Pogled iznutra

Jedan zaposlenik u ovoj industriji stvara čak 12 dodatnih radnih mjesta u Hrvatskoj

Cjelokupni lanac generirao je 4,34 milijardi kuna BDV-a, odnosno 1,69 posto ukupnog hrvatskog BDV-a 2019. godine

Ilustracija

 Danijel Soldo/Cropix

Kada se govori o hrvatskoj industriji piva, mnogi potrošači, kao ni šira javnost, ne znaju kolika je njena važnost za domaću ekonomiju. Uz to što izravno zapošljava u samoj proizvodnji piva, ova industrija doprinosi u stvaranju radnih mjesta u drugim sektorima, kao što su ugostiteljstvo, trgovina i poljoprivreda. Uz to, pivski sektor doprinosi rastu ukupnog hrvatskog BDV-a, i to dvostruko više od nacionalnog prosjeka. Pritom je važno napomenuti kako se za razliku od BDP-a, u mjeru BDV-a ne uračunavaju porezi na proizvode i subvencije.

Zapravo, o korisnosti spomenute industrije za Hrvatsku najplastičnije govore podaci. Ekonomski institut, Zagreb u suradnji s Grupacijom proizvođača piva HGK objavio je Studiju socioekonomskog utjecaja proizvođača piva na gospodarstvo Republike Hrvatske koja pokazuje da je cjelokupni lanac generirao 4,34 milijardi kuna BDV-a, odnosno 1,69 posto ukupnog hrvatskog BDV-a 2019. godine. Osim toga, pivarski sektor je, izravno i neizravno, stvorio 21.718 radnih mjesta, što znači da je na svakog zaposlenika u industriji, još 12,3 radnih mjesta neizravno stvoreno u ostatku gospodarstva, ponajviše u ugostiteljstvu i trgovini.

Aktualni trendovi

Ove brojke bi, dakako, bile još i veće da se nije dogodila pandemija, odnosno da brojni ugostiteljski i turistički objekti nisu morali zatvoriti svoja vrata tijekom trajanja mjera za suzbijanje širenja virusa COVID-19. Ipak, aktualni trendovi pokazuju da bi u budućnosti značaj spomenute industrije mogao biti još i veći.

image

Ilustracija

Danijel Soldo/Cropix

Stoga smo razgovarali s dr.sc. Maruškom Vizek, pomoćnicom ravnateljice Ekonomskog instituta, Zagreb, te ujedno i voditeljicom istraživanja čiji je rezultat gore spomenuta Studija, o utjecaju pivarskog sektora na hrvatsku ekonomiju.

- Rezultati Studije pokazali su da je proizvodnja piva nesumnjivo značajna za hrvatsko gospodarstvo, posebice za sektore turizma i ugostiteljstva, a prema produktivnosti, pivarska industrija je iznad hrvatskoga prosjeka te ostvaruje 487 tisuća kuna bruto dodane vrijednosti po zaposlenom, dok je prosjek za hrvatsko gospodarstvo 226 tisuća kuna po zaposlenom. Dakle, industrija piva ostvaruje dvostruko veći udio u BDV-u u odnosu na zaposlenost - ističe Vizek.

Pritom nam je odmah objasnila da pivarski sektor nema samo izravni i neizravni, nego i inducirani učinak na gospodarstvo.

Inducirani učinak

Izravan učinak ostvaruju sami proizvođači piva uslijed vlastitog poslovanja u Hrvatskoj, kao i njihove izvozne aktivnosti. Za neizravan su, pak, zaslužni dobavljači dobara i usluga za pivsku privredu te distributeri, dok inducirani učinak na ekonomiju stvaraju zaposlenici u pivskoj industriji njezinim dobavljačima i distributerima kada troše svoj dohodak koji je zarađen uslijed aktivnosti same industrije.

No, kao što smo već istaknuli, pandemija je utjecala na poslovanje sektora budući da se najintenzivniji neizravni učinci na ekonomiju proizvođača piva ostvaruju kanalima trgovine i ugostiteljstva, koji su u to vrijeme ili bili zatvoreni, ili radili uz značajna ograničenja.

image
/Shutterstock

Tako se ukupno generirana BDV ove industrije smanjila s 1,69 posto, koliko je iznosila u 2019., na 1,55 posto, koliko je iznosila u 2020. Riječ je ovdje o udjelu u ukupnom BDV-u Hrvatske. Smanjila se i ukupno generirana zaposlenost pa, iako su najveći proizvođači piva štitili radna mjesta, u cijelom je povezanom lancu došlo do smanjenja zaposlenosti, s 1,28 posto ukupne zaposlenosti Hrvatske na 1,02 posto.

Očekivanja u budućnosti

Razlozi za optimizam postoje, a prvi od njih jest popuštanje mjera i normalizacija rada ugostiteljskih te turističkih objekata, dok je drugi odlična turistička sezona u 2022. godini koja je u pojedinim regijama bila bolja nego u rekordnoj 2019. Ipak, trenutno svjedočimo energetskoj krizi i velikim inflatornim pritiscima na koje gotovo niti jedna industrija nije imuna te smo stoga provjerili koja su očekivanja hrvatske industrije piva u budućnosti.

- Ohrabruju nas ovogodišnji pozitivni pomaci cjelokupnog gospodarskog sektora u Hrvatskoj, pogotovo turizma, što je imalo blagotvornog utjecaja i na industriju piva, osobito nakon svima nam teških pandemijskih godina. No, novi globalni poremećaji i rast cijena energenata donose nam i nove izazove, stavljaju pred nas drukčije zahtjeve kojima nastojimo odgovoriti svakodnevnim inovacijama u poslovnim procesima. Naš cilj je ostao isti - industrija piva i dalje će poslovati na najodrživiji mogući način te i u budućnosti nastojati doprinositi rastu hrvatskog gospodarstva i djelovati na dobrobit cijele zajednice - zaključila je Ljudmila Bratko Gašpić, predsjednica PR odbora Grupacije proizvođača piva HGK.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Grupacije proizvođača piva HGK

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 03:28