PARADOKSALNA SITUACIJA

Početak kraja Netflixa? ‘Prvo su dobri prema svojim korisnicima, zatim ih ‘zlostavljaju‘, na kraju umiru‘

Imaju dva velika problema, s konkurentima i s korisnicima

Netflix/ilustrativna fotografija

 /True Images/alamy/alamy/profimedia

Netflix je pobijedio konkurente, i to bi mogao biti početak njegova kraja. Stručnjaci su došli do te paradoksalne pretpostavke nakon što je postalo jasno da konkurenti najpoznatije streaming platforme sve radije prodaju prava na neke od svojih popularnih filmova i serija, a istovremeno je dio korisnika nezadovoljan cijenom i uslugom.

Kompanije iz industrije zabave godinama su Netflixu licencirale svoje filmove i serije na obostranu korist - Netflix je dobio popularni sadržaj poput "Prijatelja" i Disneyjeve "Moane", što se svidjelo publici i za to su bile dobro plaćene. Prije otprilike pet godina iste su te tvrtke poželjele stvoriti vlastite streaming platforme, a licenciranje svojih popularnih sadržaja počelo se doživljavati kao način na koji Netflixu pomažu u usponu.

Ipak, stvoriti od nule novu platformu koja bi mogla prestići Netflix bio je prevelik izazov, a troškovi stvaranja sadržaja preveliki. Najpopularniji sadržaji poput "Ratova zvijezda" i "Marvela" i dalje su isključivo u Disneyevim rukama, "Igru prijestolja" i dalje možemo gledati samo na HBO-u, no deseci drugih filmova licenciraju se u zamjenu za i novac.

Tona vrijednosti

Sve veća prednost Netflixa u očima poslovnih partnera jest širok doseg i povećavanje popularnosti postojećih serija među publikom. Najbolje je to pokazala pravna serija "Suits", za koju je NBC Universal predao prava na stream, kada je u listopadu postavila rekord po broju tjedana koje je provela na vrhu ljestvice gledanosti, iako je prvi put prikazana prije čak 13 godina.

New York Times piše kako će u narednim mjesecima Disney licencirati velik dio svog sadržaja, uključujući "This is Us" i "Kako sam upoznao vašu majku". Radi se i na vraćanju ABC-jeva hita iz 2000-ih "Lost", koji je napustio Netflix 2018. Osim toga, dostupno je sve više sadržaja koji su producirali Warner Bros. Discovery ("Young Sheldon" i "Dina") i DC ("Man of Steel", "Batman v Superman: Dawn of Justice", "Wonder Woman."). Prije nekoliko mjeseci Netflix je kupio prava za emitiranje HBO-ovih serija kao što su "Insecure", "Ballers", "Six Feet Under", "Band of Brothers" i "The Pacific". Ted Sarandos, izvršni direktor Netflixa, komentirao je kako je to i očekivano s obzirom na to da je nedostatak licenciranja "neprirodno stanje za industriju zabave".

- Na ovaj ili onaj način poslujemo s gotovo svim dobavljačima, uključujući naše izravne konkurente i mislim da im donosimo tonu vrijednosti. Kada razmišljate o tome što se događa kada se ta serija pokrene i postane veliki uspjeh na Netflixu, ona ima trajnu vrijednost - rekao je Sarandos.

Dobra ponuda

Izvršni direktor Warner Bros. Discoveryja David Zaslav najavio je kako će rado licencirati "Aquamana" i druge filmove o DC-jevim superjunacima za Netflix ako ponuda bude dovoljno dobra.

- U mnogim slučajevima to nam stvarno pomaže. Ljudi se vraćaju i onda žele vidjeti cijeli buket DC filmova, a jedino mjesto za to je naša streaming platforma Max - uvjeren je.

Netflix trenutno i ne razmišlja o licenciranju vlastitih originalnih serija, a istovremeno je u prvoj polovici 2023. godine 45 posto gledanosti došlo od licenciranih sadržaja. Ove bi godine taj postotak mogao biti i veći. Iako je pobijedio u "ratu streaming platformi", Netflix nije u idealnoj poziciji. Zbog sve veće cijene usluge u vrijeme povećanih troškova života, dio korisnika odriče se streaming platformi. Otprilike jedna četvrtina američkih pretplatnika na glavne usluge - to je grupa koja uključuje Apple TV+, Discovery+, Disney+, Hulu, Max, Netflix, Paramount+, Peacock i Starz - otkazala je najmanje tri od njih u posljednje dvije godine. Za razliku od konkurenata kao što su Disney+, Apple TV+ i Amazon Prime Video, Netflix gotovo sav svoj prihod ostvaruje od pretplata na videostreaming. Zbog toga ne može spuštati cijene mjesečnih iznosa jednako kao, primjerice, Disney koji zarađuje i od filmova i tematskih parkova.

Netflix se, zasad, uspješno bori s izazovima na tržištu. Poslovni rezultati pokazuju kako se u 12 mjeseci vrijednost dionica povećala za 53 posto. Osim toga, Netflix ima najmanji postotak otkazivanja pretplata od svih velikih streamera, a u trećem kvartalu 2023. dobio je devet milijuna pretplatnika. Njihova analiza ujedno pokazuje da se trećina onih koji su otkazali premium uslugu vrati unutar sedam mjeseci. A u roku od dvije godine polovica onih koji su otkazali ponovno počinje plaćati pretplatu Netflixu.

Prvo su dobre, potom zlostavljaju korisnike

U životnom ciklusu platformi prvi je korak ugoditi korisnicima. Pružiti što bolje korisničko iskustvo po što manjoj cijeni kako bi se stvorila velika baza pretplatnika koja će biti izvrstan mamac za poslovne partnere. U drugoj fazi poslovni partneri žele što je moguće više povećati svoj profit, pa platforma počinje objavljivati oglase, plaćene sadržaje i povećati cijenu pretplate.

- Platforme su najprije dobre prema svojim korisnicima, zatim ih ‘zlostavljaju‘ kako bi poboljšali situaciju za svoje poslovne korisnike. Onda i njih ‘zlostavljaju‘ kako bi vratili svu vrijednost za sebe. Zatim umiru - opisao je novinar i aktivist Cory Doctorow. Taj proces, tvrdi, prolaze sve platforme, ne samo Netflix.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 15:41