Transakcija

United uvjetovao kupnju Optime, čeka izmjenu zakona

Neobično je da bilo kakva kompanija zasniva svoj poslovni model suprotno trenutačno važećim propisima te u zakonodavnom procesu i putem medija zahtijeva izmjene zakona, kažu u Ministarstvu kulture
Adrian Ježina, Telemach Hrvatska
 Žiga Intihar

Telemach Hrvatska (bivši Tele 2) izvijestio je na stranicama Zagrebačke burze kako je nastala obveza objave ponude za preuzimanje preostalih dionica Optima Telekoma jer je prošli tjedan potpisan ugovor o kupoprodaji 54,3 posto dionica te telekomunikacijske kompanije koja pruža usluge fiksnog interneta i pay-TV-a.

Telemach Hrvatska je mobilni operater u vlasništvu United grupe, a ugovor o kupoprodaji je sklopljen s Hrvatskim telekomom i Zagrebačkom bankom. Iz priopćenja HT-a saznaje se da je vrijednost Optime, bez duga ili novca u bilanci, određena na 639 milijuna kuna. To znači da na domaćem tržištu u dogledno vrijeme nastaje treći veliki telekom operater, paralelno uz HT i A1, koji namjerava nuditi sve usluge, fiksnu i mobilnu telefoniju, internet i TV. Postoji ipak još uvijek jedno "ali".

Iz United grupe su priopćili kako je sklapanje tog ugovora korak dalje u njihovu planu da transformiraju Telemach Hrvatska u kompaniju koja nudi cijeli niz telekomunikacijskih usluga, uključujući i TV, i to na vlastitoj infrastrukturi, ali i da zaključivanje transakcije "ovisi o promjeni hrvatskog Zakona o elektroničkim medijima, koji trenutno zabranjuje vertikalnu integraciju između TV nakladnika i operatora koji vrši prijenos medijskog sadržaja". Dodali su kako očekuju da će Sabor uskoro razmotriti izmjene zakona i uvjereni su kako će "uslijediti te izmjene zakona i usklađivanje s praksama drugih članica EU koje će nam omogućiti da ovu transakciju zaključimo te uvrstimo TV usluge u našu širu telekomunikacijsku ponudu u Hrvatskoj".

Europske prakse

Podsjetimo, Optima je bila prva alternativna telekomunikacijska kompanija na domaćem tržištu, a HT i Zaba su došli do njezinih dionica provedenom konverzijom potraživanja u temeljni kapital u sklopu predstečajne nagodbe. HT je dobio i upravljačka prava temeljem ugovora sa Zabom, a Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja je još 2014. uvjetno odobrila koncentraciju HT-a i Optima Telekoma na četiri godine, što je potom produljeno do 10. srpnja ove godine. Sam proces prodaje dionica Optime počeo je u siječnju 2020. dok je zaključenje transakcije s Telemachom podložno regulatornim odobrenjima "i drugim ugovorenim uvjetima" te se očekuje krajem godine, objavio je HT.

United grupa se obično predstavlja kao vodeći pružatelj telekomunikacijskih i medijskih usluga u jugoistočnoj Europi koji je u Hrvatskoj vlasnik i Nove TV, s nacionalnom televizijskom koncesijom, te N1 televizije kao naplatnog kanala, a u portfelju im je i Sport klub. Kako će završiti njihovi planovi vezani uz daljnje širenje biznisa, ovisi o raspletu rasprave o Zakonu o elektroničkim medijima.

Odredbe vezane uz zabranu vertikalne integracije, što je pojam koji znači da operater ne može istodobno biti i nakladnik, bit će izmijenjene, kažu u Ministarstvu kulture u odgovoru na naš upit. Dodaju da će, prema uzoru na europske prakse, sadržavati "odredbe vezane uz obaveznu ponudu, tzv. must offer, kako bi se osiguralo ravnopravno sudjelovanje svih dionika na medijskom tržištu i vodilo računa o zaštiti pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija".

Pod istim uvjetima

Nedavno je ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek u intervjuu rekla kako će promijeniti koncept koncentracije na medijskom tržištu koji će obuhvatiti sve, uključujući i platforme na zahtjev. Namjera im je, tumačila je, ukinuti zabranu vertikalne integracije i mogućnost da se kanali koji imaju koncesiju vezuju paketom uz naplatne kanale te da će se nakladnicima uvesti obveza ponude onih kanala koji imaju koncesiju svim telekom operaterima pod istim uvjetima. Na priopćenje United grupe da zaključenje transakcije s Optimom ovisi o izmjeni zakonskih odredbi, u Ministarstvu kulture i medija odgovaraju kako se oni vode prije svega direktivama EU i razvojem medijskog tržišta, "a nikako poslovnim modelima određenih kompanija". "Neobično je da bilo kakva kompanija zasniva svoj poslovni model suprotno od trenutno važećih propisa te u zakonodavnom procesu i putem medija zahtijeva izmjene zakona koje bi odgovarale njihovu poslovnom modelu", navodi Ministarstvo.

Detalji o utjecaju na tržište, kao i na problem N1 televizije koja od ožujka više nije u ponudi A1, bit će jasniji kad se izmjene zakona nađu u drugom saborskom čitanju, a kada bi to moglo biti, u Ministarstvu kažu da ne znaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 03:01