme i, umjesto kuhajući, djelić dana proveli u šetnji prirodom ili u kreativnoj igri s djecom. Obožavateljima se odlasci u kupovinu svode na jednom tjedno, ali ako su uočili zanimljivi proizvod u reklami, neće se libiti pohitati već sutradan ujutro i biti prvi u redu pri otvaranju blagajni.

 

Promo Photo
 

LAJKER

Riječ je o mladoj urbanoj populaciji koja se sa svojim skromnijim mjesečnim, studentskim budžetom sve više priklanja web-trgovinama, no kad je hrana u pitanju, navike su joj prenesene od roditelja. Ako u svojim studentskim stanovima imaju kuhinje, "lajkeri" će se usuditi ponešto i naučiti skuhati, ali će im pritom savršeno doći pomoć trgovine, pa će nerijetko postati pratitelji njezinih društvenih mreža i videokanala.  "Lajkeri" će na svom popisu za šoping imati i hranu - pogotovo domaću ako im u posjet dolaze roditelji, ali i neizostavne grickalice i piće koje ne zaobilazi nijedan studentski party. Ako k tome na istome mjestu mogu naći i povoljne detalje za uređenje svog životnog prostora i poneki odjevni predmet koji će lako uklopiti u svoj look, to je to. Ovi mladi konzumenti ne kupuju velike zalihe, nego u trgovinu odlaze po potrebi.

 

Promo Photo
 

SKEPTIK

Osoba odrasla u starom trgovačkom sistemu, u kojem je samo skupo bilo i kvalitetno.

Skeptik ne voli često obilaziti trgovine, ali mu znatiželja ne da mira pa će se ipak upustiti u avanturu nazvanu "hajde da i ja vidim zašto svi pričaju o tome". U startu "skeptik" odbija prihvatiti činjenicu da povoljno ne znači i loše, i samo čeka tren kada će to i dokazati. Na kraju se uvijek iznenadi. Prilikom kupovine namirnica dobro će pogledati svaku koju odabere.  Otkriće u trgovini bit će mu neprehrambeni artikli - posebno alat ili neki kućanski aparat koji se dosad kupovao isključivo u specijaliziranim trgovinama i nikako mu neće biti jasno kako je on sad toliko povoljniji. Upravo zato uzet će nešto tek tako da proba, a pri upotrebi svaki će se dan čuditi - gle, to još radi. Iako bi se možda rado pohvalio prijateljima kako je dobro tržio "skeptik" će prešutjeti to jer bi tako na neki način išao protiv svojih skeptičnih uvjerenja, ali će zato vrlo brzo u sljedećoj kupnji "škicnuti" što ima novo u ponudi.

Zajedničko očekivanje svih triju kategorija svakako je kvaliteta, pa kada se jednom u nju uvjere, ljubav prema ovom trgovačkom lancu je zajamčena. A zašto svi govore o njegovoj kvaliteti i povoljnim cijenama, provjerite u obližnjoj poslovnici Lidla.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. listopad 2020 17:30