Hrvatski Telekom pokrenuo je „AI ti to možeš“ nacionalni program besplatnih edukacija o umjetnoj inteligenciji na hrvatskom jeziku, kako bi svatko u Hrvatskoj imao priliku razumjeti i koristiti AI. Ovaj program, prvi takve vrste na hrvatskom jeziku, namijenjen je svim hrvatskim građanima. Na temelju velikog istraživanja o stavovima i navikama korištenja AI alata, identificirana su četiri tipa AI korisnika, a za svakoga od njih HT je razvio odgovarajuće edukacije koje nudi besplatno svim građanima Hrvatske. Program „AI ti to možeš“ sastoji se od 12 kratkih informativno-edukativnih videa u kojima Toni Milun na jednostavan način daje niz praktičnih primjera korištenja alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji. Za one koji žele saznati više, osim videa, dostupni su i interaktivni webinari nastali u suradnji s HalPetom, a prijave za prve već su krenule. Ispunite kratki kviz i provjerite sami koji ste AI tip i kako možete nadograditi svoje znanje koje će vam koristiti u svakodnevnom poslovnom i privatnom životu.
- Oprostite, nisam se prije stigao javiti, Ivica Kostelić se došao predstaviti mojim učenicima pa smo se zadržali – ovako je otprilike zvučao dogovor intervjua s profesorom geografije Dejanom Nemčićem. Iako u početku nisam mogla shvatiti što bi točno najbolji hrvatski skijaš trebao raditi na satu geografije u zagrebačkoj Osnovnoj školi Ive Andrića, kockice su se počele slagati čim sam uživo krenula razgovarati s Nemčićem.
Između desetak drugih stvari, među kojima su humanitarni rad, vođenje turističkih grupa pa čak i predavanje djeci u Africi, ovaj profesor zadnje dvije i pol godine svojim učenicima svake srijede dovodi neku javnu ličnost koja djeci priča o svom putu do uspjeha. Svrha ove inicijative nije da učenici misle da je slava put do sreće, već upravo suprotno.
- Poanta je da djeca shvate da su poznati zapravo obični ljudi, kojima uspjeh nije došao preko noći, već su za njega radili i trudili se. Učenici nikad ne znaju tko je idući gost kako ne bi mogli unaprijed pripremiti pitanja, već u trenutku pitali ono što ih zapravo zanima – pojašnjava.
Zahvaljujući ovom projektu, kabinet profesora geografije ima svojevrsni zid legendi, na kojemu se nalaze fotografije brojnih gostiju, poput Kolinde Grabar-Kitarović, Miroslava Ćire Blaževića, Gorana Milića, Gordana Giričeka, braće Sinković. Nemčić posebno ističe kako su jedino u njihovoj školi gostovali Janica, kao i već spomenuti Ivica Kostelić.
Djeca cijene što imaju priliku razgovarati s osobama koje inače vide samo na televiziji i internetu, a njihova pitanja su toliko dobra da gosti nerijetko ostanu iznenađeni načinom razmišljanja ovih osnovnoškolaca.
- Goste često ulovi trema jer su svjesni da imaju oko pet minuta da dobiju pažnju djece. Važno je napomenuti da u goste dovodim ljude koji njeguju prave vrijednosti. Puno znači kada uspješan sportaš, poput Dina Rađe, kaže kako je s prvim milijunom platio najboljeg trenera, da bi i sam postao što bolji, a ne kupio najskuplji automobil – govori profesor Nemčić.
Kaže kako su djeca odlično reagirala na ovaj projekt i da četvrtkom uvijek slijedi analiza gostovanja. Učenici puni dojmova jedni drugima prepričavaju svoje viđenje gosta, a često dođu i u profesorov kabinet podijeliti što ih je najviše dotaknulo.
Da projekt ostavlja ogroman dojam i na goste pokazuje činjenica da je legendarni Goran Milić nakon prvog gostovanja sam tražio da dođe razgovarati s učenicima još dva puta.
Ne čudi što je projekt postao senzacija cijeloj školi, a zanimljivo je da su u razvoju ideje pomogli upravo sami učenici, i to zahvaljujući otvorenom odnosu punom povjerenja, koji ovaj profesor njeguje s učenicima. Samo u prvih pola sata našeg razgovora, na vrata kabineta je zakucalo troje djece, koje su profesoru došle povjeriti ili zamoliti za razumijevanje, na koje su i naišle.
- Moj kabinet je uvijek otvoren za sve. Pun je hrane, a djeca se slobodno dolaze otvoriti, ponekad se osjećam kao da sam psiholog, no najdraže mi je upravo kada im s nečime pomognem. Nije sve uvijek bajno, ima i ružnih situacija, a oni dolaze u povjerenju jer znaju da mi je stalo do njih i želim da sve bude kako treba – pojašnjava.
Budućnost je ovdje
Budući da i sam u svakodnevnom životu pa i u poslu koristi umjetnu inteligenciju, koju naziva svojim najboljim suradnikom, profesor Nemčić se trudi da i svojim učenicima da do znanja kako odgovorno i pametno koristiti ovaj alat. S obzirom na to da mu od privatnih obaveza, izvannastavnih aktivnosti, provođenja građanskog odgoja te raznih drugih projekata kojima se bavi, ponekad ponestane kreativnosti, AI dođe kao pravi spas.
- AI mi s nekoliko smjernica da projekte za cijelu školsku godinu. Smatram da je umjetna inteligencija odličan alat koji pomaže u osmišljavanju zanimljivog načina prenošenja znanja, pogotovo kada je riječ o darovitim učenicima, koji često ostaju zapostavljeni zbog manjka vremena i ideja – kaže.
Profesor Nemčić ne krije da je ideju za projekt o klimatskim promjenama dobio upravo uz pomoć umjetne inteligencije pa sada djeca uče o izravnom utjecaju klimatskih promjena na svakodnevni život, i to kroz začine koji bi mogli nestati ako se nešto ne promijeni.
- AI na odličan način probudi maštu i tjera na razmišljanje, usmjerava na pravi put. Ne može sve razraditi, niti to želim. Za većinu stvari imam svoju viziju, a umjetna inteligencija mi daje onaj potreban „klik“ da to provedem u stvarnost – pojašnjava i dodaje kako učenicima treba govoriti o pravilnom korištenju umjetne inteligencije stalno, a ne jednom u polugodištu.
- Djeca moraju biti svjesna da ne smiju isključivati svoj mozak samo zato što imaju umjetnu inteligenciju na raspolaganju, i u tome učitelji imaju ogromnu ulogu – kaže.
Samo neki od primjera korištenja umjetne inteligencije koje su učenici dali bili su objašnjavanje matematike, prijevod s engleskog jezika, ali i istraživanje zanimljivosti o omiljenim sportašima. Nemčić je u razgovoru iskoristio priliku da učenike potakne na provjeravanje činjenica koje umjetna inteligencija daje i dao ideju za nadolazeći izlet.
- Budući da ovaj tjedan idemo na izlet u Hrvatsko zagorje, pokušajte naći neke zanimljive činjenice o, primjerice, štruklima – rekao je i uz pomoć Google Maps aplikacije krenuo istraživati područje koje će posjetiti kako bi učenike dodatno zainteresirao za aktivnost.
Kao odličan primjer korištenja umjetne inteligencije, profesor se prisjetio da je jedan od učenika zamolio Chat GPT za pomoć u štednji te dobio detaljan plan po danima kako bi ispunio svoj cilj.
Uz to, Nemčić se prisjetio kako je uz pomoć AI-a prilikom izleta u švedski Malmö doznao zanimljivosti o kipovima ljudi s kojima se prije nije susreo.
- Umjetnu inteligenciju gledam kao prijatelja, koji će mi pomoći kada sam ne znam kako bih nešto napravio ili doznao, no nikad ne dođem na sat s materijalima koji su čisti copy-paste pa to ne prihvaćam niti od učenika – kaže.
Zabrinjavajuće stanje
Samo u jednom danu našeg druženja, profesor Nemčić je obavio više stvari nego prosječna osoba u čitavom tjednu te smo se s pravom zapitali kako uspijeva odraditi sve, i to s osmijehom na licu.
- Nije mi novac prioritet i nisam opterećen materijalnim. Važnije mi je da generacije iza mene budu psihički stabilne, a to djeca prepoznaju i vrate svojom energijom i osmijesima. Kada sretnem svoje bivše učenike, nitko od njih ne želi sa mnom razgovarati o vrstama tla koje smo obrađivali na satovima geografije, nego o situacijama u kojima smo zajedno došli do rješenja nekih od njima najizazovnijih trenutaka. Djeca najviše pamte kako su se osjećala pored vas, i učiteljski posao je zato neka vrsta poziva, koji treba shvatiti vrlo ozbiljno – govori.
Kada je riječ o djeci u Hrvatskoj danas, Nemčić upozorava kako se nalazimo na prijelomnoj točki.
- Sve je više nasilja i nerazumijevanja među djecom. Fali im razgovora s roditeljima, koji su zauzeti poslom i nemaju kapaciteta za njih. Uloga učitelja je zato sve važnija jer smo mi ti koji provode gotovo pola dana s tom djecom – kaže profesor Nemčić.
- Previše smo zanemarili mentalno zdravlje djece, samo se priča, drže radionice, ali treba djelovati kad dođe kriza. Veća je šteta ako dijete nešto napravi sebi ili drugome poslije škole, nego ako se, primjerice, na satu geografije ne obradi gradivo države Kirgistan. Zato svi znaju da se na mom satu sve zaustavlja ako nekome nije dobro. Kurikulum će se odraditi, bitno je da su djeca dobro – govori.
Iskren trud i rad koji ovaj profesor ulaže u svoje učenike jasno je vidljiv. Sa šestašima smo proveli sat razrednika, a čitavo vrijeme su bili aktivni, iskreni, otvoreni, elokventni i srdačni. Učenici su podijelili svoje dojmove o okruglom stolu o online nasilju na kojemu su sudjelovali dan prije, a profesor Nemčić je još jednom iskoristio priliku da učenike pozove na oprez pri korištenju društvenih mreža i dopisivanju.
- Konstantno objašnjavamo djeci da je njihova aktivnost na internetu praćena, kao i da neke njima bezazlene stvari, poput stickera s nečijim likom, mogu uzrokovati ozbiljnije probleme. U razredu vlada otvorena atmosfera, priča se o svemu. Nije rijetkost da djeca, slučajno ili namjerno, uđu i u razne grupe koje pozivaju na ozbiljno nasilje, čak i samoubojstvo te im obećavaju slavu. Moramo biti na oprezu – govori profesor.
Što se tiče umjetne inteligencije, za koju smatra da će sve više ulaziti u obrazovanje, Nemčić poziva na kritičko razmišljanje te apelira na učitelje da s djecom razgovaraju i usmjeravaju ih na pravilno korištenje ovog alata, koji uvelike može pomoći u svakodnevnom životu.
„AI ti to možeš“ nacionalni je program besplatnih edukacija o umjetnoj inteligenciji na hrvatskom jeziku koji Hrvatski Telekom besplatno omogućuje svima, a sastoji se od kviza, praktičnih video tutoriala te webinara.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog Telekoma.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....