Inovacija za ljepotu

Jedan sastojak novi je hit u kozmetici, stručnjakinja: ‘Istovremeno sprječava starenje i čuva kožu‘

Novi sastojci nastaju na sjecištu kemije, biotehnologije i farmacije, kaže nam dr. sc. Josipa Bukić

dr. sc. Josipa Bukić

 Neja Markičević/Cropix
Novi sastojci nastaju na sjecištu kemije, biotehnologije i farmacije, kaže nam dr. sc. Josipa Bukić

Znanost i ljepota nikad nisu bile bliže nego danas. Dok su nekad kreme, serumi i losioni nastajali po jednostavnim recepturama, danas se iza svake bočice krije pravo malo čudo biotehnologije. Kozmetika više nije samo pitanje njege, već i precizne znanstvene intervencije – usmjerene, promišljene i odgovorne prema koži i okolišu. U središtu te promjene nalaze se pametni sastojci, inovativne tvari koje reagiraju na potrebe kože i djeluju ciljano, poput personalizirane njegeu obliku kreme. O tome nam više govori farmaceutkinja doc. dr. sc. Josipa Bukić, koja već godinama istražuje suvremene kozmetičke formulacije i njihovu učinkovitost pri Medicinskom fakultetu u Splitu.

image
L‘Oreal

- Napravila bih paralelu između pametne kozmetike i pametnih lijekova. To je najbolje opisao jedan od meni dražih profesora tijekom studiranja, koji je rekao da su nekad lijekovi, a time i sastojci, bili kao čekić. Imao si jedan alat i sve si popravljao njime. Dapače, takav jednostavan alat bi u nekim situacijama napravio i štetu. Danas postoje sastojci čiji kompleksni mehanizam djelovanja točno znamo. Razumijemo kome će on pomoći i zašto, odnosno kome će odmoći ili neće pokazati učinak – objašnjava nam docentica Bukić.

Drugim riječima, više ne koristimo „jednu kremu za sve“. Umjesto toga, današnja kozmetika razumije kožu. Analizira njezine potrebe, prepoznaje problem i nudi rješenje, bilo da se radi o suhoći, pigmentacijama ili borama. Upravo zato se svijet ljepote u posljednjih deset godina promijenio više nego u prethodnih pedeset. Kontinuirano ulaganje u istraživanja i razvoj ključno je za održavanje ovog inovacijskog tempa, što se vidi u primjeru L‘Oréal Grupe koja je u 2024. godini investirala preko 1,3 milijarde eura i podnijela 694 patenta.

image

dr. sc. Josipa Bukić

Neja Markičević/Cropix

- Kao znanstvenica s pedesetak objavljenih radova imam sreću da gotovo svakodnevno na procjenu dobivam istraživanja iz cijeloga svijeta. Zahvaljujući tom poslu stvarno vidim koliko se toga novoga stalno radi, od poboljšanja dopremanja postojećih sastojaka u kožu, razvoja naprednih formulacija (npr. inkapsulacija), kombinacija različitih sastojaka da se postigne bolji učinak korištenja kozmetike ili lasera. Ova industrija doista iz dana u dan značajno napreduje – kaže naša sugovornica.

Štit kože od vanjskog svijeta

Novi sastojci nastaju na sjecištu kemije, biotehnologije i farmacije. U laboratorijima se razvijaju napredne formulacije, poput inkapsulacija koje čuvaju aktivne tvari od oksidacije, ili mikročestica koje ih „dopremaju“ točno tamo gdje treba. Kozmetika je, zapravo, postala živa znanost u službi svakodnevne njege. Jedan od najvećih pomaka dogodio se u razumijevanju mikrobioma kože, složene mreže dobrih bakterija koje je štite od vanjskih utjecaja. Upravo zato probiotičke formule za kožu sve češće postaju standard.

image
L‘Oreal

- Mikrobiom kože zapravo je sastavni dio naše kožne barijere, naš štit od vanjskog svijeta. Svako narušavanje tog štita dovodi do pogoršanja postojećih kožnih bolesti (i onih uistinu ozbiljnih i kroničnih), ili pak do povećanja sklonosti iritacijama i alergijama. Slična je situacija s crijevima, što je možda ljudima više poznato jer su takvi probiotici duže na tržištu. Pod utjecajem loših navika ili određenih lijekova osjetimo posljedice disbalansa mikrobioma – tumači docentica.

Probiotička kozmetika, dakle, ne dodaje ništa „umjetno“, već samo vraća ravnotežu koju svakodnevni stres, smog ili UV zračenje narušavaju. Riječ je o suptilnoj, ali moćnoj zaštiti kože iznutra. Osim bakterija koje nam pomažu, u fokusu novih istraživanja su i mikroalge, tihi morski organizmi s iznimnim potencijalom.

- Njihova najveća prednost je što su bogate brojnim bioaktivnim spojevima pa će istovremeno pokrivati više problema, od očuvanja kožne barijere i smanjenja mrlja pa do usporavanja procesa starenja – ističe docentica Bukić.

L‘Oreal Grupa do 2030. godine planira da 75 posto sastojaka njihovih formula bude dobiveno iz prirode ili recikliranih materijala

Nakon što smo zavirili u svijet napredne kozmetike, koja zahvaljujući znanosti postaje sve preciznija i učinkovitija, nameće se pitanje može li ljepota biti i održiva? Upravo iz spoja učinkovitosti i odgovornosti rađa se pojam zelenih znanosti, pristupa koji spaja prirodu i biotehnologiju s ciljem stvaranja ljepote u skladu s planetom. Riječ nije tek o korištenju prirodnih sastojaka, već o obnovljivim resursima, biotehnološkim procesima i održivim metodama koje smanjuju utjecaj na okoliš, a istodobno čuvaju vrhunsku učinkovitost proizvoda.

U tom su smjeru otišli i najveći proizvođači, među kojima posebno prednjači L’Oréal Grupa sa svojim konceptom Green Sciences. Njegov je cilj temeljito preobraziti način na koji se kozmetika razvija i proizvodi te doći do toga da do 2030. godine čak 75 posto sastojaka u L’Oréalovim formulacijama potječe iz biljnih ili mineralnih izvora ili kružnih procesa. Već danas dvije trećine formulacija počiva na obnovljivim resursima, a biotehnologija i mikroorganizmi omogućuju proizvodnju aktivnih tvari s minimalnim ekološkim otiskom, bez kompromisa u učinkovitosti.

Takva sinergija prirode i znanosti utire put kozmetici koja ne njeguje samo kožu, nego i planet. Brojke to i potvrđuju – prema podacima OECD-a, biotehnološki i zeleni sektori mogli bi do 2030. godine generirati više od 1,5 trilijuna dolara globalne vrijednosti, dok beauty industrija svake godine proizvede više od 120 milijardi komada ambalaže. Zato je potraga za održivijim rješenjima nužnost, a ne trend, a upravo L’Oréal pokazuje kako ljepota budućnosti može biti pametna, učinkovita i odgovorna.

image
Freshsplash/Getty Images

Dokaz djelotvornosti sastojaka

Zahvaljujući visokom udjelu antioksidansa, vitamina i aminokiselina, mikroalge se ponašaju poput malih energetskih kapsula za kožu. Istodobno, njihova proizvodnja ne opterećuje okoliš, pa su jednako dobre i za lice i za planet. One su jedan od bioaktivnih sastojaka kozmetike, a stručnjakinja nam objašnjava što točno znači taj pojam koji često viđamo na kozmetičkim pakiranjima i reklamama.

- Bioaktivni sastojci dobivaju se ekstrahiranjem određenih komponenti iz sastojaka prirodnog podrijetla. Pri tome uzimamo samo one komponente za koje smatramo da će postići određeni biološki učinak, djelovat će na neku metu u tijelu, bio to enzim ili neurotransmiter ili nešto treće – priča.

Takvi ekstrakti ne djeluju površno, nego dubinski, na staničnoj razini. Umjesto da tražimo jedan čarobni sastojak, znanost danas traži idealan spoj prirode i tehnologije, onaj u kojem se aktivne tvari međusobno pojačavaju i time stvaraju vidljive rezultate. A kako se uopće dokazuje da ti sastojci doista djeluju?

- Kada se jednom nešto pokaže sigurnim za ljudski organizam, onda se može objektivno mjeriti učinkovitost. Objektivno se neinvazivnim metodama mjeri je li određena intervencija smanjila sebum, razinu melanina (mrlje), crvenilo, gubitak vlage ili pak povećala čvrstoću kože (što se povezuje s povećanjem sinteze kolagena). U tim mjerenjima dobijemo točne brojeve prije i nakon korištenja. Ako postoji statistički značajna razlika, možemo zaključiti da je nešto učinkovito – ističe Bukić.

image
L‘Oreal

Drugim riječima, iza svake ozbiljne kreme stoji broj, grafikon i rezultat. Znanost više ne dopušta nagađanja; ako neki proizvod obećava učinak, mora ga i dokazati. Ipak, u moru proizvoda i obećanja, potrošači se lako izgube, pa stručnjakinja podsjeća na osnovno pravilo: čitajte deklaracije s oprezom.

- Ako na ambalaži piše nešto što zvuči predobro da bi bilo istinito, onda obično to tako i jest. Možda sam malo subjektivna kako sam i sama radila u ljekarni prve tri godine svog radnog staža, ali mi kao struka jesmo najdostupniji zdravstveni radnici i, ako niste sigurni u nešto, za savjet uvijek možete pitati vašeg ljekarnika – kaže.

Na kraju, razgovor nas nosi u budućnost u kojoj će kozmetika biti još osobnija, preciznija i održivija.

- Znanost napreduje i sigurno nas čeka puno noviteta. U idealnom svijetu svi ti noviteti, tj. njihovi proizvođači objavili bi barem nekoliko istraživanja gdje se pokazalo u kojoj problematici, u kojoj dozi, koliko puta dnevno se koristilo i koje nuspojave su se pokazale pa bismo onda mogli imati pravi personalizirani pristup svakoj osobi koja želi koristiti neki proizvod – zaključila je Bukić.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i L‘Oreala.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 11:06