Bikini statistika

Veći rad od kuće - neizvjesnija budućnost za male biznise

Veći rad od kuće ujedno znači i neizvjesniju budućnost za male biznise kojima su zaposlenici kompanija bili važni klijenti
Rad od kuće, ilustracija
 dpa Picture-Alliance/AFP

Uz nastavak epidemioloških mjera, većina kompanija u svijetu koje to mogu odlučile su zadržati koncept rada od kuće barem do kraja ove godine, a u mnogim slučajevima to bi moglo ostati i trajno rješenje. Tvrtke u kojima će veliki broj zaposlenih u budućnosti raditi od kuće, čini se, više neće trebati ni velike poslovne prostore. Hoće li rad na daljinu imati dugotrajni efekt na potražnju za poslovnim prostorima, ostaje za vidjeti, smatra voditelj tima ekonomista Moody’s Analyticsa Victor Calanog.

Na temelju podataka o najmu i upražnjenosti komercijalnih nekretnina u SAD-u u drugom tromjesečju ove godine, ekonomisti Moody’s Analyticsa, tvrtke koja se bavi istraživanjem, prognozama i savjetovanjem, predviđaju da će stopa upražnjenosti poslovnih prostora porasti s 16,7 posto krajem prošle godine na 19,3 posto u 2020. Iduće godine će doseći 19,9 posto, a 2022. godine 20 posto.

Pored toga, očekuju da će najam uredskih prostora značajno pojeftiniti, ove godine 10,4 posto, pri čemu u New Yorku čak 21 posto. No, nije riječ samo o New Yorku, brojke govore da su u drugom tromjesečju ove godine u mnogim velikim gradovima porasli prazni četvorni metri uredskih prostora. Kada je riječ o prodajnim prostorima, njima predstoje još veći problemi jer se mnoge prodavaonice zatvaraju, a prodaja se u sve većoj mjeri odvija putem interneta.

Nešto manji pritisak mogao bi biti u slučaju industrijskih radnih prostora i stambenih zgrada. Kada je pak riječ o stambenim nekretninama, financijska kriza 2008. značajno je uzdrmala cijene stanova i kuća, ali ne i cijene najma, koje su nastavile stabilan rast. Na kraju, prema podacima Eurostata, u razdoblju od 13 godina, od 2007. do prvog kvartala 2020., najam u zemljama EU u prosjeku je poskupio 20,8 posto, a stanovi 20,5 posto. Veći rad od kuće ujedno znači i neizvjesniju budućnost za male biznise kojima su zaposlenici kompanija bili važni klijenti. Pritom nije riječ samo o kafićima, restoranima, frizerskim salonima i trgovinama mješovitom robom, već se čak i modna industrija žali da više nema potrebe za odjećom ili kreacijama koje su ljudi nosili u uredima ili na javnim događanjima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 07:25