Allianz istraživanje

Inflacija cijena hrane u Europi: Kupovna moć u hrvatskim kućanstvima pala za 3,3 posto

U 2022. godini proizvođači hrane su povećali cijene za čak 17 posto

Ilustrativna fotografija

 Duje Klaric/Cropix

U sklopu novog istraživanja novog istraživanja o inflaciji cijena hrane koje provodi Allianz, zaključeno je kako su cijene hrane u Europi i dalje su visoke te da će se spustiti tek krajem godine. U ožujku je ukupna stopa inflacije u eurozoni pala na 6,9 posto sa 8,5 posto koliko je bila u veljači. Posljedica je to velikog pada inflacije u energiji na 0,9 popsto koliko je zabilježena u ožujku sa 13,7 posto u veljači. Pad inflacije u energiji dogodio se točno godina dana nakon skoka cijena nafte i plina zbog napada Rusije na Ukrajinu. No, Alianzovo istraživanje je pokazalo da je inflacija cijena hrane, alkohola i duhana porasla na 15,4 posto i vjerojatno će ostati visoka do kraja godine. Zaključeno je da pad cijena sirovina nije pomogao u ublažavanju pritiska na cijene hrane u Europi. Od travnja 2023. većinom prehrambenih proizvoda trguje se na razinama blizu ili malo iznad onih iz 2021 godine.

Prema istraživanju Allianza, cijene su najviše podigli proizvođači pakirane hrane, a ne trgovci. Pokrivajući više od 70 posto sve potrošnje na hranu u Europi, maloprodaja hrane većinom je odgovorna za povećanje cijena u bližoj prošlosti. Povećanje cijena hrane pojačalo se u drugoj polovici 2021. nakon rasta poljoprivrednih cijena, prije ruske invazije na Ukrajinu, što je značajno ubrzalo rast.

U 2022. godini proizvođači hrane su povećali cijene za čak 17 posto, dok su maloprodajni proizvođači hrane povećali cijene za tek 12 posto. Analizom financijskih podataka trgovaca hranom vidi se kako su troškovi rasli brže od prodaje, pri čemu su se bruto marže 2022. godine smanjile i pale na razinu ispod onih prije pandemije.

U Allianzu procjenjuju kako su kućanstva već do sada izgubila između 1,1 i 9,2 posto kupovne moći u posljednjih godinu dana, posebice u državama koje najviše ovise o uvozu hrane a pogotovo u istočnoj Europi. Podatak za Hrvatsku govori kako je kupovna moć kućanstava pala za 3,3 posto, dok je razlika između najviše i najniže kvintile prihoda iznosila minus 4,8 posto .

Najteže su pogođena kućanstva u donjih 20 posto raspodjele prihoda iz razloga što troše veći dio svojeg raspoloživog prihoda na nužne životne troškove.

Prema istraživanju Europskog instituta za inovacije i tehnologiju u kojem je sudjelovalo 5000 ispitanika u deset država, potrošači su počeli štedjeti na nužnim izdacima gdje je to moguće, kupujući jeftinije marke proizvoda ili u jeftinijim trgovinama. Više od jedne trećine sudionika izjavilo je da zbog štednje kupuje manje crvenog mesa, ribe i peradi. No samo promjena ponašanja možda nije dovoljna. Kad potrošači troše više na hranu, to znači da troše manje na ostale potrebe, zbog čega se usporava gospodarski oporavak. Predviđa se kako bi povećanje cijena hrane za 20 posto moglo dovesti do pada u potrošnji od gotovo jednog postotnog boda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 10:04