Intervju

Ivan Burazin: ‘Na svijetu ima 20 milijuna developera. Želimo da svi čuju za Infobip!‘

Produkcija će biti svjetska. Želimo stvoriti nesvakidašnju atmosferu. Bogat popratni i zabavni program, simulatori, ambijent kakav se kod nas još nije vidio. Iznimno sam uzbuđen zbog toga. Želimo da ljudi odu s Infobip Shifta puni dojmova, rekao je član Uprave Infobipa Ivan Burazin

Ivan Burazin, član Uprave Infobipa

 Darko Tomaš/Cropix

Uz konobare i kuhare, najtraženiji posao u Hrvatskoj je onaj programera. Neposredno prije najveće hrvatske developerske konferencije Infobip Shift, za koju se ove godine očekuje da će okupiti više od 4000 programera, razgovarali smo s njezinim osnivačem, a danas i članom Uprave Infobipa Ivanom Burazinom. Prošli Shift bio mu je prvi unutar Infobipa. Bio je hrvatski. Nakon ovogodišnjeg, zadarskog, Infobip Shift polako će prerasti u međunarodnu priču. Burazin je Shift prodao Infobipu, ali prvi hrvatski jednorog sada s njim želi da Shift postane globalna priča. Spektakl u Zadru, kako se čini, posljednja je stepenica prije tog interkontinentalnog iskoraka.

Kako Shift izgleda unutar Infobipa godinu i pol nakon preuzimanja?

- Početkom 2021. godine Shift je bio tim od šest ljudi koji je postao dio Infobipa koji je već u tom trenutku imao više od 3000 ljudi. Od osnutka odjela pa do danas najviše smo vremena uložili u izgradnju prvo strukture samog tima, a povrh toga i odnosa s drugim odjelima u Infobipu, kao što su marketing, produkt i inženjering, te tako stvorili čvrste temelje za rad. Developersko iskustvo je, naime, na njihovoj tromeđi. Suradnja je danas odlična, a velika je stvar što su cijelo vrijeme podršku davala sva tri osnivača.

image

Organizacijski tim Infobip Shift konferencije: Nikola Radišić, Stipe Cigić, Mirna Opolcer, Ivana Ivšić, Ivan Burazin, Sara Mazić, Marijan Cipčić i Luka Horvatić

Darko Tomaš/Cropix

Gdje je točno Shift unutar Infobipa danas?

- Unutar vertikale za developersko iskustvo, koja se sastoji od odjela za odnose s developerima tzv. DevRel, Global Events odjela koji organizira Infobip Shift, Infobip Startup Tribea te odjela za developerski sadržaj koji je nastao akvizicijom Netokracije.

Zašto je developersko iskustvo tako važno hrvatskom jednorogu?

- Tako se danas dolazi do novih korisnika. Kompanije slične Infobipu rade od 40 do 45 posto prihoda kroz developersko iskustvo. U Infobipu gledamo, primjerice, kao cilj da takav prihod naraste na pola milijarde dolara godišnje. U budućnosti i više. To je golem potencijal.

Kako to ide u praksi?

- Developer dođe na Infobip Shift u Zadru, oduševi se atmosferom, predavanjima i ljudima koje je upoznao te mu ostanemo u sjećanju. Nama je to dovoljno. Ili se upoznamo na nečijem meetupu u SAD-u, a oni se, kada dođu do problema kod kojeg je naša usluga rješenje, sjete Infobipa i isprobaju našu soluciju. Ili, primjerice, developer uoči neki naš tweet, blog post ili objavu na Stack Overflowu i isto tako odluči isprobati našu uslugu kako bi riješio zadatak koji je pred njim.

Kako se takvi, naoko, sporadični i mali susreti s Infobipom mogu pretvoriti u vaše velike korisnike?

- Isprva je to malo novca, ali ako su se developeru usluge svidjele, onda će ti iznosi postupno rasti. Kad prijeđu prag od 12.000 dolara mjesečno, korisnik je prerastao našu vertikalu developerskog iskustva i preuzima ga Infobipova prodaja. Na svijetu ima više od 20 milijuna developera. Ta brojka stalno raste tako da je privlačenje korisnika kroz upravljanje korisničkim iskustvom igra velikih brojki. Infobip je prije manje koristio te mogućnosti, a sada je pred nama veliki prostor da to promijenimo.

Sve ovo sad radite kao zaposlenik Infobipa, a prije ste bili sam svoj šef, u vlastitom startupu. Koja je razlika između vođenja Infobip Shifta danas i nekadašnjeg Shifta?

- Bilo mi je vrlo teško donijeti jednu takvu odluku. Nije to samo stvar slobode, nego i mindseta. Razumijem osnivače koji se nakon exita ne osjećaju ugodno jer postaju dio veće organizacije. Dolazak u Upravu Infobipa postavio mi je neke nove ciljeve i nove odgovornosti, što mi je bilo jako uzbudljivo. Osobno me motiviralo da guram dalje i da tim postiže velike stvari. No, mnogi osnivači nakon exita nemaju takvu priliku i onda obično uzmu neki oblik odmora.

image

Ivan Burazin, član Uprave Infobipa

Darko Tomaš/Cropix

Što vam je bio glavni izazov na novoj poziciji?

- Uzbudljivo je bilo izgraditi prostor za vertikalu developerskog iskustva. Kao što sam spomenuo, dotičemo marketing, produkt i inženjering. Kad radite u tako velikom sustavu, brzo skužite koliko je bitna suradnja. Važno je uvidjeti viđenje, želje i ciljeve koje imaju ljudi iz različitih odjela i pronaći zajedničke interese, uskladiti ih. Prvih šest mjeseci bilo je mnogo izazova, ali na kraju smo uspjeli.

Kad to usporedite sa samostalnim vođenjem Shifta?

- Sad ne moram razmišljati o novcu, likvidnosti. Mnogo je lakše kad se možeš fokusirati samo na provedbu, a ne misliti i na to da ti ljudi svaki mjesec imaju plaću i da taj novac treba pronaći i u vrijeme kad nema konferencije.

A po pitanju međunarodne ekspanzije?

- Ta je ideja postojala od početka. Godine 2020. planirali smo konferenciju Shift AI u Dublinu, ali nas je u tome omela pandemija. Sada smo dio prvog hrvatskog jednoroga i najinternacionaliziranije domaće kompanije. Infobip je prisutan na svim kontinentima izuzev Antarktike. Imamo više od 70 ureda i više od 3500 zaposlenika. To nam daje mnogo podrške da Infobip Shift proširimo izvan Hrvatske.

image

Infobip Shift 2021.

Infobip

Gdje ćete se širiti?

- Ići ćemo na najmanje dva nova kontinenta. Znači, još dva, uz Europu. Želimo da nam na konferencije dođu developeri i profesionalci iz cijelog svijeta, ali treba biti realan, postoji neki radijus u stotinama kilometara odakle dođe većina posjetitelja. Zato se moramo širiti po kontinentima. Već vidimo da će Infobip Shift 2022. u Zadru privući mnogo posjetitelja izvana. Time smo posebno zadovoljni. Imamo više developera iz Norveške i Švedske nego ikad prije. Tu su i developeri iz SAD-a, Australije i Njemačke. Broj stalnih posjetitelja jako raste, i to kontinuirano, a to je posebno izraženo ove godine. To su primijetili i vanjski igrači. Tako su nas podržali Google, Meta i globalne developerske kompanije.

Kako teku pripreme za takav interkontinentalni iskorak?

- Na Infobip Shiftu već imamo najbolje govornike, sponzore iz cijelog svijeta i tim tako da zapravo samo trebamo sjesti i napraviti konferencije.

Hoćete li to napraviti uskoro?

- Fokus je sada na Infobip Shiftu u Zadru.

Koliko ljudi ove godine očekujete na Infobip Shiftu u Zadru?

- Više od četiri tisuće. Uspoređujući podatke s prijašnjim izdanjima, vidljivo je da smo već prodali više ulaznica nego prošle godine koja je dosad bila rekordna. Ja se držim konzervativne procjene, iako mi neki sugeriraju da sam preskroman. Naime, više od 2000 ljudi već je kupilo ulaznice, a još je jedan tjedan do konferencije i najviše se ulaznica proda upravo uoči konferencije. Ovo nam je najbolje izdanje dosad.

Po čemu?

- Imamo dva i pol puta veći budžet nego ikad prije i napravit ćemo mnogo toga što smo prije željeli, a nismo imali sredstava za to. Ovo će biti konferencija koju sam zamislio kada sam prvu organizirao prije 11 godina. Produkcija će biti svjetska. Želimo stvoriti nesvakidašnju atmosferu. Bogat popratni i zabavni program, simulatori, ambijent kakav se kod nas još nije vidio. Iznimno sam uzbuđen zbog toga. Želimo da ljudi odu s Infobip Shifta puni dojmova. Neki su to već prepoznali pa su nam se ove godine javila čak tri različita odjela iz Googlea koja su željela podržati Infobip Shift.

Što se ove godine može vidjeti i čuti na konferenciji?

- Sve ključne trendove za developere. Niz je tematskih cjelina, poput već standardnih, Web i Developer Experience, no ove godine dodali smo i web 3, a osobno mi se najviše sviđa dio "cloud native", što uključuje upravljanje cloud infrastrukturom, kodom i svime što je povezano s računarstvom u oblaku. Osobno mi je najdraži jer moj prvi startup Codeanywhere već godinama radi na toj viziji, koja sada postaje stvarnost.

Top-predavači?

- Kitze. Njega bih izdvojio. Predavanje mu je lani ocijenjeno najboljim na konferenciji. Učinilo je Infobip Shift nezaboravnim, ali je i njemu utjecalo na karijeru, na jedan zanimljiv način. Naime, rekao nam je da nas sada i obožava i mrzi jer ga svi traže, više nego ikad, ali i da više ne može ići po konferencijama s istom prezentacijom. Razumijem ga. I mi se veselimo što će nam novo ove godine pripremiti.

Koja vam je konferencija uzor za Infobip Shift?

- Pioneers u Beču. Nažalost, te konferencije više nema. Neki kažu da developerske konferencije moraju biti spartanske. Ali, Pioneers nije bio takva konferencija. Ona je bila iskustvo. Glavni program bio je u raskošnoj, baroknoj dvorani palače Hofburg. Bili su partneri s top-brendovima, od kojih bih izdvojio Red Bull. S njima su organizirali DJ nastupe, light show, moto-akrobacije na pozornici, avione koji lete oko palače i slične spektakle. Mi želimo da Infobip Shift stvori takvo iskustvo. Godinama smo koristili zgradu splitskog HNK, ali onda je konferencija narasla i prešli smo u Višnjik koji možda nema dugu tradiciju, ali nam više odgovara veličinom i mogućnostima. U duhu doživljaja, lani smo udružili snage s Porscheom koji na konferenciji osigurava nezaboravno iskustvo vožnje posjetiteljima. To su ta iskustva koja ostaju za cijeli život.

Što ne želite da bude Infobip Shift?

- Od samih početaka važna nam je domaća tech scena, koju iskreno podržavamo na različite načine, ali ipak želimo biti globalna. Cilj nam je biti prepoznat u cijelom svijetu, internacionalna konferencija koja dovodi svijet u Hrvatsku. Ovogodišnje izdanje će veličinom, programom i produkcijom to još jednom potvrditi.

Je li Infobip Shift fokusiran samo na Infobip?

- Od 60 predavača na šest pozornica, njih samo tri bit će iz Infobipa. To je samo pet posto predavača iz Infobipa, a njih 95 posto je iz drugih kompanija. Na Infobip Shift ne idete da biste vidjeli Infobip u krupnom planu. To nije korisnička konferencija, nego konferencija za developere. Zvuči slično, ali je suštinski različito. Jedini je smisao Infobip Shifta da oni koji ne znaju za Infobip to doznaju, da ih impresioniramo fantastičnim eventom, da im ostane u pamćenju, da bude nezaboravan.

Ima li na konferenciji prostora za headhunting?

- Izričito smo zabranili svim partnerima takve aktivnosti. Postoji beskonačan broj tvrtki koje žele imati pristup developerima. No, Infobip Shift ne želi postati "job fair"! Mi želimo dovesti developere da se dobro provedu, druže i opuste, a ne da ih po hodnicima sponzori headhuntaju. Naravno da se na tako velikom eventu može dogoditi da netko nađe i posao i to je super, ali ovo nije konferencija na kojoj će se to poticati ili podržavati lov na developere. Ne želimo da tvrtke šalju svoje programere i onda strepe hoće li im se oni vratiti. Strogo smo protiv toga.

image

Infobip Shift 2021.

Nikola Vilić/Cropix

Ali, zar se kroz dobro developersko iskustvo ne može privući i zaposlenike, a ne samo korisnike?

- Izvjesno je da će sva ta priča o tehnologiji i svemu što radimo da bismo programerima ostali nezaboravni na neke pozitivno utjecati tako da će im se Infobip učiniti zanimljiv kao potencijalni poslodavac. Naravno da to pozdravljamo, ali pronalazak novih Infobipovih zaposlenika nije cilj konferencije.

Kako vam se u to uklapa kupnja Netokracije?

- Infobip zapošljava više od tisuću developera, a svaki od njih potencijalno može pomoći kompaniji u izgradnji izvrsnog developerskog iskustva. Akvizicijom Netokracije doveli smo stručan, iskusan tim kreatora tech sadržaja koji će pomoći našim developerima njihovo bogato znanje pretvoriti u stručne članke. Time ćemo developerskoj zajednici u cijelom svijetu pokazati kakvim vještinama raspolažu Infobipovi programeri, čime direktno doprinosimo pozitivnom developerskom iskustvu.

Infobip Shift i Netokracija su unutar iste vertikale u Infobipu, a vidimo da konferencije stvaraju svoje medije, a mediji svoje konferencije. Hoće li se Infobip Shift i Netokracija povezati?

- To je sigurno moguće. The Next Web konferencija je napravila svoju medijsku kuću. TechCrunch je medij koji radi neke od najboljih tech konferencija. Medijska kuća koja se bavi developerskim temama i konferencija fokusirana na developere dijele tu sličnost da obje stvaraju kompatibilan sadržaj te se tako logično otvara prostor za suradnju i povezivanje dodirnih točaka.

Osim konferencija, nastupate i na meetupima, pa i radite svoje meetupe, konkretno u SAD-u. Zašto?

- Zasad eksperimentiramo meetupima u SAD-u. Istražujemo gdje će zajednica najbolje reagirati. Cilj nam je upoznati što više programera u SAD-u, na njihovu terenu. Želimo da znaju da Infobip postoji. Zato nismo prisutni samo na svojim meetupima, nego odlazimo i na druge meetupe.

Za vas je to i povratak u Sjevernu Ameriku...

- Da, završio sam osnovnu školu u Kanadi i potom došao s roditeljima u Split gdje sam odrastao. Kažu mi da sam odgojen u Kanadi, ali da sam pokupio ‘splitsku narav‘, no ja volim misliti da sam zadržao nešto kanadskog "politenessa".

Kako vam se danas čini hrvatska startup scena?

- Mislim da smo blizu točke infleksije. Infobip je prvi hrvatski jednorog, Rimac drugi, a još je niz tvrtki-soonicorna koje idu tim putem. Sjećam se kad sam počeo raditi Shift, sanjao sam da ćemo u pet godina postati jednorog. Ipak, trebalo je deset godina da dođem do toga. Za sve treba vremena. Hrvatska je mala država, ali ima sjajne tehnološke kompanije čiji uspjesi mogu u određenoj mjeri dati vjetar u leđa Hrvatskoj. Ne treba nama 200 jednoroga, nego samo desetak da drastično nabolje promijenimo cijelu Hrvatsku.

image

Kampus Infobipa u Novom Zagrebu

Darko Tomaš/Cropix

Kakva je budućnost developerskog iskustva?

- U budućnosti vidim dvije vrste kompanija: one koje su developer-first i one koje su developer plus. Ove prve su one kao hrvatski startup Memgraph i Codeanywhere, kojima je kupac odnosno korisnik isključivo developer. A developer plus su tvrtke koje imaju proizvode i usluge za non-developere, npr. banke, ali s druge strane imaju otvoreni API koji mogu koristiti developeri. I takvih developer plus tvrtki ima sve više i više te mislim da ćemo upravo zbog toga sve više vidjeti odjele developerskog iskustva. Zato je danas jedna od profesija koje je najteže naći "developerski advokat". To mora biti developer koji k tome može evangelizirati tržište.


Hanza Media je medijski pokrovitelj konferencije Infobip Shift 2022.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. rujan 2022 10:33