Iz Rusije s ljubavlju

Utjecaj navijačke euforije na gospodarstvo: prvenstvo će donijeti 200 mil. kn PDV-a više

Među dobitnike Svjetskoga nogometnog prvenstva očekivano spadaju i turističke agencije
Navijači Hrvatske na Trgu bana Jelačića u Zagrebu
 Admir Buljubašić / Hanza Media

Svjetsko prvenstvo u nogometu, koje za koji dan počinje u Rusiji, pozitivno će se odraziti i na hrvatsko gospodarstvo. Iako s konkretnim procjenama koliko bi hrvatsko gospodarstvo moglo zaraditi nitko zasad ne izlazi, jasno je da će se koristi od toga mjeriti u stotinama milijuna kuna.

Kao i kod drugih sličnih sportskih manifestacija, najviše razloga za zadovoljstvo imaju ugostitelji. Ante Mihić, vlasnik Kuće sladoleda u Vodicama i bivši šef Ceha ugostitelja Hrvatske obrtničke komore (HOK), kaže da pripreme ugostitelja za prvenstvo traju već tjednima te da su vlasnici kafića priličan novac uložili da bi svojim gostima omogućili praćenje prvenstva.

- Ugostitelji kupuju i instaliraju nove televizore i produljuju radno vrijeme dok traje prvenstvo. Gosti najviše konzumiraju pivo, ali dobro ide i vino, a raste i prodaja hrane. Tijekom takvih događaja promet u kafićima obično poraste pet do 10 posto - ističe Mihić.

Dobitnici

Ruke trljaju i u trgovačkim centrima. U Pevecu nam, primjerice, kažu da im je posljednjih tjedana samo prodaja televizora porasla više od 70 posto!

Poseban razlog za zadovoljstvo imaju pivovare. Nedavno objavljeni podaci, naime, pokazuju da prosječna konzumacija piva u Hrvatskoj iznosi 79 litara po stanovniku te da u danima održavanja Svjetskog nogometnog prvenstva, posebno u danima kada igra naša reprezentacija, očekuje značajan rast konzumacije piva - 7000 pa do čak 12.000 hektolitara po utakmici. I u samim pivovarama ističu da potrošnja piva raste, iako ne samo zbog nogometa, nego i zbog turističke sezone, lijepog vremena i gospodarskog oporavka.

- Neke grube procjene govore da tijekom utakmica naše nogometne reprezentacije, ako je vrijeme lijepo i kada je i gledanost velika, potrošnja piva poraste za nekoliko postotnih bodova - tvrde u Zagrebačkoj pivovari.

Među dobitnike Svjetskoga nogometnog prvenstva spadaju i turističke agencije. U Atlasu i Kompasu kažu nam da su aranžmane za prvenstvo u Rusiji brzo rasprodali. To se posebno odnosi, ističu u Atlasu, na utakmicu koju Hrvatska u Kalinjingradu igra protiv Nigerije, kao i na susret naše nogometne vrste s Argentinom u Nižnjem Novgorodu.

Kako SP utječe na potrošnju

10% ili do ukupno 500 milijuna kuna veća maloprodaja tijekom Prvenstva

5 do 10% veći promet u kafićima

8% veća potrošnja piva

79 litara po stanovniku prosječna je konzumacija piva po stanovniku u Hrvatskoj

7000 do 12.000 hektolitara piva po utakmici očekuje se da će se popiti kad bude igrala hrvatska reprezentacija

70% rast prodaje novih televizora u pojedinim trgovačkim lancima posljednjih tjedana

5% ili oko 200 milijuna kuna veći prihodi od PDV-a za vrijeme trajanja Prvenstva

Izvor: HGK, tvrtke, ekonomisti

- Interes je bio sukladan očekivanjima. Prva faza je više-manje zaključena, a upite za iduću fazu natjecanja očekujemo ovisno o rezultatima naše reprezentacije - poručuju u Atlasu.

- Preko naše agencije na nogometno će prvenstvo otputovati oko 200 putnika - otkrivaju u Kompasu. Dobra je stvar što se prvenstvo događa na početku turističke sezone, pa će u nogometnim dvobojima u Rusiji diljem Jadranske obale uživati i brojni strani turisti te će tako povećati potrošnju. Pritom ekonomisti kažu da dosadašnji podaci ne ukazuju na to da bi se priljev turista na Jadran zbog Mundijala mogao smanjiti: upravo suprotno, očekuje se da će ih biti više nego lani u isto doba.

- Potrošnja se u maloprodaji tijekom spomenutih sportskih manifestacija poveća oko 10 posto - ističu u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).

- Utjecaj nogometnog prvenstva bit će pozitivan za hrvatsko gospodarstvo. Tijekom prvenstva možemo očekivati rast osobne potrošnje. No, u kojoj mjeri će se sve to odraziti na hrvatsko gospodarstvo u velikoj mjeri ovisi o plasmanu hrvatske nogometne reprezentacije - kaže Zdeslav Šantić, makroekonomist Splitske banke.

Plus za proračun

- Rast potrošnje kućanstava dovest će i do rasta proračunskih prihoda, no tu ipak ne govorimo o nekim velikim brojkama - napominje i Damir Novotny, ekonomski analitičar.

Veća potrošnja tijekom mjeseca nogometnog ludila odrazit će se, dakle, i na bolje punjenje državne blagajne, posebno u segmentu prihoda od PDV-a. U kombinaciji s turističkom sezonom, moglo bi se reći da će to biti prava financijska injekcija za državni proračun.

Ipak, ekonomisti upozoravaju da će Svjetsko prvenstvo Hrvatskoj donijeti i određeni odljev novca. To se ponajprije odnosi na hrvatske navijače koji će otići u Rusiju. A ako je suditi prema prognozama svjetskih ekonomista, Rusiji će i doprinos hrvatskih turista itekako trebati, budući da se očekuje da će održavanje Svjetskoga prvenstva na rusko gospodarstvo manje utjecati nego što se ranije očekivalo. Njihove prognoze, naime, govore o rastu ruskoga gospodarstva u ovoj godini između samo 1,5 i dva posto. Kao razloge za to svjetski ekonomisti navode veličinu ruskoga gospodarstva koje je ionako više ovisno o kretanjima cijena nafte i plina nego o turizmu. Ipak, ostaje podatak prema kojem se očekuje da će Rusiju samo zbog nogometa posjetiti oko 570.000 stranih turista, kao i činjenica da su Rusi prethodnih godina puno uložili u razvoj infrastrukture.

Drugi izazov koji nas čeka, a vezan je uz nogometno prvenstvo, odnosi se na očekivani rast uvoza, kažu ekonomisti. Ipak, problem koji će Hrvatsku možda i najviše pogoditi jest nedostatak radne snage u ugostiteljstvu.

- Ljudi se snalaze na razne načine, ali manjak radne snage itekako se osjeća, pa mnogi ugostitelji možda ni neće moći raditi koliko su namjeravali - zaključuje Mihić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 12:22