Dvadeset godina djelovanja Philip Morrisa Zagreba obilježava se u trenutku kada je kompanija promijenila vlastitu industriju iz temelja. Philip Morris International (PMI) je jedina međunarodna duhanska kompanija koja se javno obvezala na postupnu zamjenu cigareta alternativama koje su, iako ne bez rizika, manje štetne za punoljetne pušače. Hrvatska je jedna od zemalja koja sudjeluje u ovom globalnom procesu.
Temelj ove promjene čine znanost, tehnologija i timski rad; od 2008. PMI je uložio više od 14 milijardi dolara u razvoj, znanstvenu validaciju i komercijalizaciju bezdimnih proizvoda, a timovi od preko 1.500 stručnjaka u istraživačkim centrima u Švicarskoj i Singapuru dali su više od 540 znanstvenih radova i registrirali više od 4.250 patenata.
PMZ je važna karika u tom globalnom lancu, osiguravajući da bezdimni proizvodi budu dostupni punoljetnim pušačima koji bi inače nastavili pušiti. Danas ti proizvodi čine oko 40 posto ukupnih prihoda PMI-ja, a plan je da do 2030. godine njihov udio prijeđe dvije trećine prihoda.
Tom prilikom razgovarali smo s četvero ključnih menadžera PMI-ja koji su svoje karijere započeli u Philip Morris Zagrebu, a potom profesionalno napredovali u svijetu – njihovi putevi vode od Zagreba do Afrike, Bliskog Istoka i zapadne Europe. Zajednički nazivnik njihovih priča je spremnost na preuzimanje rizika, prihvaćanje različitosti i posvećenost viziji budućnosti bez dima. Za njih PMI-jeva transformacija nije samo promjena poslovnog modela, već i osobna prilika za učenje, rast i redefiniranje uloge lidera u zahtjevnom globalnom okruženju.
Nevena Crljenko, PMI-jeva potpredsjednica za korporativne poslove
Nevena Crljenko, koja trenutno radi kao potpredsjednica PMI-ja za korporativne poslove u Švicarskoj, nam govori da je prihvaćanje pozicije u Južnoj Americi i Kanadi bio jedan od najrizičnijih poteza u njenoj karijeri.
- Stigla sam kao potpuna strankinja. Nisam govorila španjolski, nisam poznavala nikoga u timu niti na tržištima. Taj je izazov ubrzao moju krivulju učenja, natjerao me na brzu adaptaciju i obogatio iskustvom rada na tržištima posve različitim od onih koje sam do tada pokrivala – prisjeća se Crljenko.
Govoreći o zemljama koje su je najviše oblikovale, Crljenko priznaje da je teško izdvojiti jednu.
- Stjecajem okolnosti putovala sam po mnogim tržištima i realno ne postoji zemlja koja osobu na neki način ne dotakne kroz novo iskustvo koje je vrlo kontekstualno specifično. Možda su me na neki način najviše mijenjale zemlje koje su potpuno drugačije od mog prvotnog kulturalnog okruženja – one vas nužno tjeraju na širenje perspektive i propitivanje ‘normalnog‘ – kaže nam Crljenko.
Priča nam kako je zbog kulturoloških razlika shvatila da je potreban drugačiji pristup, no da je to ujedno i jedna od najvećih prednosti rada u međunarodnom okruženju.
- To se ne odnosi samo na rad sa tržištima, nego i činjenicu da, primjerice, u mom timu nema dvije osobe koje dolaze iz iste zemlje. Preporučam u tom smislu knjigu ‘Cultural maps’. Osoba koja radi na globalnoj funkciji mora razumjeti kako se ista gesta, izraz ili pristup mogu doživjeti potpuno drugačije s obzirom na kulturni kontekst iz kojeg sugovornik dolazi. Tako smo, primjerice, u mom timu dogovorili niz pravila koja su bitna kako bi dobro funkcionirali zajedno i poštivali ono što je svakome od nas važno – priča nam Crljenko.
Navodi da su se pravila tima protezala od poštivanja točnih početaka sastanaka, kako bi se izbjeglo kašnjenje koje se u nekim kulturama doživljava kao nepoštivanje drugih, pa do uspostave supstancijalnih smjernica.
Crljenko navodi da je najveći izazov u promicanju PMI-jeve vizije transformacije prema javnosti i dionicima „kada s jedne strane postoji nedostatak volje za dijalogom apriori odbacujući sagledavanje dostupnih znanstvenih činjenica“.
Smatra kako je važno osigurati uravnoteženu regulativu koja može istodobno štititi javno zdravlje i poticati inovacije. Važno je zauzeti razuman pristup proporcionalan riziku koji prati znanstvene dokaze i omogućuje bržu dostupnost manje štetnih alternativa punoljetnim pušačima koji bi nastavili pušiti, a čime se može ubrzati napredak za javno zdravlje i društvo u cjelini.
Branislav Bibić, PMI-jev potpredsjednik za regiju Subsaharska Afrika
Branislav Bibić je hrvatskoj poslovnoj javnosti poznat kao bivši predsjednik Uprave Philip Morris Zagreba, nakon čega je prešao u Švicarsku, gdje je obnašao menadžerske funkcije. U Južnu Afriku, prešao je iz Rumunjske, gdje bio na poziciji generalnog direktora. Kada razmišlja o savjetu koji bi dao mladima na početku karijere, Bibić ističe važnost postavljanja ambicioznijih ciljeva i preuzimanja rizika.
- Po mom iskustvu, velika većina nas se pretjerano boji neuspjeha, precjenjuje njegovu vjerojatnost i negativne posljedice, što nas tjera da igramo na sigurno i sputava nas u činjenju hrabrijih koraka koji donose veće rezultate – kaže Bibić.
Njegova metoda suočavanja s rizikom je jednostavna: sagledati najgori mogući scenarij i shvatiti da je gotovo uvijek podnošljiv.
- To mi olakšava donijeti hrabrije i riskantnije odluke koje mogu omogućiti mnogo značajnije rezultate – kaže.
Gledajući unatrag, vještina koju bi trebalo ranije razviti je socijalna inteligencija i empatija.
- To su ključne kompetencije u svakom poslu, a posebno u vođenju ljudi. Što ranije u karijeri to razvijemo, ranije ćemo imati koristi – savjetuje mladim profesionalcima.
Transformaciju PMI-ja od tradicionalne duhanske kompanije do lidera u bezdimnim proizvodima opisuje kao oblik profesionalnog i osobnog putovanja nezamjenjive vrijednosti. Ona je, kaže Bibić, zahtijevala nova znanja i vještine, od znanosti i tehnologije, digitalizacije poslovanja, komercijalnih inovacija, dubljeg razumijevanja potrošača, regulatornog poslovanja, do organizacijskog dizajna i vođenja promjena. Sve to donijelo je ne samo profesionalni razvoj zaposlenika, već i osjećaj osobne svrhe jer posao doprinosi društvenom napretku.
U subsaharskoj Africi, koja obuhvaća 49 zemalja i više od milijardu stanovnika, PMI već vodi transformaciju s cigareta na bezdimne proizvode.
- Naš strateški cilj u regiji je provesti globalnu transformaciju i time doprinijeti održivijem razvoju. Iako je u nekim zemljama razvoj tek u početnoj fazi, iskustvo pokazuje da se nove tehnologije na kontinentu brzo prihvaćaju. Osim toga, afričke zemlje, najčešće s malim kašnjenjem, uspješno prihvaćaju većinu novih tehnologija. Stoga smo sigurni u uspjeh bezdimne transformacije i u ovoj regiji - zaključuje Bibić.
Mihael Solter, PMI-jev generalni direktor za Izrael
Svoj poslovni put Mihael Solter opisuje s osmijehom. Dok se ostatak svijeta opušta petkom, njemu vikend počinje dan ranije: „Umjesto TGIF, stvorio sam TGIT – Thanks God It’s Thursday.“
Izrael je Mihaelova četvrta međunarodna destinacija nakon rada u Južnoj Africi, Makedoniji i Armeniji. Ono što je naučio kroz taj niz različitih iskustava je da leadership prije svega znači autentičnost.
- Ključ je biti svoj, iskren, autentičan. Dakle, pravi posao je rad na sebi, na vlastitom identitetu, vođenje kao ono što jesam. Ako dođem u ured i pojavim se kao svoj pravi ja, utjecaj na tim, organizaciju, radno okruženje i posao je pozitivan. Jednostavno rečeno, vodstvo nije stvar „izvođenja“ ili „ponašanja“ kao vođa. Radi se o prisutnosti i identitetu – kaže Mihael, pa dodaje kako to posebno dobiva na važnosti u dinamičnom i složenom okruženju poput Izraela, obilježenom geopolitičkim i sigurnosnim izazovima.
Govoreći o PMI-jevoj misiji, ističe kako u Izraelu regulatorne vlasti još uvijek ne prepoznaju potencijal bezdimnih alternativa.
- Nažalost, stope pušenja i dalje su visoke, a dosadašnji pristup zabrane i restrikcije bez razlikovanja između cigareta i bezdimnih proizvoda ne daje rezultate. Nema pada stope pušenja – kaže Mihael, no unatoč toga, uvjeren je da će se promjena dogoditi.
- Stoga se naši napori nastavljaju kako bismo skrenuli pozornost donositeljima odluka da trenutačni pristup nije učinkovit, otvorili prostor za dijalog i na kraju zajedno počeli stvarati pozitivne promjene. Uvjeren sam da ćemo uspjeti, pitanje nije hoćemo li, nego koliko brzo – zaključuje.
Lovre Tudor, PMI-jev generalni direktor za Belgiju i Luksemburg
Lovre Tudor, koji je karijeru unutar PMI-ja gradio u Hrvatskoj i Sloveniji prije nego je postao direktor za Belgiju i Luksemburg, svoju poziciju lidera u multikulturalnom okruženju vidi kao priliku da različitosti pretvori u snagu.
- Što je tim raznolikiji, to je potencijalna prednost veća. Definicija dobrog lidera pritom se ne mijenja – on mora postaviti jasne ciljeve i standarde, a raznolikost koristiti kao alat za brže i kvalitetnije donošenje odluka. U svakom okruženju lider mora stvoriti prostor u kojem se svatko osjeća ravnopravno i sigurno izraziti mišljenje, bez obzira na svoje porijeklo ili navike – ističe Tudor, pa dodaje kako je za takvo okruženje potrebno slušanje, razumijevanje i dosljedno fokusiranje tima.
Tudorovo iskustvo pokazalo je i da se stereotipi rijetko potvrđuju u praksi. Gotovo sve pretpostavke koje je imao bile su pogrešne, a priznaje i da su ga koštale vremena pri donošenju ispravnih zaključaka.
- Bez predrasuda brzo shvatiš da su razlike između tržišta i stereotipi često prenapuhani. Konkretno, u mojoj karijeri često se smatralo da zapadnoeuropska tržišta imaju veliku prednost jer su razvijenija, modernija i strukturiranija. Međutim, iskustvo u FMCG i retail poslovanju pokazalo mi je da taj stereotip ne drži vodu – nastavlja Tudor.
Ključ za uspješno vođenje multikulturalnih timova vidi u razumijevanju i prihvaćanju razlika. Tudor kaže da ako ih pokušamo ignorirati, dolazi do nesporazuma. Lider mora ulagati vrijeme u razumijevanje okoline, jer samo tako može izgraditi povjerenje. Izazovi su neizbježni, ali ako postoji otvorena komunikacija, oni postaju prilike za učenje.
Tudor svoj najveći doprinos PMI-jevoj transformaciji vidi u sposobnosti da globalnu strategiju prilagodi lokalnom tržištu. Kroz osam godina rada na komercijalizaciji bezdimnih proizvoda u različitim zemljama, uspio je osigurati da transformacija prestane biti samo vizija.
- Najvažnije je potaknuti timove da prihvate odgovornost i rade s hrabrošću. Tako transformacija postaje stvarnost koju jasno prepoznaju i tržišta i potrošači – zaključuje Tudor.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije s tvrtkom Philip Morris Zagreb.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....