REVOLUCIJA ROBE

Je li moguće da se dogodi ovakav preokret u industriji odjeće? I u Hrvatskoj značajno raste ovaj odjevni trend...

Modna industrija emitira jednaku količinu stakleničkih plinova kao gospodarstva Francuske, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva zajedno

Be Thrifty sajam vintage odjeće

 Lucija Ocko/Cropix

Globalni rast prodaje rabljene odjeće toliki je da bi mogao nadmašiti rast prodaje masovne mode, piše portal Quartz, navodeći da razlozi sve veće popularnosti rabljene odjeće leže u narasloj ekološkoj svijesti potrošača, budući da je tekstilna industrija veliki zagađivač, kao i ekonomskim razlozima, a etablira se i ako društveni stav među mlađima, posebno generacijom Z.

Do 2026. godine bi globalno tržište rabljene ili secondhand odjeće moglo skočiti čak 127 posto, što je tri puta veći očekivani rast od "običnog" tržišta odjeće, a u tom trendu prednjači američko tržište, kako je u svom nedavno objavljenom godišnjem izvještaju objavio kalifornijski online trgovac rabljenom odjećom ThredUP. Lani je svjetsko tržište takve, sacondhand odjeće raslo 24 posto u odnosu na godinu prije, te je procijenjeno na 119 milijardi dolara, dok bi ono moglo doseći 350 milijardi dolara do 2027. godine.

I u Europi, kao i Hrvatskoj, također značajno raste novi odjevni trend koji se opisuje i kao cirkularna ili održiva moda, koji je vidljiv po otvaranju niza fizičkih i online trgovina rabljenom i vintage odjećom te modnim detaljima, a popularni su i povremeni sajmovi, kao što je austrijski BeThrifty koji će se ovog vikenda održati u Zagrebu, gdje se odjeća poznatih brendova prodaje po kilogramu (39 eura), a za ulazak se plaća ulaznica od tri eura. Kako je u listopadu prošle godine za časopis Gloria rekao Borivoj Radmanović koji je s poslovnim partnerom Christianom Mayrom u Grazu 2019. godine pokrenuo BeThrifty, te s tim konceptom je 2021. godine po europskim zemljama organizirao 150 sajmova, potražnja kontinuirano raste. Odjeću nabavljaju, kaže, od različitih europskih kompanija koje sortiraju rabljenu odjeću po njihovim standardima, a prodaje se i online.

image

Be Thrifty sajam vintage odjeće

Lucija Ocko/Cropix
image

Be Thrifty sajam vintage odjeće

Lucija Ocko/Cropix

Uz Aziju, SAD drže veliki dio globalnog tržišta rabljenom odjećom, a eMarketer i Insider Intelligence procjenjuju da bi se do kraja 2025. godine 10 posto prodaje odjeće na američkom tržištu moglo odnositi na rabljenu, što će iznositi oko 31 milijardu dolara. Posebno raste online prodaja rabljene odjeće, a thredUP smatra da će u SAD-u do 2027. godine samo ona težiti 38 milijardi dolara.

Prema izvještaju konzultantske kuće Mckinsey, modna industrija emitira jednaku količinu stakleničkih plinova kao gospodarstva Francuske, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva zajedno. Također, podaci govore da se proizvodi previše odjeće, pa se, primjerice, do 40 posto odjeće ne proda po punoj cijeni nego ona stiže na sniženja, a dio se ne proda uopće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 05:15