Statistika HZZ-a otkriva

Dosad nezaposleni uzeli samo 26 potpora za franšize

Najveći broj potpora dodijeljen je u trgovini na malo, obrazovanju i poučavanju te prodaji hrane za kućne ljubimce
 Niksa Stipanicev/Cropix

Oslanjajući se na nepisano pravilo da je franšizno poslovanje jedan od najlakših i najučinkovitijih ulazaka u svijet biznisa, Hrvatski zavod za zapošljavanje i ove je godine nezaposlenima koji si sami žele stvoriti radno mjesto ponudio potpore za kupnju franšize. Maksimalan iznos državne potpore za kupnju franšize je 90.000 kuna, no potpora varira ovisno o djelatnosti u kojoj se želi otvoriti obrt ili tvrtka te je najveća u prerađivačkoj industriji, a najmanja u obrazovanju i administrativnim uslugama.

Iako HZZ spomenute poticaje dijeli već šestu godinu, dosad je, kako doznajemo u toj instituciji, dodijeljeno samo 26 potpora za kupnju franšize u ukupnom iznosu od 1,3 milijuna kuna.

Mršav odaziv

- Najveći broj potpora za pokretanje franšiznog poslovanja dodijeljen je u trgovini na malo, obrazovanju i poučavanju te prodaji hrane za kućne ljubimce - navode u HZZ-u čiji se podaci o "mršavom" odzivu za kupnju franšize poklapaju s ionako slabim, u odnosu na razvijenije zemlje, pokazateljima razvoja franšiznog biznisa u Hrvatskoj. Naime, kako nam je potvrđeno u Sektoru za trgovinu Hrvatske gospodarske komore, u nas franšizni model poslovanja nije još dovoljno zastupljen premda, ističu u Komori, postoji potencijal za njegov razvoj.

- Najveći problem za razvoj franšiznog poslovanja predstavlja nedostatak informacija među ključnim dionicima na tržištu i to među potencijalnim davateljima i primateljima franšiznog modela poslovanja te među institucijama ključnim za poticanje financiranja i razvoj tog poduzetničkog djelovanja - ističu u HGK, navodeći kao jednu od prepreka za razvoj franšiza i nedostatak službene statistike o financijskoj vrijednosti i drugim pokazateljima franšiznog poslovanja u Hrvatskoj. Umjesto preciznih podataka, dodaju, može se govoriti samo o procjenama, a one kažu da na našem tržištu posluje oko 200 franšiza s oko 17.000 zaposlenih.

U Europi, prema podacima Europske franšizne federacije koji uključuju i Tursku, djeluje oko 14.000 franšiza, 517.000 tvrtki koje su kupile ili unajmile franšizu, a broj zaposlenih kod davatelja i primatelja franšize procjenjuje se na tri milijuna.

Poslovni model

- Ako se vlastiti posao pokrene po uzoru na uhodani poslovni model koji je franšiziran, tada pokretanje takve vrste posla kao modela poslovanja kod poduzetnika početnika predstavlja jedan od dobrih načina za uspješno poslovanje - napominju u Sektoru za trgovinu HGK.

Jedna od posljedica nerazvijenog franšiznog poslovanja u nas je i premali broj domaćih davatelja franšiza. Takvih je, prema podacima HGK, dvadesetak, i to uglavnom iz IT sektora, prehrane, ugostiteljstva, usluga rent a cara, zabave, marketinga, škola stranih jezika, izdavaštva, turizma te uslužnih servisa poput praonica rublja, kozmetičkih usluga i njege tijela.

Kao najuspješnije naše izvoznike franšiza u HGK su nam naveli lanac brze prehrane Surf'N'fries, Muzej iluzija, rent a car kuću Carwiz i turističku agenciju Direct booker.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 20:47