GLOBUSOV INTERVJU

Predsjednik Uprave Kraša: Gotovo svaku drugu kunu ostvarujemo na inozemnim tržištima

‘Korona je donijela određenu dozu nesigurnosti u navike i potrebe potrošača s obzirom na neizvjesne ishode koje će kriza donijeti‘
Slavko Ledić
 Darko Tomas/Cropix

Točno je godinu dana otkad je Slavko Ledić preuzeo mjesto predsjednika Uprave Kraša. Tada je za Jutarnji list izjavio da je timski igrač, da Kraš ima prostora za napredak te da će postići optimalne rezultate kako bi se pozicionirao u najveću konditorsku kompaniju u Jugoistočnoj Europi. Prije Kraša Ledić je kroz najteže razdoblje vodio Konzum.

Slavko Ledić rođen je 1974., a najveći dio života proveo je u Makarskoj, gdje mu i danas živi obitelj. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Završio je i nekoliko programa na poslovnoj školi IEDC Bled. Sudjelovao je u međunarodnom programu stručnog usavršavanja International supermarket management class - IGA Coca-Cola Institute u Atlanti.

Većinski paket dionica u Krašu ima Mesna industrija braća Pivac, više od 52 posto udjela, dok je drugi po veličini dioničar Nebojša Šaranović odnosno njegova tvrtka Kappa Star Limited s Cipra.

Kako biste ukratko opisali proteklu poslovnu godinu?

- Dolazak na čelo najveće konditorske industrije na ovim područjima, kompanije koja ove godine obilježava 110. obljetnicu postojanja i koja kontinuirano razvija proizvode omiljene među svim generacijama, predstavljao je veliki poslovni i karijerni izazov koji sam rado prihvatio. U to vrijeme pandemija covida-19 uzimala je maha u neviđenim razmjerima, građani Zagreba i okolice pretrpjeli su velike štete u potresu, vladala je opća neizvjesnost, te je bilo potrebno vrlo trezveno sagledati situaciju. No, zahvaljujući iznimnom trudu i volji svih zaposlenika i kolega, koji su i prije mog dolaska poduzeli korake u osiguravanju visoke razine zdravstvene sigurnosti za više od 2300 zaposlenika Kraš grupe kao i za nesmetanu proizvodnju, odmah sam po dolasku zajedno s timom ljudi počeo s upoznavanjem s kompanijom, a onda i vrlo brzo s operativnim radom. Kompanija je u 2020. godini, unatoč svim neprilikama na tržištu, dobila dodatni zamah pa smo brzom prilagodbom, osluškivanjem potreba potrošača i razvojem novih proizvoda i usluga završili godinu pozitivno, a taj smo trend nastavili i u ovoj godini.

Jeste li zadovoljni rezultatima?

- S obzirom na spomenute izazove, iznimno smo zadovoljni s rezultatima. Odmah bih na početku izrazio veliku zahvalnost svim zaposlenicima i kolegama koji su svojim radom, idejama i posvećenosti poslu takve rezultate i osigurali. Prema revidiranom konsolidiranom izvješću za 2020. godinu, povećali smo ukupne prihode u odnosu na prethodnu godinu za 5 milijuna kuna, tako da su oni u pandemijskoj 2020. godini iznosili 1, 04 milijarde kuna. Nakon pokrića ukupnih rashoda poslovanja ostvarena je dobit prije oporezivanja u iznosu od 25,34 milijuna kuna, dok neto dobit iznosi 25,14 milijuna kuna.

Kakvi su rezultati u ovoj godini?

- Kraš grupa nastavila je u 2021. godini trend uspješnog poslovanja, što pokazuju rezultati za prvi kvartal 2021. s konsolidiranim ukupnim prihodima u iznosu od 237,8 milijuna kuna. Porast je to od 20 milijuna kuna, odnosno 9,2 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Nakon pokrića ukupnih rashoda poslovanja ostvarena je dobit prije oporezivanja u iznosu od 10,35 milijuna kuna, dok ostvarena neto dobit iznosi 7,34 milijuna kuna. Zadnji nas rezultati dodatno vesele i motiviraju za daljnji rast i razvoj, pa tako očekujemo i dobro poslovanje u narednom razdoblju. Mislim da kompanija s tolikom tradicijom, kvalitetnim proizvodima i radnicima ništa manje i ne zaslužuje.

Kraševi proizvodi poznati su i izvan granica Hrvatske. Kako je pandemija utjecala na izvoz?

- Kao iznimno izvozno orijentirana kompanija koja gotovo svaku drugu kunu prihoda od prodaje proizvoda ostvaruje na inozemnim tržištima, u 2020. godini uspjeli smo zadržati razinu izvoza iz prethodnih godina. Pored toga, otvorili smo i nova tržišta Katara i Iraka, pa se tako naši proizvodi mogu pronaći na svim kontinentima u više od 40 zemalja svijeta. Ove smo godine uspostavili i suradnju s Nelt Grupom na području distribucije kako bismo odgovorili na sve veće zahtjeve tržišta i potrošača. Suradnja nam osigurava značajan rast dostupnosti našeg asortimana na tržištima Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Albanije.

Prije nešto više od mjesec dana mediji su pisali kako će doći do promjene vlasničke strukture i kako je stanje u Krašu lošije? Kako komentirate to?

- Kraš prehrambena industrija dioničko je društvo čije su dionice izlistane na Zagrebačkoj burzi. Njima se oduvijek trgovalo transparentno, u skladu sa svim zakonima. Što pojedini vlasnici rade s dionicama, zbilja ne mogu komentirati jer je to njihovo privatno vlasništvo. Kad je riječ o stanju u Krašu, mislim da rezultati transparentno objavljeni na burzi govore sami za sebe. Mi ćemo i dalje raditi na razvijanju ovog prehrambenog diva, i to vrlo konkretno – investicijama i razvojem novih proizvoda kako bismo omogućili još veća prava zaposlenicima, veću dobrobit investitorima i još bolje proizvode svim našim potrošačima.

Spominjete investicijski ciklus.

- Kraš grupu s matičnom tvrtkom Kraš na zagrebačkim Ravnicama čine i Karolina, tvornica keksa, vafla i slanica iz Osijeka, te tvornica keksa i vafla Mira iz Prijedora. Grupa je tako još u 2019. godini krenula u jedan od najvećih investicijskih ciklusa u posljednjih desetak godina vrijedan 100 milijuna kuna te, bez obzira na krizu koja je zadesila tržište, i dalje uspješno realiziramo te investicije i planiramo nove.

Nedavno ste dovršili investiciju u Karolinu Osijek? O čemu se radi?

- U Karolini smo uspješno zaključili investiciju u novu liniju Moto keksa. Riječ je o najvećoj investiciji u Karolini u posljednjih dvadesetak godina, vrijednoj oko 5 milijuna eura, a odnosi se na potpuno novu i modernu liniju, transportere, automate za pakiranje i pripremu infrastrukture. Nova linija ima dvostruki kapacitet što, naravno, za sobom vuče povećanje prodaje, ali i lansiranje nekih novih proizvoda, a najmodernija tehnologija će dodatno pojačati kontrolu i kvalitetu samih Moto keksa.

U što ste investirali u Prijedoru?

- U Miri Prijedor prošle je godine u rad puštena potpuno nova linija za proizvodnju s ukupnom vrijednosti investicije od oko 1,6 milijuna eura. Sama je investicija obuhvatila nabavu jedne od najmodernijih oprema za cijelu liniju, što uključuje strojeve za samu izradu tijesta, oblikovanje i finalnu obradu kao i pakiranje. U Miri uskoro krećemo i u novi investicijski ciklus ukupne vrijednosti oko dva milijuna eura kojem je cilj stavljanje u funkciju proizvodnog pogona na lokaciji Svale.

Što je s investicijama u Kraševoj tvornici?

- U Kraševoj tvornici kakao proizvoda investirali smo više od 60 milijuna kuna u novu liniju za oblikovanje čokolade na kojoj proizvodimo Životinjsko carstvo. Novom linijom se promijenio način pakiranja pa se čokolada sada nalazi u aluminijskoj foliji koja je u potpunosti zatvorila proizvod, čime svojstva proizvoda ostaju još bolje očuvana. Trenutno smo i u nabavi pakirnice za mini čokolade čija vrijednost iznosi nešto manje od pola milijuna eura. Kad je riječ o tvornici, odnosno pogonu za proizvodnju keksa i vafla, tamo je u tijeku investicija u automatizaciju proizvodnje Domaćice vrijedna oko jedan milijun eura, a planiramo i automatizaciju pakiranja Napolitanki vrijednu oko dva milijuna eura.

image
Darko Tomas/Cropix

Svjesni smo da bez ozbiljnijih investicija ne možemo biti konkurentni na tržištu, a trenutno za sljedeću godinu predviđamo oko 10 milijuna eura investicija u automatizaciju i poboljšanje tehnološkog procesa koje će rezultirati još kvalitetnijim i konkurentnijim proizvodima.

Na koji je način kriza izazvana pandemijom covida-19 utjecala na same potrošače?

- Pandemija je donijela određenu dozu nesigurnosti u navike i potrebe potrošača s obzirom na neizvjesne ishode koje će kriza donijeti. Potrošnja je postala puno racionalnija pa su, osobito u vrijeme lockdowna kada se u trgovine odlazi isključivo radi kupovine osnovnih namirnica i potrepština, veliki udarac zadobile industrije koje se temelje na impulzivnoj kupnji kao što je i konditorska industrija. Također, s obzirom na ograničena kretanja stanovništva i preporuke za smanjeni kontakt, iznimno je pao i darovni segment. Unatoč svim izazovima koji su pogodili konditorsku industriju, Kraš je uspio održati poslovanje na razini prethodnih godina i zabilježio je dodatni tržišni rast u vrijednosnim udjelima. Tome je sigurno doprinijela i činjenica da su se potrošači okrenuli domaćim proizvodima, a mi smo se, slušajući potrebe potrošača, prilagodili njihovim zahtjevima te ponudili velika, obiteljska pakiranja te lansirali nove čokolade Dorine s keksom koje su donijele dodatan rast. S obzirom na ionako visoko razvijene i zasićene kategorije konditorskih proizvoda, jake multinacionalne i domaće konkurente te ostvarenu lidersku poziciju koju je teško nadograđivati, u 2020. ostvarili smo izniman rezultat i pomak u poziciji na tržištu.

Kolika je ukupna vrijednost tržišta u vašem segmentu poslovanja?

Ukupna vrijednost tržišta u kategorijama čokolada, vafla, čajnih peciva i keksa, impulsa i bombona - Godine 2019. iznosila je nešto više od 3 milijarde kuna, a 2020. je pala za 4 posto. Iako je cijelo tržište zabilježilo značajan pad, Kraš grupa rasla je u vrijednosnim udjelima te smo tako dodatno učvrstili svoju poziciju lidera.

Svjedoci smo golemog rasta cijena sirovina na globalnom tržištu. Jeste li vi pogođeni tim rastom?

- Apsolutno smo pogođeni, kao uglavnom i sve ostale industrije. Gotovo svim našim strateškim sirovinama u prošloj je godini rasla cijena, a ukupno gledajući, u pitanju je prosječan rast od 10 posto te se ove godine nastavlja trend rasta. Kad će se situacija stabilizirati, teško je i nezahvalno prognozirati, vjerujem završetkom pandemije na svjetskoj razini. Glavne su sirovine u našoj proizvodnji proizvodi od žitarica, šećer, biljne masti i kakaovac, a kako bismo osigurali kvalitetu proizvoda, za ambalažu koristimo materijal od polipropilena i karton. Zbog specifičnosti proizvodnje dio sirovina nabavljamo sa svjetskih burzi gdje se može jasno pratiti trend rasta cijena. Primjerice, uspoređujući stanje u travnju prošle godine s ožujkom ove godine, palmino ulje raslo je gotovo 70 posto, a kokosovo gotovo 90 posto. Međutim, iako su cijene sirovina, ambalaže i energenata rasle, u pandemiji nismo podizali cijene prema kupcima, a uspjeli smo sačuvati poslovanje na razini prošlih godina.

Kako planirate osigurati sirovine?

- Sve što možemo od sirovina ili repromaterijala nabavljamo od lokalnih proizvođača, a uskoro planiramo i sadnju vlastitih nasada lješnjaka kod Karoline u Osijeku kako bismo za naše najpoznatije proizvode osigurali još veći udio domaće sirovine. Iskustva u tome već imamo jer posjedujemo i vlastite nasade višanja.

Prije nešto više od 10 godina Kraš je za djecu otvorio Ekopark Krašograd pokraj Zagreba. Kako je kriza utjecala na poslovanje tamo i imate li kakve planove za budućnost?

- Riječ je o kompleksu smještenom u Bratini u Općini Pisarovina na 25 kilometara od Zagreba. Kriza jest smanjila broj dolazaka. Naime, Ekopark je bio omiljeno odredište za školske izlete tijekom tjedna, a vikendima su se tamo održavala vjenčanja i dolazile su obitelji s djecom. Kako tog segmenta nema, okrenuli smo se upotpunjavanju ponude novim sadržajima. Naime, zbog pandemije sve više ljudi svoje slobodno vrijeme provodi na otvorenom, a ograničenje putovanja navelo ih je na istraživanje destinacija u blizini doma. To je rezultiralo i većim prepoznavanjem kontinentalnog turizma, a mi smo ovu godinu iskoristili za dodatna poboljšanja ponude, sadržaja i kapaciteta parka. Ulaganje vrijedno oko milijun kuna usmjerili smo na poboljšanje i proširenje sadržaja, posebice usmjerenih prema našim najmlađim posjetiteljima. U tijeku je izgradnja trampolinskog i adrenalinskog parka, proširujemo naš postojeći zoološki vrt novim stanovnicima, a pored postojećih razvijamo i dodatne sportske sadržaje i terene. Želimo svim našim posjetiteljima uljepšati boravak kod nas i vjerujemo da će se u Ekoparku Krašograd nastaviti stvarati mnoge lijepe uspomene.

Kraš je bio poznat po visokoj razini radničkih prava. Ulaže li Kraš i dalje u svoje zaposlenike?

- Kraš je oduvijek bio poznat po visokoj razini radničkih prava te su ona i dalje među najvećima u usporedbi s drugim kompanijama u konditorskoj industriji. Zajednički je cilj Uprave i socijalnih partnera osigurati da se radnik u Krašu osjeća cijenjeno i poštovano, da uživa sva prava koja mu pripadaju i da ostvaruje dodatna prava povrh njih. Božićnica, regres i dar za dijete, uvećanje plaće za rad nedjeljom i blagdanom te noćni i prekovremeni rad, isplate jubilarnih nagrada, isplate terenskih dodataka, isplate naknade za odvojeni život, nadoknade troškova prijevoza, isplate dnevnica, raznih potpora te otpremnina – sve su to prava i pogodnosti koje naši radnici ostvaruju i koje Kraš čine poželjnim poslodavcem.

Kako ćete obilježiti 110 godina Kraša?

- Tijekom više od stoljeća Kraš je izrastao u najvećeg konditora na ovim područjima te perjanicu hrvatskoga gospodarstva, s bogatim asortimanom proizvoda najviše kvalitete i neprestanim inovacijama u području razvoja proizvodnje, tehnologije i ljudi. Međutim, Kraš ima i posebno mjesto u srcu naših sugrađana jer su uz njega odrastale generacije i naši su proizvodi uvijek dio najsvečanijih životnih trenutaka. Slavlje smo zato započeli retro kampanjom “Zagrizi, oživi uspomene” u kojoj smo početkom godine potrošače podsjetili na neke od najpoznatijih okusa koji su im probudili slatke uspomene – čokolade. Runolist i Trijumf, Domaće čajno pecivo te Batons nougat. Naše potrošače u ovoj godini očekuju i druga iznenađenja kojima ćemo ih podsjetiti na to da je Kraš zaista čuvar tradicije i kompanija koja osluškuje njihove želje i potrebe.

Nedavno ste predstavili PreKrašne kolačiće. Planirate li još kakve novitete u ovoj godini?

- Naši PreKrašni kolačići također su rezultat osluškivanja naših potrošača koji su kroz brojne upite tražili povratak naših keksa Krašuljaka, Krašotica i Krašopisa. Na takvu želju za širenjem asortimana odlučili smo odgovoriti nudeći im nešto još bolje – PreKrašne kolačiće u čak osam različitih okusa. Svi smo jako zadovoljni odazivom potrošača koji su ih prepoznali u vrlo kratkom roku i pronašli svoj omiljeni okus, a nedavno smo u povodu Majčina dana PreKrašnim kolačićima razveselili i žene smještene u rodilištima diljem Hrvatske te osoblje kako bismo im uljepšali i zasladili dane.

Na tržištu su već i novi okusi obiteljske miljenice Domaćice, omiljene i među mlađim generacijama, pa tako potrošači uz već poznate kombinacije mogu uživati i u četiri nova okusa. Spomenuo bih još i našu novu liniju Kraš Selection sa 60 posto kakao dijelova i četiri primamljiva okusa koji će oduševiti ljubitelje vrhunskih čokolada.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

image
Naslovnica novog Globusa
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 23:33