PRVIH DESET

Splitski Profico: najpoznatiji su po pametnom parkingu, njihovi su klijenti vani, a zaposlenici iz cijele Hrvatske

Splitska IT tvrtka Profico osnovana je prije 10 godina, najviše su angažirani u sferi pametnih gradova, digitalnim medijima te u ekonomiji dijeljenja

Zaposlenici IT tvrtke Profico

 Jakov Prkić/Cropix

Mateo Perak i Ante Matijaca već su 20-ak godina, još od studentskih dana, u poduzetništvu, i to u djelatnosti bez koje je danas život u raznim sferama nezamisliv. Otpočetka svoje poduzetničke karijere su u IT-u, još tada kad je, za razliku od današnjeg vremena, bilo znatno manje onih koji su se odlučili okušati u tom području. Imali su i vlastitih projekata, a na nekima su radili i zajedno. U jednom trenutku odlučili su krenuti dalje kao partneri. Osnovali su Profico, tvrtku koja je ovih dana proslavila svojih prvih deset godina, piše Slobodna Dalmacija.

– Bilo je ludo, nezaboravno, kaotično. Bilo je puno uspona i padova, kao i u svakoj klasičnoj poduzetničkoj priči. Jedan dan ste na vrhu svijeta, mislite da ćete pobijediti sve, sutradan imate najteže izazove, kakve niste mogli ni sanjati. Svaki dan se suočavate s najgorim strahovima, u jednom danu prođete doslovce čitav raspon od straha do uspjeha, uzbuđenja, i tako deset godina – sažima Mateo, uz osmijeh, prvih deset godina ove tvrtke dok razgovaramo u njihovu splitskom uredu.

Uz suosnivače Profica Matea Peraka, direktora, i Antu Matijacu, člana Uprave, tu je i Miro Marasović, COO, koji im se prije nekoliko godina pridružio kao partner. Još im je partner i Ivan Ferenčak, CTO, koji radi u njihovu zagrebačkom uredu.

Miro kazuje kako je dosad u tvrtki promijenio 12 rola.

– Miro je došao kao copywriter, prepoznali smo ga i davali mu nove izazove u poslu, a onda je postao i partner – pojašnjava Mateo.

– Imao sam privilegij raditi s ekstra pametnim ljudima, koji nesebično dijele svoje znanje, od svakog sam uzeo ponešto, a uz to ide miks sreće, dobrog vremena i smisla za radnu etiku – dodaje Miro.

Kad govori o prvih deset Proficovih godina, Ante Matijaca ističe kako su sve te godine brzo proletjele, nema dojam da je toliko dugo to trajalo.

– Idemo iz problema u problem, uvijek gledamo neku lokalnu situaciju, to rješavamo, prođe godina, postavimo cilj za drugu godinu, riješimo to, postavimo za iduću. Sad smo došli do neke točke gdje možemo planirati za nekoliko idućih godina. Čitali smo o startupovima u Americi da firma krene s dvoje ljudi, a iduće godine ih bude 500. Ali znamo da se firme grade u pet, deset, 15 godina, i to sad učimo. Krenuli smo s idejom da ćemo firmu izgraditi za par godina i putem smo naučili da ih treba 10 – kaže Ante.

image

Mateo Perak, Ante Matijaca, Miro Marasovic

Jakov Prkic/Cropix

Ova je tvrtka kod nas najpoznatija po svom pametnom rješenju parkinga, koji je ostvarila u suradnji s komunalnom tvrtkom Split parking i kompanijom Ericsson Nikola Tesla. Njihov Smart parking korisnicima pokazuje slobodna parkirna mjesta u gradu i najkraći put do njih. Prvo je zaživio u Splitu, a kazuju nam da je u primjeni i u nekim drugim gradovima u Hrvatskoj i regiji.

No to je samo jedno od rješenja koje je kreirao Proficov tim. Danas su svi njihovi klijenti vani, uglavnom u SAD-u, Kanadi i Skandinaviji, gdje su najviše prisutni u Norveškoj.

– To su tržišta na kojima smo se profilirali, a koja su i nas oblikovala. Radi se o zahtjevnim tržištima s najvećom platežnom moći. Visoki zahtjevi za kvalitetnom uslugom na tim tržištima ne dopuštaju ništa ispod vrhunske isporuke – ističe Mateo.

Najviše su angažirani u sferi pametnih gradova, digitalnim medijima te u ekonomiji dijeljenja. Primjerice, u Norveškoj je vrlo popularan car sharing, a Profico je izradio platformu koja korisniku na mobitelu omogućava pronaći, otključati i platiti automobil za najam. Dođeš negdje, uzmeš vozilo, koristiš ga po potrebi, platiš, i ostaviš bilo gdje na nekom javnom mjestu – princip je na kojem funkcionira car sharing. Brojke govore kako je u Norveškoj to dijeljenje vozila u stalnom porastu, a u budućnosti se očekuje da će opadati broj onih koji posjeduju vozila.

– Mi kao agencija nemamo neki tip projekta ili nišu. Ove koje smo spomenuli profilirale su se same po sebi. Realno, naša niša je bilo tko s digitalnom potrebom, tko želi digitalizirati neki proces koji na kraju rezultira digitalnim proizvodom. Neovisno o tome je li to smart city, je li to car sharing, nekakav startup ili medijska kuća, naš proces je identičan i sve rezultira digitalnim proizvodom – pojašnjava Miro.

– Bitno je tržište i trendovi. Ideš u skladu s trendom i tražiš niše koje nisu pokrivene. Pokušavamo biti među prvima. Tako nam je zanimljivije, to nas drži i tehnološki i motivacijski. Uvijek radimo nešto što je aktualno, što je zadnje na tržištu. Često pomažemo tvrtkama koje nemaju tehnološke kapacitete da brže dođu do određenih segmenata na tržištu. Moramo biti aktualni kako bismo svojim klijentima pomogli da trče brže od svojih konkurenata – dodaje Mateo.

S obzirom na veličinu tržišta, a ono je praktički cijeli svijet, pitamo ih koliko im je bitna konkurencija. Mateo odgovara kako tržište ima jak rast i posla ima puno više nego što ga svi mogu isporučiti.

– To je trenutačna situacija. Velika je potražnja za ljudima, talentima. Naravno, to su sve nekakvi ciklusi, tržište se malo napuše pa ispuše. Kad se osvrćemo na konkurenciju, nikad nemamo dojam da netko trči puno brže i uzima nam posao. Svi mi koji smo prošli određeni razvojni put i došli do određene točke u tom razvoju međusobno dobro konkuriramo, a zapravo posla ima i za nas i za njih – kaže Mateo.

Miro dodaje kako konkurenciju više osjećaju u borbi za buduće zaposlenike i privlačenje talenata, dok Ante naglašava kako je konkurencija pozitivna, konkurenti su im više sparing-partneri.

– Svi zajedno razvijamo industriju i guramo. Kad njih ne bi bilo, to nas ne bi guralo i u biti ih želimo, to su nam prijatelji, družimo se i učimo jedni od drugih. To je zdrava konkurencija – ističe Ante.

Naši sugovornici naglašavaju i kako je IT zajednica jako povezana, u Splitu i kroz udrugu Split Tech City, međusobno se podržavaju, uvijek puna pozitivne energije i želje da jedni drugima pomognu. Istodobno svi u poslovanju jako dobro konkuriraju zapadnim tvrtkama.

– Netko je rekao da smo svi koji se time bavimo toliko zaljubljeni u tehnologiju da jednostavno sve neke druge stvari ostavljamo po strani i radimo na tome da uz pomoć tehnologije mijenjamo svijet, činimo ga naprednijim, boljim – kaže Mateo. Prisjeća se i kako je zajednica bila praktički nepostojeća kad su oni kretali.

– Krenuli smo kao mobile first company, u to vrijeme nije bilo developera u gradu koji su se time bavili, morali smo sami učiti i motivirati druge da se time počnu baviti. Bilo je nas nekoliko firmi u tom novom valu. Za nas je bila ključna pojava iPhonea. Tada počinjemo raditi mobilne aplikacije i graditi lokalni sustav. Povezali smo se s FESB-om, naši ljudi su predavali kako bi se stvarala svijest o novom valu tehnologije. Vjerovali smo da će mobiteli izgledati kao što danas izgledaju, da će biti puni korisnih aplikacija, da će se više pristupati s mobitela nego računala, čemu danas svjedočimo – kazuje Mateo, podsjećajući i na to kako su u gradnji zajednice organizirali razna događanja, meetupove, konferencije, među kojima je Shift konferencija, koju je pokrenulo više lokalnih tvrtki, bila nešto najvidljivije.

Reći će i kako je zbog svega toga u grad došla industrija koja je počela mijenjati lice Splita. Plaće i drugi benefiti privukli su brojne mlade, a u Profico su došli zaposlenici iz raznih krajeva Hrvatske. Na popisu su i Varaždin, Kobiljak, Sveti Martin na Muri, Pula, Dubrovnik, Ploče, Metković... U deset godina Profico je narastao na 50-ak zaposlenih.

Vele kako je kod njih izrazito niska fluktuacija ljudi, posebno posljednjih nekoliko godina, kad je fluktuacija u IT izrazito visoka. Ima nekoliko ljudi koji su s njima otpočetka, a imali su razdoblje od nekih 20 mjeseci kad nitko nije napustio tvrtku. Ima i onih koji su otišli pa se vratili. I to im je dobro jer su ljudi stekli nova iskustva i njima oplemenili okolinu.

– Ljudi prepoznaju trud koji ulažemo u organizacijsku kulturu, u kontinuirano podizanje uvjeta. Ljudi prepoznaju iskreni trud – ističe Mateo.

– Rekao bih da imamo obostrano strpljenje. Kad razgovaramo s ljudima o tome zašto su došli i što ih je zadržalo, izdvajaju tu kulturu odnosa među ljudima – naglašava Miro.

– Trudimo se nalaziti dobre projekte koji će ljudima biti izazov i na kojima mogu učiti. Shvatili smo da im moramo ponuditi prostor za učenje i osobni razvoj. Kad to imamo, imamo jako veliku vrijednost za nekoga tko razmatra hoće li doći kod nas. Nakon fakulteta mi smo iduća skala gdje ljudi nauče puno stvari s kojima mogu graditi karijeru. Neki će to raditi kod nas, neki će otići dalje. Jako smo zadovoljni ako je netko prošao ovu priču, naučio puno i to primijenio – ističe Ante.

Mateo smatra kako je fluktuacija zdrava, s njom nekad dobivate, nekad gubite, ali više je koristi.

– Meni je privilegij što radimo s najtalentiranijim ljudima, to vas gura da cijelo vrijeme radite na sebi kako biste im mogli pružiti ono što im treba. Kad to napravite uspješno, ljudi narastu i guraju vas da morate ići dalje. Meni osobno to je ono zbog čega se ujutro budim sretan i jedva čekam doći na posao – kaže Mateo.

– Više od 20 godina smo u IT sektoru, a meni se čini da sam 20 puta promijenio posao jer nikad ne radiš isto. Svaki dan je nešto novo. U ovoj industriji našli su se ljudi koji vole to što rade. To je recept zašto to dobro funkcionira. Stalno želimo nova rješenja testirati u praksi. Za razliku od nekih drugih industrija, nama je promjena nešto što jedva čekamo – kaže Ante.

Kazuju nam i kako su ljudi koji rade kod njih uključeni u oblikovanje internih procesa i procesa s klijentima.

– Imaju utjecaj na rezultat i stoga su visoko motivirani – naglašava Mateo.

– Bitan faktor je i koliko često razgovaramo s njima. Kažemo im gdje su trenutačno, što trebaju napraviti za sljedeći iskorak, što ih čeka na tom iskoraku. Važno je da znaju da postoji vodeća struktura koja ih prati u njihovu razvoju. Zanimljivost posla, osobni razvoj i plaće tri su najvažnija faktora o kojima vodimo računa – ističe Miro.

Mateo dodaje i kako svaki zaposlenik može doći u bilo kojem trenutku i razgovarati s menadžmentom, a Ante kaže kako imaju klasično radno vrijeme, ljudi ne moraju raditi dulje od toga. Mogu raditi od kuće, mogu dolaziti u ured, što uglavnom i čine, nemaju kartice za ulaz niti ih u tome kontroliraju, već njeguju međusobno povjerenje.

Što se tiče zapošljavanja, zainteresirani uglavnom dolaze sami. Imaju ove godine jako puno prijava.

– U startu je ključna motivacija, to je ono što svaki poslodavac želi. U IT-u ima puno posla, ali to ne znači da će se svatko zaposliti. Sve što mi radimo nije moguće naučiti na fakultetu, tražimo proaktivnost, motivaciju, želju za radom i učenjem. Važni su nam osobni rezultati, osobni projekti. Cijenimo ljude koji na fakultetu odrade neke projekte, bilo za zabavu, za prijatelje, poznanike. Shvatimo tada da to žive, da to žele. Diploma nas najmanje zanima, dobro je da imaju dobre ocjene, ali to nije presudno – kaže Ante za Slobodnu Dalmaciju odgovarajući na pitanje na što trebaju obratiti pažnju oni koji se žele zaposliti u ovoj tvrtki.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 14:11