INTERVJU

Marinko Došen: Već početkom 2022. situacija s poluvodičima će se normalizirati

‘Klauzule u ugovorima su takve da gotovo nemamo rizik zbog skupljih sirovina‘
Marinko Došen
 Bozidar Vukicevic/cropix

S Marinkom Došenom, predsjednikom Uprave AD Plastik Grupe razgovarali smo o problemima s nedostatkom poluvodiča i o trendovima u autoindustriji.

Zabrinjava li vas, kao proizvođača komponenti za automobilsku industriji, nedostatak poluvodiča?

- Ispravnije bi bilo reći kako na tržištu postoji nedostatak elektroničkih komponenti, kojima su poluvodiči osnova. Ovom su nestašicom pogođene mnoge industrijske grane jer danas gotovo nema industrije koja ne koristi elemente na bazi poluvodiča. Osim autoindustrije pogođena je avioindustrija, proizvodnja brodova, elektroničkih i kućanskih aparata i mnoge druge.

Istina je da automobilska industrija značajno napreduje u primjeni dostignuća u popratnim industrijama. Pogotovo je taj trend rasta i razvoja vezan za sigurnost. Svjedoci smo kako su neki sigurnosni segmenti koje je nekad imala samo A klasa vozila danas dio osnovne opreme u C klasi vozila. Komponente koje su bile karakteristične za skupa vozila danas se nalaze u vozilima srednje kategorije i tom trendu nema kraja. Najskuplji modeli automobila danas imaju neka rješenja koja se zbog cijene ne mogu ugraditi u jeftinija vozila, ali promjene i razvoj u našoj su industriji toliko dinamični da u vrlo kratko vrijeme komponente luksuznih vozila mogu postati dostupne i u modelima srednje kategorije.

Vratimo se na problem nedostatka poluvodiča. Koliko je to dugoročno ozbiljan problem?

- To je apsolutno globalni problem koji je uzrokovao globalnu industrijsku krizu. Već početkom pandemije postalo je jasno kako će se neke stvari bespovratno promijeniti. Svijet više neće biti toliko globalan kao što je bio do sada. Ova je kriza ukazala na nedostatke globalizacije. Strategije velikih industrijskih centara bile su temeljene na tome kako će kinesko gospodarstvo i industrijska proizvodnja rasti te kako će se dio toga proizvoditi tamo. Sada je jasno koje probleme može izazvati pretjerana ovisnost o dobavljačima koji imaju monopol ili geografska udaljenost.

Znači kriza nedostatka poluvodiča će se riješiti?

- Ova kriza je prolazna i sigurno će se naći rješenje jer bi u suprotnom svjetsko gospodarstvo krenulo u jednom potpuno drugom smjeru od onoga željenog. Primjerice, da je riječ o krizi zbog iscrpljenosti zaliha neke sirovine, onda bismo govorili o dugoročnoj krizi. Ovdje govorimo o krizi nastaloj zbog opterećenosti kapaciteta i tehnologija što zahtjeva preustroj i prilagodbe, ali je sigurno rješivo.

Kada će se dogoditi taj preustroj i kada bi mogli vidjeti kraj krize nedostatka poluvodiča?

- Mi smo u autoindustriji priželjkivali da se to dogodi već do početka srpnja ove godine, ali postoje procjene kako će se to dogoditi do kraja ove godine. Prema dostupnim informacijama naših kupaca, do kraja godine se očekuje neizvjesnost u realizaciji operativnih planova, ali već početkom iduće godine poslovanje bi se trebalo stabilizirati. Nesporno je da problem postoji, ali vjerujem kako će tijekom slijedeće godine situacija normalizirati i time zaustaviti negativni trendovi važni za autoindustriju. Oni koji prate automobilsku industriju nisu previše zabrinuti jer poznaju tokove i način funkcioniranja, ali onima koji nisu dovoljno upućeni to se može činiti dramatičnije od onog što u biti jest. Autoindustrija je samo jedan od potrošača poluvodiča, a pokrenute su mnoge inicijative i projekti kako bi se taj problem otklonio.

Koje su to inicijative?

- Europska komisija se uključila u rješavanje postavljanjem ciljeva povećanja proizvodnje čipova u Europi, a u nekim su zemljama već najavljeni projekti i investicije vrijedni nekoliko milijardi eura kako bi se povećali kapaciteti proizvodnje čipova. Njemačka uz postojeći proizvodni pogon planira gradnju novog sa znatno većim kapacitetima. Shvatili smo svi kako se malo prebrzo išlo s osloncem na Daleki istok. Regionalizacija će se dogoditi u sirovinskom dijelu kao što se događa i u prodajnom. Trendovi pokazuju kako potrošnja i apetiti za potrošnjom rastu. Uvjerili smo se u to i krajem prošle godine kada su naši prihodi nenajavljeno porasli u zadnjem tromjesečju i to za 15 posto u odnosu na očekivanja, isključivo zahvaljujući tržištu. Iako smo ostvarili dobre rezultate u danim okolnostima, ova će godina biti relativno skromna, kao i prošlogodišnja, ali planovi za godine koje slijede jako su ambiciozni jer se otvaraju nove perspektive. Naši ključni europski kupci očekuju stabilnost u proizvodnji i količinama već početkom sljedeće godine.

Kada bi krajnji kupci automobila mogli osjetiti kraj krize vezan uz teže isporuke novih vozila?

- Mislim da možemo govoriti o prvoj polovici iduće godine jer proizvodnja automobila ima cikluse koji traju određeno vrijeme. Svi smo bili zabrinuti kada su proizvođači automobila za vrijeme pandemije radili punim kapacitetima i gomilali svoje, ionako velike, zalihe. Pokazalo se kako nije bilo mjesta za strah jer sve te zalihe svedene su na niske razine. Dakle, automobili su se prodali i potražnja postoji. Naravno, čekanje na isporuku uvelike ovisi i o opremi koju kupci žele u svom automobilu, a danas postoje stotine različitih opcija i mogućnosti. To možemo usporediti s kupnjom odijela, možemo kupiti odijelo iz dućana ili ga šivati po mjeri. Ovo potonje ćemo sigurno morati više pričekati.

Kakvo je stanje u Rusiji što se tiče vaših poslova?

- Za sada mogu reći kako je iznenađujuće dobro. AD Plastik Grupa na ruskom je tržištu u prvom polugodištu ove godine ostvarila prihode 20 posto više nego 2019. godine. Do kraja godine naši su kapaciteti u Rusiji gotovo potpuno popunjeni. Rusija je u ovoj krizi pokazala snagu zatvorenog tržišta. U posljednjih deset godina napravili su veliki iskorak u lokalizaciji proizvodnje, tako da sve što mogu proizvoditi u Rusiji oni sada i proizvode. Napravili su veliki iskorak u tom smislu od financijske krize na ovamo.

Kako se nosite s poskupljenjem materijala i kakav je utjecaj na poslovanje AD Plastika?

- Materijali koje mi koristimo u proizvodnji primarno ovise o cijenama nafte. Vodeći analitičari procjenjuju kako su se cijene nafte stabilizirale pa se očekuje i stabilizacija cijene osnovnih sirovina. Doduše, zaštitne klauzule u ugovorima s našim kupcima su takve da najveći dio promjena cijena sirovine ukalkuliramo tako da gotovo nemamo rizike. Neke osnovne sirovine, odnosno materijali, u posljednjih su godinu dana poskupjeli gotovo dvostruko, ali smo to uspjeli kompenzirati s našim kupcima. Poskupljenje nije nikada dobra vijest, ali tko može procijeniti kretanje cijene nafte?!

Pogon u Mađarskoj bio je pun pogodak

- Sada smo u situaciji da postajemo dobavljač prve razine. Ozbiljan smo partner i naši kupci nas stalno potiču na nove investicije. Naša je strategija temeljena na rastu, a on je ostvariv na više načina i to kroz rast kod postojećih kupaca, povećanjem kapaciteta i investicijama u njih, izlaskom na neka nova tržišta ili akvizicijama. Preuzimanje pogona u Mađarskoj jedan je od primjera koji se pokazao kao pun pogodak.

Ugovorili smo poslova za još 104 mil. eura

- U danim smo okolnostima zadovoljni svojim rezultatima. Naši poslovni prihodi za prvih šest mjeseci ove godine su 622,43 milijuna kuna što je rast od 13,4 posto u odnosu na prošlu godinu. Ostvarena EBITDA je 82,5 milijuna kuna, a neto dobit je 32,43 milijuna kuna. Ugovaranje novih poslova u ni jednom trenutku nije zaustavljeno. Lani smo ugovorili 130,6 milijuna eura novih poslova, a u prvih šest mjeseci ove godine ugovorili smo dodatna 104 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 16:56