Stručnjak otkriva

Ugostiteljsku industriju muči veliki problem: ‘On neće nestati preko noći, treba apelirati na roditelje‘

Iako ovaj problem izravno utječe na budućnost ugostiteljstva u Hrvatskoj, ona je, ako je sudeći po većoj kvaliteti usluge, izrazito pozitivna
 Marko Todorov/Cropix

U zagrebačkoj se Laubi 19. i 20. ožujka 2024. održava osmo izdanje Raise the Bar konferencije koja će i ove godine okupiti mnoštvo profesionalaca iz ugostiteljskog i turističkog sektora. Cilj konferencije je razmjena znanja, umrežavanje te predstavljanje novih trendova, kako gostima, tako i cijeloj ugostiteljskoj zajednici. Središnji dio konferencije bit će predavanja uglednih chefova, barmena i ugostitelja koji su svjetski renome zaslužili u barovima i restoranima u Beču, Londonu i Kopenhagenu. Na Raise The Bar konferencijama nikada ne nedostaje uzbuđenja, a njemu će zasigurno doprinijeti regionalno natjecanje barmena na kojem će natjecatelji odmjeriti snage u pripremi pića.

Kako je konferencija vrlo blizu, odlučili smo popričati s Filipom Verbancem, direktorom Odjela za jaka alkoholna pića, kavu i ugostiteljstvo u Coca-Coli HBC Adria o nekim aktualnim temama kao što su budućnost ugostiteljskog sektora, kako riješiti manjak radne snage i što je potrošačima sada najvažnije.

Prema posljednjim podacima Hrvatske turističke zajednice, od početka 2023. pa do kraja godine ostvareno je 20,5 milijuna posjeta turista i više od 107,4 milijuna noćenja. Rezultati su u odnosu na 2022. porasli za devet i tri posto po kategoriji te smo se primakli razdoblju prije pandemije. Ipak, vidljiv je porast cijena svih usluga u uslužnim djelatnostima u Hrvatskoj pa i turizmu. Kako su ove promjene utjecale na HoReCa sektor i poslovanje Coca-Cole HBC Hrvatska?

Prošle sezone smo vidjeli da su gosti došli u Hrvatsku, ali su svoju potrošnju u ugostiteljstvu ograničili. Jednako tako, svjedočili smo da su potrošači, više nego prijašnjih godina, tražili cjenovno pristupačnije opcije pića i hrane. Inflacija je, kako u Hrvatskoj, tako i u ostatku svijeta, zasigurno utjecala na navedeno. Promjene cijena koje su vidljive u ugostiteljstvu lančana su reakcija uzrokovana svim ostalim povećanjima kojima smo svjedočili. Iako su zbog povećanja cijena prometi možda bili na razinama prijašnjih godina, većini nije bilo lako zadržati istu zaradu.

Kako biste usporedili navike potrošača prije pandemije, tijekom i nakon tog razdoblja? Što im je sada važno, a nije bilo prije i obrnuto?

Za vrijeme i nakon pandemije vidjeli smo iste uzorke ponašanja potrošača kao i tijekom svih pandemija u povijesti. Naime, u razdoblje netom nakon pandemije potrošači su nadoknađivali sve što su propustili u lockdownu. Potrošnja je izrazito rasla, a cijena nije bila toliko bitna. Prošle godine je došlo do promjene ovoga trenda, a na koji je dodatno utjecala iznadprosječna inflacija. U ovoj godini očekujemo da će se potrošnja normalizirati, a generalni globalni trendovi koji su vidljivi nakon pandemije su:

- Manje, ali bolje – potrošači su spremni potrošiti istu svotu novaca za manju količinu kvalitetnijih proizvoda.

- Putovanje bez putovanja – posebna iskustva unutar ugostiteljskih objekata u vidu uređenja, ponude i usluge koje nam omogućuju da se osjećamo kao da smo na nekom drugom, možda i boljem mjestu.

- Umjerenost u konzumaciji jela i pića - potrošači više nego ikada paze kakve namirnice unose, koju količinu te generalno traže pića s nižim udjelom alkohola.

image

Filip Verbanac, direktor Odjela za jaka alkoholna pića, kavu i ugostiteljstvo u Coca-Coli HBC Adria

Marko Todorov/Cropix

Kakva je budućnost ugostiteljskog sektora u Hrvatskoj? Na što bi se ugostitelji trebali fokusirati i što im predstavlja najveći problem?

Siguran sam da je budućnost ugostiteljskoga sektora izrazito pozitivna. Kada se osvrnemo na zadnjih pet ili 10 godina možemo vidjeti izrazito pozitivne pomake u vidu ugostiteljskih koncepata, proizvoda i usluge. Više nego ikada ulaganje u svaki detalj unutar iskustva s kojim se gost susreće, čini razliku. To doslovno uključuje vrstu čaše ili tip leda koji ste gostu poslužili uz piće, a odnosi se i na tanjur u kojemu ste servirali jelo. Iz moga iskustva, ugostitelji koji kontinuirano ulažu u kvalitetu svoga ugostiteljskog koncepta, usluge i tima imaju najbolje rezultate. Najveći problem koji mi ugostitelji ističu u našoj komunikaciji je problem pronalaska educirane radne snage.

Kako riješiti problem manjka radne snage i može li mu se doskočiti poticanjem budućih radnika na edukaciju i usavršavanje?

Za početak moramo prihvatiti činjenicu da manjak radne snage u ugostiteljstvu neće nestati preko noći, kako u Hrvatskoj, tako ni u ostalim zemljama. Dio rješenja će uvijek biti uvoz radne snage, ali on ne smije biti jedini odgovor. Kako bismo dugoročno unaprijedili situaciju u Hrvatskoj, trebamo nastaviti promicati ugostiteljstvo kao karijeru jer su prilike za rast u ovoj industriji jako velike. U sklopu toga treba promovirati upise u srednje ugostiteljske škole koje trebaju biti glavni izvor radne snage u ugostiteljstvu.

U ovome segmentu ključno je apelirati na roditelje koji često nisu skloni podržati djecu na ovome putu, jer smatraju da se radi o manje poželjnom zanimanju. Zadnji, no ne manje važan korak, svakako treba biti konstantno unaprjeđenje kurikuluma srednjih ugostiteljskih škola, odnosno njihovo bolje usklađivanje sa stvarnim potrebama tržišta te uska suradnja s ugostiteljima unutar njihovih gradova i sredina. Na sve te izazove Coca-Cola HBC nastoji odgovoriti projektom Raise the Bar koji provodimo od 2019. godine.

Koliko ste zadovoljni rezultatima projekta Raise The Bar u unapređenju kompetencija djelatnika u turizmu i ugostiteljstvu?

Uistinu smo zadovoljni onime što je ovaj projekt uspio napraviti u malo manje od pet godina. Više od 5000 mladih ljudi je prošlo kroz njega s povratnom informacijom kako je Raise the Bar imao izravan, pozitivan utjecaj na njihovo znanje i karijeru. To uključuje polaznike naše akademije Raise the Bar namijenjene barmenima, baristima i konobarima, program Raise the Bar stipendija namijenjen mladim kuharima i slastičarima te Raise the Bar Youth namijenjen učenicima završnih razreda ugostiteljskih srednjih škola. Posebno ponosnima čini nas spoznaja da svi polaznici akademije, i mladi kuhari te slastičari koje smo stipendirali, danas rade u najboljim ugostiteljskim objektima diljem Hrvatske.

image
Press

Što sve možemo očekivati na konferenciji Raise The Bar?

Na ovogodišnju konferenciju dolazi Paul Ivić, jedan od predvodnika vegetarijanske kuhinje u svijetu te zagovaratelj savjesne uporabe namirnica. Na održivost i zero food waste osvrnut će se Valerio Serino i Lucia De Luca, suvlasnici kopenhagenskog restorana Tèrra, dok će Alex Kratena, jedan od najpoznatijih barmena na svijetu, otkriti kako je zaslužio svoje mjesto među 40 najutjecajnijih osoba koje usmjeravaju budućnost svjetske barske industrije.

Konferencija će prvi put trajati dva dana. Zašto ste se odlučili na takav potez i kakve će se nagrade dijeliti?

Svake godine tražimo povratnu informaciju gostiju na konferenciju. Jedan od komentara koji se ponavljao je bila želja da konferencija bude duža s više mogućnosti interakcije s govornicima. Upravo zato, trajanje konferencije je produženo te je dodan novi sadržaj u vidu interakcije s glavnim gostima u manjim grupama. Dodatno, po prvi put spajamo konferenciju s našim regionalnim natjecanjem za barmene čije finale se održava drugog dana konferencije. Ovdje je bitno napomenuti da prvi put organiziramo natjecanje koje traži najbolju osobu u svim elementima koji su ključni kako bi gost bio zadovoljan uslugom u ugostiteljskome objektu.

Zero Waste koncept obilježava rad gostujućih predavača te će se i o njemu govoriti na konferenciji Raise the Bar. Koliko su održivost i korištenje lokalnih namirnica važni za uspjeh hrvatskog ugostiteljstva?

Održivost i korištenje lokalnih namirnica imaju izrazito veliku ulogu u uspjehu ugostiteljstva. Kroz konferenciju i predavanje jednog od gostujućih govornika, cilj Coca-Cola HBC Adria je pokazati kako ovi koncepti, uz svoj pozitivan utjecaj na zajednicu, mogu imati i pozitivan utjecaj na profitabilnost ugostiteljskih objekata.

Na konferenciji Raise the Bar gostovat će i priznati stručnjaci svjetske barske scene. Koliko njihova iskustva mogu potaknuti mlade talente na usavršavanje i primjenu novih ideja?

Mladim ljudima koji rade u ugostiteljstvu osobe poput Alexa Kratene, predstavljaju uzore kojima streme. Nadam se da će nakon slušanja Alexovog predavanja te razgovora s njim, mladi biti još više motivirani da nastave svoju karijeru u ugostiteljstvu te da će u svojem svakodnevnom radu uspjeti primijeniti barem djelić onoga što čuju i nauče tijekom programa osme konferencije Raise the Bar.


Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Coca-Cole HBC Adria.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 23:23