Poduzetnički mindset 2020

'Radna mjesta ne dolaze od države već od onih koji ih stvaraju u realnom sektoru'

Emil Tedeschi i Mate Rimac s još dvadesetak uspješnih poduzetnika mladima će pokazati da za biznis ima prostora i u vrijeme pandemije, ako se ima pravi mindset
Ana Hanžeković, Ivan Franičević, Ana Volk, Zoran Mamić
 Ronald Goršić / CROPIX

U Zagrebu je održano drugo izdanje konferencije za mlade "Poduzetnički mindset 2020", koju ste mogli uživo pratiti na internetskim stranicama Jutarnjeg lista. Cilj konferencije je pokazati da je i u Hrvatskoj itekako moguće uspjeti. U tome nije prepreka niti pandemija, jer prilike za uspjeh mogu se osluškivati i tijekom krize. No, organizatori ističu da prateći životne priče poduzetnika mladi mogu primijetiti da poduzetnike ne čini tek jedna odluka o pokretanju tvrtke.

Mate Rimac, osnivač i direktor Rimac Automobila kaže da se dugoročno vidi tko su kvalitetni poduzetnici, koji pridonose sebi i široj zajednici. No, da bi to postalo još vidljivije treba raditi na komunikaciji.

"Radna mjesta ne dolaze od države već od onih koji ih stvaraju u realnom sektoru. Trenutačno, polovicu radnih mjesta imamo u javnom sektoru i samo polovicu u realnom, a glavna stvar je što svega 20 posto tih radnih mjesta radi na poslovima za izvoz. Treba reći da tih 20 posto su oni koji donose sve novce u ovu državu", kaže Rimac.

Orlando Lopac, vlasnik i direktor OrlandoFita kaže da će ova godina učiniti uspješnim svakoga tko prepozna čovjeka u sebi i da će to biti najveći izazov.

"Glavno pitanje za poduzetnike u ovoj godini je kako ostati čovjek, a onda i kako postaviti sebe prema konkurenciji, jer samo zajedničkim radom možemo uopće zadržati tržište", kaže Lopac.

Dodaje da je početkom rujna, dok su svi u branši osmišljavali akcije i radili na motiviranju ljudi da se vrate tjelovježbi, jedna osoba, i to značajna, iz Ministarstva zdravstva dala izjavu da su upravo teretane te u kojima se širi virus.

Zagreb, 100920. 
Kaptol Boutique Cinema.
Konferencija Poduzetnicki mindset 2020. 
Na fotografiji: Orlando Lopac.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX
Orlando Lopac

"Ta neutemeljena, loša izjava, u krivom trenutku i pogrešna izjava, iako smo djelovali i u tri dana promijenili priču, šteta koja je napravljena tom jednom izjavom mjeri se sada za neke od nas u nekoliko stotina tisuća kuna. No, ni tada nismo odustali nego se propeli i nastaviti dalje, i to je važno u poduzetništvu", kaže Lopac.

Ksenija Vrbanić, dizajnerica i osnivačica XD Xenia Designa kaže da poduzetnici, pogotovo danas u vrijeme pandemije, moraju raditi i ono što ne vole.

Zagreb, 100920. 
Kaptol Boutique Cinema.
Konferencija Poduzetnicki mindset 2020. 
Na fotografiji: Sasa Cvetojevic, Ksenija Vrbanic.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX
Saša Cvetojević i Ksenija Vrbanić

"Najradije bi radila na novoj kolekciji, ali vrijeme je takvo da se najviše moram posvetiti menadžiranju i puno učiti i informirati se kako bi zadržala postojeću razinu poslovanja", kaže Vrbanić.

Ana Hanžeković, kao moderatorica panela Druga generacija lidera te članica uprave Hanza Medije i sama je istaknula kako joj je vrlo teško odvojiti poslovno od privatnog. "Sa sestrom se znam čuti i kasno navečer i stoga se pitam postoji li granica, to razdvajanje osobnog i privatnog vremena, ali ne bih svoje zaposlenike zamarala na takav način", kaže Hanžeković.

Zoran Mamić, direktor Tommyja 1992 kaže da ni on ne voli dokazivati svojim zaposlenicima tko je superiorniji i zvati ih usred noći da bi provjerio "žive li za tvrtku", ali navodi da to može biti slučaj u obitelji s obzirom na to da radi u obiteljskoj tvrtki.

Zagreb, 100920. 
Kaptol Boutique Cinema.
Konferencija Poduzetnicki mindset 2020. 
Na fotografiji:  Zoran Mamic.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX
Zoran Mamić

"Volim da mi je posao odvojen od privatnog života, ali zato nakon nedjeljnog ručka obitelj zna još nešto vremena odvojiti o poslu", kaže Mamić.

Ana Volk, poduzetnica i članica Nadzornog odbora Sunce hotela kaže da je u obiteljskom biznisu specifično što su razgovori često nabijeni emocijama. Priznaje da je to loše, ali i da se trudi postaviti granicu između posla i svog privatnog života, štoviše, daje veći naglasak na balans između to dvoje nego njen otac.

"Otac daje svima nama da prezentiramo svoj case, ako se dobro pripremimo. Ali kad da zeleno svjetlo onda imamo punu slobodu, i učiti na vlastitim greškama i uživati i vlastitim uspjesima. Samo, znate, on kaže da glasamo i da je to demokracija, a često ispada da njegov glas vrijedi kao naših 16", duhovito je komentirala Volk.

Ivan Franičević, predsjednik uprave Rasca kaže da se često pita da li se sve to njemu osobno isplati raditi, ali i da mu je dosad odgovor uvijek bio pozitivan.

"Radim u dobroj tvrtki s predivnim ljudima. Osobno ne volim šefove i da nisam na vrhu, sigurno bih pokrenuo nešto svoje", kaže Franičević.

Emil Tedeschi, predsjednik uprave Atlantic grupe intervjuirao je australskog milijardera Mannyja Stula, koji je naglasio da je vrlo rano otkrio vrijednost integriteta i poštenja u poslovnom uspjehu.

"Kad smo se odlučili proširiti u SAD, znali smo da to dosad uspjelo samo Legu. Stoga smo svim trgovcima s kojima smo razgovarali, ako smo im obećali da ćemo potrošiti milijun dolara na oglašavanje, taj novac uistinu i potrošili neovisno o tome što smo katkad primijetili da nam se to ne vraća kako smo očekivali", kaže Stul.

Boris Trupčević, direktor 24sata naglasio je da Hrvatska ima dugu tradiciju uspješnih poduzetničkih priča. Na to se nadovezala Bernarda Cecelja, osnivačica i direktorica tvrtke Bernarda koja je naglasila da je danas birokracija muči više nego prije.

"Imam tvrtke i u Bjelorusiji, Srbiji, Makedoniji i Švicarskoj, ali nisam tamo imala problema kao danas ovdje. Prije šest godina sam zamislila jedan luksuzno zdravstveni wellness centar u Varaždinskim toplicama, ali u međuvremenu se mijenjala uprava toplica, župani te da će tek iduće godine isti moći otvoriti. Nisu me oni kočili, ali sve je to usporilo dobivanje odgovora i trajanje projekta i mislim da to treba olabaviti", kaže Cecelja.

Ana Lisak, direktorica Cateringa Lisak kaže da se svi poduzetnici suočavaju s takvim situacijama, ali de ne misli da je to prepreka da se u Hrvatskoj uspije kao i bilo gdje na svijetu.

"Mislim da je nužno stvarati poduzetničku klimu, ne stvarati klimu u kojoj se sve oslanja na pomoći države. U Irskoj ljudi shvaćaju da se stalno moraju pomicati granice u svom mindsetu, a to možemo i mi", kaže Lisak.

Joe Bašić, osnivač i direktor tvrtke MPG South East Europe te organizator i promotor Ultra Europe kaže da nam se uvijek čini da je trava zelenija negdje drugdje, ali da se treba suočiti s problemima.

"Ovdje prevladava mentalitet da postoje prepreke, a zapravo bi ih trebalo promatrati kao izazove. U Hrvatskoj su mnoge stvari koje mi radimo lakše izvedive nego u Kanadi i dapače, često govorim u ministarstvima da neke stvari treba dodatno regulirati", kaže Bašić.

Jan de Jong, direktor Webpower Adria i voditelj inicijative da Hrvatska postane druga država u Europi koja će regulirati status digitalnih nomada kaže da je država poznata po tome da ima lošu birokraciju, ali da se promjena može napraviti i da je to pokazao upravo inicijativom s digitalnim nomadima.

Zagreb, 100920. 
Kaptol Boutique Cinema.
Konferencija Poduzetnicki mindset 2020. 
Na fotografiji: Paul Bradbury, Jan De Jong.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / CROPIX
Paul Bradbury i Jan De Jong

"Neki će reći da sam tvrdoglav, ali ja im odgovaram da sam uporan. Način na koji sam dobio priliku raditi za jednog klijenta je da sam ga svaka tri mjeseca zvao, odlazio na kavu i pitao za priliku. Na kraju sam je i dobio", kaže de Jong.

Paul Bradbury, osnivač Total Croatia Newsa kaže da je on ovdje pokrenuo posao tako što je u lokalnim problemima vidio dobru poslovnu priliku. "Ljudi u Hrvatskoj konstruktivno razgovaraju samo u kafićima pa sam tu konstruktivnu raspravu pretočio u svoj mediji. Moj najveći uspjeh je mail i Kalifornije od čitatelja podrijetlom iz Hrvatske, koji mi je rekao da sve što čita kod mene o pradomovini mu je potpuno novo, da mu to tako nitko nikada nije rekao, i da se zbog toga odlučio vratiti", zaključuje Bradbury.


"Poduzetnike čini ih sve ono što su na svom vizionarskom putu stvorili kao novu vrijednost, kao i toliko potrebna razlika koju donose društvu u kojem žive, zatim strast prema rješavanju problema i snažna želja za uspjehom, nadalje, razmišljanje izvan okvira i hrabar izlazak iz zone komfora, sklonost izazovima i avanturi u kojoj na intenzivan način uče o sebi i drugima ono što ne bi mogli nigdje drugdje naučiti te u tom su dijelu priče svi poduzetnici svijeta povezani nevidljivom niti svoga mindseta na osnovi kojeg se nadaleko prepoznaju i uvezuju", ističu organizatori.


Jedna od tih priča o uspjehu je i ona same konferencije. Naime, potaknuti uspjehom prve online konferencije održane u lipnju, u organizaciji platforme Poduzetnik i programskog partnera Ernst & Young Hrvatska, u Zagrebu sada svoja zapažanja i iskustva, ali i savjete kako uspjeti u vrijeme krize s mladima u drugom izdanju konferencije dijelilo je 20-tak vrhunskih domaćih i stranih poduzetnika te hrvatski znanstvenik, astronom Korado Korlević.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 10:41