Navala turista

Split se priprema za sezonu nad sezonama: ‘Jeftini smještaj od 25 eura ne vodi nigdje‘

S dosta ozbiljnom sigurnošću se može reći kako će ljeto 2023. opasno konkurirati onom iz rekordne 2019. godine

Turisti u Splitu (ilustracija)

 Jakov Prkić/Cropix

Split se priprema za „sezonu nad sezonama“.

Ovog se ljeta očekuje veliki povratak prekooceanskih gostiju jer kruzing kompanije ponovno prodaju pune kapacitete brodova, što zbog epidemioloških mjera posljednje dvije godine nije bio slučaj.

U gradu se opet vide organizirane turističke grupe koje su znak oporavka jedne posebne i široke skupine posjetitelja, najčešće iz dalekoistočne Azije. Ne zaboravimo i Ultra Europe, što znači da će u srpnju tisuće i tisuće partijanera ponovno zauzeti ulice najvećeg grada Dalmacije. U konačnici, najava za odličnu sezonu su i same brojke iz predsezone – u ožujku je u Splitu zabilježeno 67.565 noćenja, što je za 12.000 više nego lani.

Iz svega rečenog, s dosta ozbiljnom sigurnošću se može reći kako će ljeto 2023. opasno konkurirati onom iz rekordne 2019. godine. S jedne strane su to odlične vijesti za sve ljude koji žive od turista. No, s druge strane, radi se o lošim vijestima za gradsku i nacionalnu strategiju odmicanja od masovnog i približavanja održivom turizmu. Naime, dolazak velikog broja turista znači nove borbe s prenapučenim centrom i dodatno smanjenje kvalitete sadržaja te usluga zbog želje za brzom zaradom. Sve se to može loše odraziti na imidž Splita te odvratiti goste jače platežne moći koji su, zapravo, ciljna publika hotelijera i luksuznih ugostiteljskih objekata.

image

Turisti u Splitu (ilustracija)

Bozidar Vukičević/Cropix

Poslovni boutique hotel

O spomenutom problemu pričali smo s Marinom Macan, direktoricom splitskog hotela Globo koji posluje već 22 godine u starom dijelu grada. Njihova popunjenost iznosi više od 80 posto na godišnjoj razini jer su poslovni boutique hotel koji u najvećoj mjeri prima goste iz korporativnog segmenta. Kako kaže Macan, prvi kvartal 2023. godine završili su s izvrsnim rezultatom, ali još uvijek lošijima od istog kvartala u 2019. godini.

- Ožujak je bio bolji i po fizičkim i po financijskim pokazateljima, ali siječanj i veljača nisu. Mislim da tom pridonosi zatvaranje Spaladium arene i gubitak kongresnih gostiju. Arena je itekako pridonosila u tom nekom zimskom periodu, bilo da se radi o sajmovima ili koncertima – ističe Macan, no navodi da od nadolazeće sezone očekuje izvrsne rezultate, ali uz kontrolu troškova poslovanja koji su opasnom porastu u usporedi s 2019.

image

Marina Macan, direktorica hotela Globo

Paun Paunović/Cropix

Globo je, naime, mali hotel sa svega 33 sobe, no njihova prednost leži u činjenici da imaju stalnu postavu radnika tijekom cijele godine, i svi zaposlenici su iz Splita. Potonje je poprilično bitna stavka za turiste jer sve više njih želi upoznati lokalno stanovništvo zemlje koje posjećuje, a odličan prvi korak su upravo djelatnici smještaja gdje odsjedaju. Osim toga, gostima hotela Globo je izuzetno bitna stabilna internetska veza jer veliki broj njih dolazi u Split zbog poslovnih obveza. Štoviše, istraživanje Statiste pokazalo je da 80 posto hotelskih gostiju vjeruje da je besplatan i besprijekoran pristup internetu važan.

- To je nešto o čemu gosti ne žele niti razmišljati već očekuju da bude na najvišoj razini i to im moramo i osigurati. A1 Hrvatska omogućuje nam bezbrižno i neometano poslovanje u skladu s uznapredovalom tehnologijom uz minimum poteškoća ili neotklonjivih kvarova. Koristimo njihove Internet i tv pakete te fiksnu i mobilnu telefoniju – ističe Macan.

image

Hotel Globo

Paun Paunović/Cropix

Dodatne preferencije njihovih gostiju su, kaže, još udobna soba i ukusan te bogat doručak. U jeku sezone najveći broj gostiju dolazi im iz SAD-a, a isti prema nedavnim istraživanjima (njih čak 78 posto) preferiraju boravak u hotelima ‘‘zelenog karaktera‘‘ zbog čega u hotelu Globo veliku brigu i naglasak stavljaju upravo na odgovoran tretman otpada, na uštedi vode i energije te smanjenju emisije CO2.

Prava frigadura

No, ne dijele svi pružatelji smještaja jednaku revnost prema održivom poslovanju, pogotovo ako je riječ o privatnim iznajmljivačima i ugostiteljima. To se lako može vidjeti u ponudi hrane. Macan ističe da se tijekom ljeta u Marmontovoj može osjetiti samo miris burgera i pomfrita, a pravu frigaduru možete pronaći u svega dva restorana u Splitu.

- U hotelu, za sada, poslužujemo samo doručak, ali bogat doručak s autohtonim namirnicama od vrijednih OPG proizvođača iz našeg kraja. Ne treba nam ništa tuđe niti moderno - imamo domaći pršut, srdele, maslinovo ulje, ukusne sireve i vina... samo promocijom autohtonih jela i tradicije možemo doći na veću razinu koju svi želimo dostići – smatra Macan.

image

Hotel Globo

Paun Paunović/Cropix

Transformacija prema održivom gradu može se postići, kaže, i poticanjem ulaganja u hotelski smještaj, kongresne prostore te razvitkom zdravstvenog i nautičkog turizma. Na taj način će u Split dolaziti gosti veće kupovne moći te neće biti problema s ostvarenjem financijskog rezultata, unatoč manjem broju noćenja.

- Efekte masovnog turizma mogli smo vidjeti i u drugim europskim zemljama i nadam se da će se Split uspjeti oduprijeti uz pomoć strategije održivog turizma jer se radi o gradu koji može ponuditi puno više od sunca i mora – govori.

Potencijal Splita vidi u poticanju investicija u turizmu te sukladno tome u porastu postotka hotelskog smještaja na barem 30 posto jer je to, ističe, put ka održivom i kvalitetnom turizmu kojim se privlače gosti veće kupovne moći. Uz to navodi da bi svakako trebalo izbjeći situaciju u kojoj Split ostaje, odnosno postaje tranzitna destinacija s kratkom dužinom boravka gosta.

image

Hotel Globo

Paun Paunović/Cropix

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 09:03