Sigurno znate koliko može biti frustrirajuće kada vam dijete odbija jesti neku hranu koja je važna za njegov razvoj, bilo to neko povrće, voće ili nešto treće. Koliko ga god nagovarali, neće pa neće. S ovom naizgled bezizlaznom situacijom roditelji se susreću na dnevnoj bazi, a ne pomažu im ni stalne reklame za slatkiše, koje su najčešće posebno osmišljene da iskaču na ekranima između crtića. Da olakša roditeljima, a djeci pomogne usvojiti zdrave navike, Zagrepčanka Ekaterina Šprajc je na tržište donijela inovaciju nadahnutu osobnim iskustvom i znanstvenim pristupom prehrani. S kolegom Marijanom Sudićem razvila je HipoHop Immuno, prirodan dodatak prehrani za djecu u obliku voćnog snacka.
Šprajc, inače prehrambena tehnologinja po struci, godinama je na terenu slušala primjedbe roditelja, pedijatara i farmaceuta o tome kako na policama trgovina nedostaju „čiste“ opcije za svakodnevnu prehranu djece.
- Ti proizvodi, poput sirupa i bombona za imunitet puni su šećera, bojila i raznih dodataka. Sama sam se uvjerila da roditelji žele čist proizvod kojem mogu vjerovati i koji njihova djeca mogu koristiti svaki dan bez grižnje savjesti. Pitala sam se možemo li napraviti proizvod koji se jede kao slatkiš, a formuliran je kao ozbiljan dodatak prehrani, bez nepotrebnih sastojaka – objašnjava Šprajc.
Roditelji oduševljeni, djeca presretna
Zbog svog bogatog iskustva u razvoju hrane, znala je da se takav proizvod može napraviti drugačije i tako je nastao HipoHop Immuno. Svaka vrećica sadrži 100 g voća, a inovativnom tehnologijom uspjeli su očuvati hranjive tvari i prirodna vlakna. HipoHop također sadrži četiri milijarde probiotičkih bakterija Bacillus subtilis, koji je klinički ispitan na mikrobioti djece te 10 vitamina i minerala. Jede se kao voćna poslastica te je potpuno bez dodanih šećera, bojila, želatine i konzervansa.
- HipoHop je namijenjen podršci imunitetu i zdravoj crijevnoj mikrobioti, jer znamo da je zdrav probavni sustav temelj cjelokupnog zdravlja. Ono po čemu se razlikuje od sličnih proizvoda je kombinacija clean label pristupa - samo čisto voće u formatu voćnog snacka te kombinacija probiotika, vitamina i minerala u jedinstvenom proizvodu – ističe Šprajc.
Receptura je, kaže Šprajc, nastala uz podršku stručnjaka iz različitih područja, a završni sud donijeli su djeca i roditelji.
- Proizvod mora zadovoljiti i znanost i nepce, inače nema smisla izaći na tržište. Kvaliteta i sigurnost su nam apsolutni prioritet pa voće i ostale sirovine nabavljamo isključivo od provjerenih dobavljača iz EU, dok se proizvodnja odvija u certificiranom pogonu koji radi prema strogo definiranim standardima kvalitete. Svaka serija prolazi temeljite mikrobiološke analize – objašnjava Šprajc.
HipoHop su, nastavlja sugovornica, prvo isprobali u malim serijama s užim krugom stručnjaka, a onda ga testirali i kroz suradnju s ljekarnama i pedijatrima, da vide kako funkcionira u stvarnom životu. HipoHop je djecu, kaže Šprajc, osvojio odmah.
- Doživljavaju ga kao voćni snack, ne kao lijek, što roditeljima olakšava svakodnevicu. Roditeljima najviše znači osjećaj mira. Kad dijete traži nešto slatko, a vi mu ne želite dati klasične slatkiše ili kad dajete dodatke prehrani pa smijete dati samo jedan gumeni bombon i dijete se rasplače jer bi još. Kod HipoHopa taj pritisak nestaje, dijete osjeća da jede nešto ukusno, a roditelj zna da je to dobra odluka. Ljekarnici ga rado preporučuju jer vide ravnotežu između ukusnog i nutritivno vrijednog - govori Šprajc.
Vjetar u leđa
Od prve ideje do plasiranja HipoHop Immuna na police ljekarni, prošle su pune dvije godine, prisjeća se Šprajc. Najzahtjevnije je bilo tehnološki postići stabilan i ukusan proizvod sa 100 g voća po vrećici uz očuvane hranjive tvari. U procesu ih je dodatno pogurao akceleratorski program „Pokreni nešto svoje“ za podršku mikropoduzetnicima, koji joj je, ističe, dao „vjetar u leđa“, sigurnost, mentorstvo i vrijednu vidljivost.
- Naučila sam da poduzetništvo nije ravna linija, nego krivulja, s puno uspona, padova i zavoja. Velika lekcija za mene je bila koliko je važno ne gurati sve sam, nego se okružiti pravim ljudima, mentorima, kolegama poduzetnicima, stručnjacima za područja u kojima nisi jak. Tu mi je program „Pokreni nešto svoje“ puno značio, jer je donio potvrdu da ono što radimo ima smisla – zaključuje Ekaterina Šprajc.
U narednim godinama plan joj je razviti još proizvoda koji će rješavati konkretne situacije iz svakodnevice roditelja, primjerice podršku koncentraciji i fokusu školske djece.
HipoHop Immuno trenutačno je dostupan u ljekarnama diljem Hrvatske, a ako ga ne vidite na polici, slobodno ga možete zatražiti od svog ljekarnika.
Iz doline Neretve
Josip Tutavac poduzetnik je koji je u dolini Neretve napravio vlastitu malu sokovnu revoluciju. Rođen je u Opuzenu, po struci je inženjer kemijske tehnologije te je 2016. započelo njegovo poduzetničko putovanje. Odrastanje i povezanost s dolinom Neretve je, kaže Tutavac, imalo presudan utjecaj na njegovu poslovnu viziju.
- Kao diplomirani tehnolog sam radio u tvrtkama čije su djelatnosti vezane za poljoprivredu i ostao zatečen spoznajom da ogromne količine zdravog, ukusnog voća i povrća iz raznih razloga nikad ne dođu do konzumenta, već završava kao otpad. Tada sam odlučio da ću jednog dana upravo takvom voću i povrću, jednostavnim procesom prerade, dodati novu vrijednost – prisjeća se Tutavac.
Prije nego je osmislio brend prirodnih sokova GUUC, Tutavac je neko vrijeme eksperimentirao u kuhinji — cijedio, isprobavao, miješao, bilježio reakcije. Degustatori su bili svi koji bi mu se našli pri ruci: prijatelji, djeca, prolaznici. Tako je nastala prva lista okusa koji će kasnije postati GUUC asortiman.
Ime brenda nastalo je spontano, gotovo u jednom dahu, priča Tutavac. Budući da su sokovi pakirani u boce od 0,2 l, asocijacija na „dva guca“ bila je neizbježna. No iza imena stoji puno više od simpatične igre riječi, dodaje, jer GUUC je duboko vezan uz lokalnost. Suradnja s neretvanskim poljoprivrednicima temelj je brenda. Kupci time dobivaju proizvod s poznatim podrijetlom, a lokalni proizvođači sigurnog partnera u vremenu kada se domaći trud nerijetko potiskuje uvozom jeftinije i nekvalitetne robe. Kupnjom njihovih plodova, GUUC podiže vrijednost lokalne proizvodnje, jača ekonomiju i istodobno nudi proizvod jasnog podrijetla i manjeg ugljičnog otiska.
Od berbe do čaše
GUUC sokovi rade se isključivo od voća i povrća u trenutku kada su nutritivni parametri na vrhuncu, kaže Tutavac. Nakon brze prerade u pogonu, sok se preša, kratko pasterizira i puni u staklene boce. Naglo hlađenje čuva izvorni okus, zato GUUC sokovi doista imaju okus kao da ste upravo zagrizli neko voće. Ovaj je brend prvi na tržište donio okuse poput 100 posto mandarine i 100 posto nara, a njihovu posebnost vrlo su brzo prepoznali brojni hrvatski ugostitelji.
- Kafići, restorani i hoteli u svojoj ponudi imaju isključivo nektre, voćne napitke, s udjelom voća 30 do 50 posto, a i to voće u njima je iz koncentrata kupljeno na svjetskom tržištu, proizvedeno tko zna gdje. 100 posto prirodnih sokova, osim onih cijeđenih na sokovnicima, nema u ponudi ugostiteljskih objekata. To smo prepoznali i upravo zbog toga fokusirali svoju prodaju na HoReCa kanal distribucije prema čak 200 ugostiteljskih objekata diljem zemlje - objašnjava Tutavac te naglašava da proizvod ne može biti “zdrav” ako nije zdravstveno ispravan, pa se redovito provode analize koje prate zdravstvenu ispravnost sokova.
Sudjelovanje na natječaju “Pokreni nešto svoje” bilo je za Tutavca i njegov tim prvo takvo iskustvo, kaže, i pokazalo se iznimno vrijednim. Tvrtka je ušla među finaliste, a tim stručnjaka analizirao je poslovanje i jasno označio područja u kojima postoji prostor za rast i unapređenje.
Kad gleda pet godina unaprijed, kaže Tutavac, planovi su ambiciozni, ali realistični: do tri nova okusa, novi proizvodi izvan kategorije sokova, prelazak na zero waste model i potpuno iskorištavanje lokalnih poljoprivrednih resursa.
Zelenje u kapsuli
U svijetu u kojem svakodnevni život nerijetko pobjeđuje dobre prehrambene navike, Sergej Lugović odlučio je ponuditi rješenje koje je istovremeno inovativno, održivo i praktično. Ovaj Zagrepčanin, inače doktor znanosti iz informacijskih znanosti i stručnjak za dizajn socio-tehničkih i prehrambenih sustava, posljednjih desetak godina posvetio se tehnološkim inovacijama u prehrani. Iz tog iskustva rodio se projekt OnlyPlants – mikrozelenje u kapsuli, koncept koji spaja znanost, ekologiju i viziju zdravije budućnosti.
- OnlyPlants je nastao kao odgovor na vrlo praktičan problem. Većina ljudi želi jesti zdravije, ali svakodnevna dinamika to često ne dopušta. Drugi problem jest činjenica da povrće već nekoliko sati nakon berbe gubi dio nutritivne vrijednosti - objašnjava Lugović.
Njegov tim godinama je radio na vertikalnim farmama, a tada su shvatili nešto ključno, da je biljka najnutritivnija u fazi mikrozelenja.
- Nutritivno najbogatija faza može se sačuvati ako se pretvori u whole-food kapsulu. To znači: 100 posto biljka, bez aditiva. Samo dehidrirano mikrozelenje pretvoreno u fini prah i stavljeno u kapsulu - ističe.
Prema znanstvenim podacima, mikrozelenje u prosjeku sadrži tri do pet puta više određenih nutrijenata nego odrasla biljka. To ga, dodaje Lugović, čini idealnim odgovorom na moderne prehrambene izazove.
Temelj brenda
Održivost je, kaže Lugović, temelj OnlyPlants filozofije. Vertikalna farma troši do 90 posto manje vode, LED sustavi su visoko učinkoviti, nema pesticida niti tla, a kapsule su biljnog podrijetla. Ambalaža je minimalna i reciklabilna. Sve se radi lokalno, priča Lugović, u kontroliranim uvjetima i pod HACCP standardom. Od „sjemena do kapsule“ postoji potpuna sljedivost, nešto što kupci danas sve više cijene.
Na pitanje mogu li kapsule zamijeniti povrće, Lugović tvrdi da to nipošto nije cilj, već popunjavanje nutritivnog jaza.
- OnlyPlants kapsula je dodatak prehrani koji pomaže ljudima da ispune dnevnu potrebu za zelenim nutrijentima, čak i kada nemaju vremena za pripremu obroka. Najviše ih iznenađuje jednostavnost: dvije kapsule dnevno i unesu ono što inače teško stignu pojesti kroz povrće. Mnoge iznenadi i činjenica da proizvod nije sintetski dodatak, nego stvarna hrana - priča Lugović.
Kroz razvoj OnlyPlants projekta, Sergej je naučio da održiv rast dolazi iz stabilnih procesa i iskrene, razumljive komunikacije s korisnicima. Inovacija nije samo u tehnološkom rješenju, nego i u tome kako objasniti zašto proizvod postoji i koji problem rješava. Da ponovno kreće ispočetka, kaže da bi puno brže okupljao širi tim, jer upravo ljudi omogućuju skaliranje.
Sudjelovanje u programu “Pokreni nešto svoje” bilo mu je prvo takvo iskustvo i ocjenjuje ga kao vrlo korisnu kombinaciju strukture, fokusa i podrške.
- Program potiče jasnije razmišljanje o proizvodu i njegovoj vrijednosti. Svakako bih ponovno sudjelovao! Ovo je platforma koja stvarno pomaže poduzetnicima u ranim fazama razvoja - zaključuje Sergej Lugović.
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Philip Morris Zagreba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....