Dostava pred vrata

Mlada ekipa iz Osijeka osmislila aplikaciju za online tržnice, bit će dostupna svima diljem Hrvatske

Ivan, Leila, Duško, Marin, Saša, Slobodan i Dorin vode tvrtku Reducos Software, a unutar nje su raspoređeni na tri različite pozicije - programeri, administracija i dostavna služba
 Vlado Kos/Cropix

Hrana koju svakodnevno jedemo nikada nije bila skuplja i nekvalitetnija, veliki svjetski proizvođači u fokus stavljaju estetiku, pesticidi i gnojiva uništavaju plodno tlo, a prirodna staništa su opustošena. Unatoč tome što hrvatski proizvođači uzgoje dovoljno hrane za cijelu zemlju, kontinuirano uvozimo GMO namirnice, a onda komentiramo kako je rajčica zelena i nema okusa, zaslađujemo voće prije konzumiranja te koristimo razne vitamine kao dodatke prehrani. Svjesni smo da je vrijeme za promjene, ali što bi one konkretno iznjedrile?

Procjenjuje se da bi održiviji svjetski prehrambeni i poljoprivredni sustav do 2050. u svijetu otvorio više od 200 milijuna radnih mjesta. Takav model podrazumijeva modernizaciju gospodarstva, zaštitu okoliša i poboljšanje kvalitete hrane. Na prvu zvuči jednostavno i ostvarivo, no to je proces iza kojeg stoji mnoštvo rada i prilagodbe. Prije svega, potrebno je uspostaviti ravnotežu u našem prehrambenom lancu na svim razinama, a to ćemo uspjeti ako unaprijedimo poljoprivredu i ribarstvo, industriju prehrambenih proizvoda te promet i distribuciju.

Prvi korak ka promjeni učinili su mladi Osječani koji ovaj globalni problem rješavaju na lokalnoj razini.

Spomenuti ciljevi mogu se dostići kratkim opskrbnim lancima, a sedmorka iz Slavonije radi na tehnologiji koja bi znatno olakšala stvaranje i održavanje takvih sustava. Svoj rad smatraju hrabrom revolucijom, a začetnik ideje je Ivan Lauc (27). Ivan je svoju tvrtku nazvao Reducos Software, u kojoj sada rade još Leila, Duško, Marin, Saša, Slobodan i Dorin koji su raspoređeni na tri različite pozicije, programeri, administracija i dostavna služba. Njihova misija je poduprijeti bioraznolikosti, smanjiti broj kilometara između polja na kojem su proizvodi uzgojeni i doma kupaca te osigurati kupnju provjerenih namirnica.

- Stvaramo aplikaciju za online tržnice, radimo sve ono što je potrebno s tehnološke strane za jednu takvu platformu te iz dana u dan unaprjeđujemo njene alate. Svrha ovoga je doprinijeti opstanku malih obiteljskih gospodarstva, promicati održivi životni stil i olakšati pristup zdravoj hrani. Svi zajedno trebamo razviti pravednije ekonomske odnose u društvu, raditi na prehrambenom suverenitetu i lokalizaciji sustava prehrane. Dakle, želimo da proizvođači jednog područja zadovoljavaju potrebe te zajednice – objašnjava Ivan.

image

Ivan Lauc

Vlado Kos/Cropix

Osim razvijanja tehnologije, ova je ekipa uzela stvar u svoje ruke i pokazala kako to izgleda u praksi. Osnovali su online tržnicu Plodovi.hr., koja je prvotno funkcionirala samo u okolici Osijeka, ali sada se širi diljem Hrvatske te na susjedne zemlje. Na tržnici možete pronaći razne domaće proizvođače, od povrtlara i pekara pa sve do vinara i pivara te u svakom trenutku naručiti njihove svježe proizvode.

- Surađujemo sa stotinjak malih proizvođača, koji se nisu uključili u industrijsku proizvodnju, i dva puta tjedno njihove proizvode dostavljano kupcima na ulazna vrata. Putem naše tržnice svi ljubitelji domaće i organske hrane imaju mogućnost naručiti proizvode. Proizvođači u svakom trenutku imaju uvid u narudžbe i trebaju ih na vrijeme pripremiti, a mi ih zatim dostavljamo – govori Ivan koji uz programiranje vodi i online tržnicu.

Lansiranje za vrijeme korone

Cijela priča započela je krajem 2019. godine. Ivan je do tada živio pet godina u Londonu gdje je završio studij robotike. Dugoročna želja mu je bila vratiti se u Hrvatsku i doprinijeti društvu, ali tada još nije imao ideje kako će to točno izvesti. Dobio je priliku surađivati na projektu neformalne inicijative koja se zalaže za održivije društvene i ekonomske promjene, Solidarne ekološke grupe (SEG) i od tada ovu ideju nije ispuštao iz ruku.

- Nedugo nakon što smo razvili tehnologiju kao rješenje problema s kojima se suočila inicijativa SEG, krenula je zbrka zbog koronavirusa. Servirana su nam razna ograničenja i zabrane, a onda smo doznali da će se zatvoriti tržnice i druga okupljališta. To je bila prilika koju smo morali iskoristiti. Dorađivali smo tehnologiju tjedan dana bez prestanka i na dan kada su zatvorene tržnice mi smo pokrenuli svoju online i krenuli s dostavom. Početak je bio izazovan jer naš sustav još nije bio gotov, to vam je kao da pustite vlak bez tračnica. Usput smo se morali prilagođavati – govori Ivan.

Radom na vlastitoj online tržnici razvijaju detaljna uputstva za upravljanje poslovnim procedurama te unaprjeđuju svoju tehnologiju.

- Želimo uspostaviti što više online tržnica. Voljni smo ljudima dati naše dosadašnje znanje. Dakle, nudimo tehnologiju, savjete oko svih detalja te pružamo smjernice za dobivanje Europskih sredstava, a na njima je da sve to maksimalno iskoriste i vode tržnice – tvrdi Ivan.

image
Vlado Kos/Cropix

Cilj Europske unije je da do 2030. godine svaki grad može 70 posto svojih prehrambenih potrepština zadovoljiti lokalnom proizvodnjom. U tu svrhu odvajaju pozamašna sredstva, ali ih ne uspijevaju podijeliti.

- Nije jednostavno od ovoga napraviti nešto profitabilno. Novi sustav treba biti bolji od postojećeg, ali mora donositi i zaradu jer inače neće biti privlačan – objašnjava Ivan.

Prepoznat projekt

Ivan je optimističan jer vjeruje da mladi mogu promijeniti svijet ili barem potaknuti promjenu. Korona mu je otvorila mnoga vrata i stavila pred njega izazove koje je uspješno savladao.

- Ako se potrudimo i iskoristimo svoj potencijal možemo napraviti korisne stvari, a posebno za proizvođače kojima unazad nekoliko godina poslovanje ne ide najbolje. Biti poljoprivrednik danas je nezahvalno, toliko da se pojedinci čude osobama koje otvaraju svoje OPG-ove. Naš najveći izazov u početku je bio zadobiti povjerenje proizvođača –govori Ivan i objašnjava potom da su njihove marže minimalne, u početku su bile oko 15 posto, a sada su 18. Pozitivna stvar je, dodaje, što proizvođači sami određuju cijene svojih proizvoda.

image
Vlado Kos/Cropix

Do ove su godine na projektu radili bez ikakvih potpora i sredstava, isključivo o vlastitom trošku, a nedavno su dobili sredstva iz dva natječaja. Postali su i dio programa „Pokreni nešto svoje“ koji ACT Grupa i Philip Morris Zagreb provode već sedmu godinu zaredom. Cilj programa je osnažiti hrvatske mikropoduzetnike koji su svoj rad usmjerili u društveno korisne projekte, a dosad je mentorski i financijski podržano 38 tvrtki s više od 655.000 eura. Ove godine odabrano je deset poduzetnika koji će biti mentorirani, a potom i sufinancirani s ukupno 50 tisuća eura u cilju podrške rastu i razvoju njihova poslovanja.

- Društveni povrat programa je u proteklim godinama utrostručen u odnosu na dosad uložena financijska sredstva u program. Kvaliteta prijava iz godine u godinu raste i žao nam je što ih nismo mogli odabrati više jer ima iznimno vrijednih i odličnih poduzetničkih projekata. Imamo deset fantastičnih poduzetnika s kojima se jako veselimo raditi i uzbuđeni smo što ćemo imati privilegiju pratiti njihov razvoj i biti dio njihovog poduzetničkog puta – ističe Ana Brigović, voditeljica Programa podrške „Pokreni nešto svoje“ iz ACT Grupe.

image
Vlado Kos/Cropix

Poduzetnici će narednih šest mjeseci razvijati svoje poslovanje uz podršku i mentorstvo koja će uključivati analizu poslovanja, mentoring, webinare, uključivanje u alumni zajednicu, ali i snimanje promotivnih videa te rad na medijskoj vidljivosti poduzetnika. Nakon šestomjesečnog mentorstva bit će odabrano prvih pet poduzetnika koji će biti sufinancirani sa 7000 eura i drugih pet s 3000 eura.

- Ovom suradnjom želimo bolje predstaviti našu tehnologiju jer se dosad nismo uspjeli dovoljno medijski eksponirati. Glavni cilj za budućnost je stvoriti jednu platformu i aplikaciju gdje će biti sve tržnice koje koriste našu tehnologiju. Želimo stvoriti globalnu zajednicu koja će rješavati lokalne prehrambene probleme – optimistično zaključuje Ivan.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Philip Morrisa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. ožujak 2024 05:29