Prosinačke večeri, gužve na autocestama i gradskim prometnicama, nervozni vozači koji žure kući... Svima nam je taj prizor dobro poznat. A onda se iz radija začuje ona melodija, prepoznatljiva od prvih taktova: "I‘m driving home for Christmas, oh, I can‘t wait to see those faces…" Chris Rea i njegov blagdanski hit postali su sinonim za putovanja kući za blagdane. No, malo tko zna da je nastanak te pjesme bio sve samo ne glamurozan.
U intervjuima za BBC Radio 4 program Today 2009. godine i The Guardian 2016., Rea je detaljno ispričao kako je nastala pjesma. Tog prosinačkog dana 1978. godine trebao je stići iz Abbey Road Studija u Londonu do svog doma u Middlesbroughu, no nije imao novca za vlak. Bio je bez diskografskog ugovora, a izdavačka kuća nije bila voljna platiti željezničku kartu. Njegova supruga spasila je situaciju. Došla je po njega u svom Austin Miniju jer je vožnja bila jeftinija od putovanja vlakom. Ispalo je da je ta odluka direktno dovela do stvaranja hita.
Dok su se jedva probijali kroz gustu prometnu gužvu, počeo je padati snijeg. Rea je promatrao druge vozače kroz prozor i primijetio kako "svi izgledaju tako jadno". Našalio se i počeo pjevušiti: "We‘re driving home for Christmas...". Potom se dogodila magija. Kad god bi svjetla uličnih lampi zasjala unutar automobila, Rea je zapisivao stihove, jer bi tako jedino vidio što piše. Ta improvizirana kreativna sesija u zaglavljenom prometu rezultirala je onim što je Rea kasnije nazvao "automobilskom verzijom božićne pjesme". Rea je izvorno zamislio da će pjesmu ponuditi Van Morrisonu, no nikada mu je nije uspio dati. Tek osam godina kasnije, 1986., odlučio je sam snimiti pjesmu koja je sada, gotovo četiri desetljeća kasnije, neizbježni dio svakog prosinca.
Znanost iza savršene blagdanske playliste
No, koliko je zapravo dobra ideja slušati "Driving Home for Christmas" dok vozimo kući za blagdane? Znanstvenici su došli do odgovora koji je znatno složeniji od toga što bismo pomislili. Studije o utjecaju glazbe na sigurnost vožnje pokazuju da izbor pjesama može značajno utjecati na našu koncentraciju, brzinu reakcije i opći osjećaj za volanom.
U britanskom istraživanju, koje je analiziralo karakteristike najpopularnijih božićnih pjesama, idealna glazba za vožnju trebala bi imati umjeren tempo, između 60 i 80 otkucaja u minuti, što odgovara normalnom otkucaju srca u mirovanju. Pozitivni stihovi i umirujući tonovi pomažu održati vozača opuštenim, ali budnim. Preglasna glazba ili pjesme s pretjerano brzim tempom mogu potaknuti vozača da ubrzava nesvjesno, dok previše uspavane melodije mogu smanjiti koncentraciju.
Znanstvenici su stavili na test popularnu božićnu glazbu i rezultati su zanimljivi. "Do They Know It‘s Christmas" od Band Aida pokazao se kao odličan izbor za vožnju, budući da ima umjeren tempo i pozitivnu energiju, ali bez pretjerane euforije. "Jingle Bell Rock" također je prošao test zahvaljujući svojoj laganoj swing melodiji koja održava vozača u dobrom raspoloženju, a da ga odvlači od ceste.
S druge strane, neke od najdražih blagdanskih pjesmi pokazale su se problematičnima. "Last Christmas" grupe Wham! s tempom od 108 otkucaja u minuti može potaknuti brzu vožnju. "All I Want for Christmas Is You" Mariah Carey, sa svojim tempom od 150 otkucaja u minuti može biti pravi adrenalinski boost, no možda ne najbolji izbor za zimske uvjete na cesti. Čak i Reina "Driving Home for Christmas" nije idealna. Njen tempo i nostalgična melodija mogu dovesti do zamagljenosti i smanjene koncentracije.
Prema europskim podacima, promet na autocestama tijekom blagdanskog razdoblja poraste za 30 do 40 posto. Najgušći dani su obično 23. i 24. prosinca, kada svi žure stići kući pred Badnjak. Prosječno trajanje putovanja produljuje se za 25 posto zbog gužvi. To znači da ruta koja inače traje tri sata, za blagdane može potrajati gotovo četiri. U tim uvjetima, odabir glazbe postaje važniji, jer umjesto tri sata, provodite puno više vremena u automobilu, gdje loš izbor može dodatno povećati frustraciju ili umor.
Akustika automobila specifična je i razlikuje se od slušanja glazbe kod kuće ili preko slušalica. Zatvoreni prostor, buka motora, zvuk guma na asfaltu… Sve su to faktori koji utječu na percepciju glazbe. Zato neki hitovi zvuče sjajno u automobilu, dok drugi gube svoju snagu. "Driving Home for Christmas" funkcionira upravo zato što je Chris Rea komponirao dok je bio u automobilu, što joj daje autentičnost za taj kontekst. Bass linije, ritam i dinamika, sve kao da je nesvjesno prilagođeno onome što čujemo dok vozimo.
Pjesme mogu biti i osobnije!
Prije dvadeset godina, blagdanska putovanja značila su kazete ili CD-ove pažljivo pakirane u futrole. Prije toga, jedina opcija bio je radio i ono što su urednici odlučili pustiti. Danas digitalne platforme omogućuju potpunu kontrolu nad onim što slušamo, a streaming servisi nude gotove playliste za svaku priliku. Ima svega, od "Chill Christmas Drive" do "Road Trip Christmas Classics". Ta evolucija donijela je i novi problem, previše izbora. Umjesto da uživamo u vožnji, ponekad provodimo više vremena birajući sljedeću pjesmu nego promatrajući cestu.
Ove blagdane, iz hrvatskih automobila čut će se nešto potpuno novo: personalizirane pjesme koje spajaju tehnologiju, emocije i brigu za one koji putuju. INA je pokrenula projekt koji pretvara načine na koje jedan drugima želimo sretan put u nešto potpuno drugačije, u glazbu.
Platforma svakiput.ina.hr koristi umjetnu inteligenciju kako bi od običnih poruka poput "Vozi pažljivo" ili "Javi kad stigneš" stvorila jedinstvene blagdanske pjesme. Ideja iza platforme je jednostavna. Umjesto standardne tekstualne poruke, pošaljite svojima pjesmu koja će ih pratiti na putu kući.
Korisnici na platformi mogu upisati svoje podatke, pa potom izabrati glazbeni stil, od popa i rocka do tradicionalne božićne glazbe. Stihovi mogu biti i unutarnje obiteljske šale koje razumiju samo članovi obitelji, a dodati se može i ruta ili destinacija koja ima posebno značenje. Alternativno, mogu prepustiti sve umjetnoj inteligenciji koja će na temelju osnovnih informacija kreirati jedinstvenu pjesmu.
Svaka generirana pjesma sadrži nenametljivo u ugrađeni podsjetnik na važnost odmora tijekom vožnje, te sugestiju da se vozač zaustavi ako je umoran. No, ključna poruka dolazi od osobe koja je playlistu kreirala, iz njezine zabrinutosti, ljubavi i želje da voljeni sigurno stignu na odredište.
Umor za volanom jedan je od najtiših, ali i najopasnijih uzroka prometnih nesreća. Prema podacima prometnih službi, vozači ga često podcjenjuju, misleći da mogu "samo još malo" ili da će kava riješiti problem. Upravo zato su ovakve personalizirane poruke važne, ne kao naredba ili prodika, već kao podsjetnik od nekoga kome je do nas stalo.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Ine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....