IZAZOVIMA USPRKOS

Povećani troškovi znatno premašuju rast prihoda turističkog sektora: Ipak, prihodi su veći čak i od rekordne 2019.!

‘U turizmu je nepopunjeno oko 10.000 radnih mjesta, zbog čega sektor tada nije uprihodio još 100 milijuna eura‘

Zadarski Poluotok prepun turista koji uživaju u razgledavanju stare gradske jezgre
 

 Luka Gerlanc

Povećani troškovi znatno premašuju rast prihoda turističkog sektora. Naime, fizički pokazatelji za turizam na polovici 2022. puno su bolji nego lani, iako blago zaostaju za pretpandemijskom 2019. No, prihodi osjetno premašuju i one iz te godine.

U djelatnosti pružanja smještaja u prvih 6 mjeseci plaćeni su računi vrijedni 4,12 milijarde kuna, što je rast od 25 % u odnosu na 2019., ali je računa 3 % manje nego tad. Kod pripreme i usluživanja hrane i piće vrijednost izdano je računa u vrijednosti 8,23 milijardi kuna, 25 % više nego 2019., no 11 % ih je manje. U Hrvatskoj udruzi turizma podsjećaju da visoki rast troškova (najviše energenata, pa namirnica i rada) višestruko nadmašuje rast prihoda, što negativno utječe na profitabilnost i investicijski potencijal sektora. Iako kompanije očekuju porast prosječnog prihoda po noćenju od 8,4 %, neto profitna marža predviđa se na samo 9 %, navode iz HUT-a.

Drugi problem s kojim se susreću hotelijeri je ponovno manjak radnika u turizmu.

Direktor Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske Bernard Zenzerović upozorio je da je u turističkom sektoru nepopunjeno oko 10.000 radnih mjesta, što se ponavlja od lani, zbog čega sektor tada nije uprihodio još 100 milijuna eura.

"Postoje dva smjera rješavanja situacije. Pokušava se inicirati da se aktiviraju svi potencijali koje imamo - omogućiti rad studentima, da više rade umirovljenici, ljudi koji žele dodatni posao. Kad se to napravi, potreban je dio radne snage iz inozemstva”, kaže. Monika Udovičić iz MINTS-a kaže da se ove sezone priželjkuju rezultati slični ili isti kao 2019., ali da bi bilo dobro rasteretiti glavni dio turističke sezone i rezultate proširiti na ostale dijelove Hrvatske. Neven Ivandić s Instituta za turizam upozorava da više ne treba govoriti o dolascima i broju noćenja, nego da se fizički pokazatelji transformiraju u monetarne i nadopune se onima koji znače održivost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 18:35