Prvi čovjek Impol Grupe

Andrej Kolmanič: 'Cilj nam je da do kraja 2025. godine dosegnemo promet od milijardu eura'

S Andrejom Kolmaničem razgovarali smo o situaciji na tržištu, ulaganjima, investicijama i planovima Impol grupe
Andrej Kolmanič, glavni izvršni direktor Impol grupe
 Nikolina Vuković Stipaničev / Hanza Media

Impol grupa iz Slovenske Bistrice ima dugu tradiciju poslovanja, od 1825. godine. U ovom trenutku ima proizvodne pogone na tri lokacije: u Slovenskoj Bistrici, u Sevalu u Srbiji te u Šibeniku. Impol grupa zapošljava 2350 radnika, i po tome je šesta tvrtka u Sloveniji. A šesti je po veličini slovenski izvoznik. Četrdeset četverogodišnji glavni izvršni direktor Impol grupe Andrej Kolmanič diplomirani je inženjer strojarstva koji 19 godina radi u toj tvrtki. U razgovoru objašnjava da skraćenica IMPOL dolazi od pridjeva inovativnost, marljivost, prilagodljivost, odličnost i lojalnost.

S Andrejom Kolmaničem razgovarali smo o situaciji na tržištu, ulaganjima, investicijama i planovima Impol grupe, a pogotovo o planovima vezanim za šibenski Impol TLM. Kolmanič je otkrio da su u stalnom kontaktu s Aluminijem Mostar, ali je dodao da o preuzimanju u ovom trenutku ne razmišljaju.

Kakva je bila ova poslovna godina za Impol grupu?

Poslovna godina bila je dobra. Kumulativno na cijeloj grupi ostvarili smo sve planove koje smo sebi postavili u početku godine.

Čime ste zadovoljni, a čime niste? Možete li komentirati godinu i usporediti je s prethodnom i prošlim godinama?

I u 2018. nastavljali smo s trendom rasta proizvodnje i prodaje. U prosjeku smo realizaciju proizvodnje i prodaje digli za oko tri posto u usporedbi s 2017. godinom. Sukladno s time porasli su i prihodi od prodaje na 727 milijuna eura. Zadovoljni možemo biti prodajom na svim tržištima, malo manje realizacijom investicijskih projekta, koji nisu završili u očekivano vrijeme i time su smanjili našu realizaciju.

Koliko ste investirali u prošloj godini i kakav je vaš plan investiranja?

Grupa Impol već duže vrijeme investira oko 40 milijuna eura godišnje u rekonstrukciju postojeće ili kupnju potpuno nove proizvodne opreme. Ako sve bude po planu, a to znači ako nam dopuste poslovni rezultati, s najmanje tolikim iznosom namjeravamo nastaviti i u narednim godinama. Investiramo zbog podizanja kapaciteta i produktivnosti te osiguranja kvalitete proizvoda. Tako smo u prošloj godini završili niz većih projekata. Nabavljena je nova linija za sječenje u kovačnici, izgrađena je nova hala i omogućeni tehnološki temelji za presu, koju ćemo postaviti u ovoj godini, tu je novi centar za žarenje rondela, kupljena je nova talioničko-lijevna linija godišnjeg kapacitete 35.000 tona u Slovenskoj Bistrici, izvršen je potpuni remont i nadgradnja hladne valjaonice Blaw Knox u Slovenskoj Bistrici, napravljen je i potpuni remont i nadgradnja linije kapaciteta 500 za sječenje rondela. Pored toga izgradili smo novu liniju za sječenje limova i u Slovenskoj Bistrici i u Šibeniku. Obje linije idu u pogon u ovoj godini. Izgradili smo pogon i počeli s proizvodnjom nove tvrtke IMPOL Final za finalizaciju odnosno doradu naših dosadašnjih proizvoda. Izgradili smo i pustili u pogon novu peć za homogenizaciju blokova u Šibeniku i u Sevalu. Napravili smo potpuni remont i nadgradnju tople valjaonice u Šibeniku.

Svi ovi i još puno manjih projekta zahtijevali su od nas puno energije i odricanja. Jako sam zahvalan svim suradnicima koji ulažu svoje znanje i energiju kako bi osigurali lijepu budućnost i još snažnije otvorili put prema najboljem proizvođaču poluproizvoda i gotovih aluminijskih proizvoda u Europi.

Imate ambiciju doseći promet od milijardu eura. Kada i na koji način?

U strategiju Impol grupe postavili smo cilj da će naša realizacija prometa do kraja 2025. godine iznositi milijardu eura. Kako bismo to postigli, u tu strategiju ugradili smo i devet podciljeva. Izdvojio bih dva. Prvi je da podignemo proizvodnju grupe s današnjih 250.000 na 400.000 tona godišnje. A drugi je da razvijemo nove programe proizvoda i dio današnjih kupaca prodavača zamijenimo za krajnje kupce. Na taj način želimo proširiti opseg rada, podignuti stupanj prerade i dorade te tako osigurati viši stupanj dodane vrijednosti.

Koliko vas opterećuje stanje na svjetskom tržištu aluminija?

Trenutačno stanje prilično je stabilno i predvidljivo. Međutim, zbog svih događaja u prošloj godini nije jednostavno. Prošlogodišnje promjene carinske politike SAD-a prema aluminijskim proizvodima iz ponekih dijelova svijeta kao i sankcije SAD-a za ruske proizvođače aluminija bitno su promijenile stanje na tržištu aluminija. Potrebno je napomenuti da od toga još ništa nije završeno. Moramo biti vrlo oprezni i imati u vidu sve moguće scenarije. Povijest kaže da ekonomski ratovi nikada nisu bili dobri ni za koga.

Na koji način su ti odnosi utjecali na cijenu aluminija i aluminijskih proizvoda?

Posljedice sankcija za ruski aluminij bile su nedovoljne količine aluminija na tržištu. Po pravilima ekonomije, to je odmah značilo dizanje cijene aluminija. Grupa Impol već je u prošlosti prepoznala tu vrstu rizika i zbog toga organizirala službu Risk managementa koja se bavi što manjim utjecajima varijacije cijene samog aluminija na poslovanje grupe. Isto tako, da bismo sebi osigurali aluminij, zatvaramo materijalne krugove s našim kupcima.

Carine SAD-a za kineski aluminij preusmjerile su kineske proizvođače poluproizvoda na europsko tržište. U posljednje vrijeme pojavili su se tu i ruski proizvođači poluproizvoda. Pa smo opet na osnovnim pravilima ekonomije. Što je veća ponuda, to je niža cijena.

Imate li problema s nabavkom aluminija?

Cijela europska aluminijska industrija može imati problema s nabavkom aluminija. Cijene električne energije u EU rastu. Trenutna cijena primarnog aluminija na tržištu više ne podnosi troškove proizvodnje. Neki od velikih europskih proizvođača primarnog aluminija već su počeli smanjivati svoje proizvodne kapacitete.

Što se tiče Impola, mogu reći da imamo osigurane potrebne količine aluminija u različitim formatima. Lepeza naših dobavljača jako je raspršena, ona ide i izvan EU. Velika nam je prednost što imamo velike vlastite talioničko-lijevne kapacitete, koji nam omogućavaju preradu vlastitog kružnog materijala i reciklažu sekundarnog aluminija, kojeg je zasad dovoljno na tržištu. I, kako sam već napomenuo, zatvaramo krug s našim kupcima koji nam vraćaju cjelokupan kružni materijal koji nastaje tijekom prerade naših poluproizvoda.

Kako proizvodni asortiman prilagođavate tim okolnostima? Gdje imate najveću dodanu vrijednost?

Na dugi rok ne možemo preživjeti sa standardnim proizvodima. Nemamo iste uvjete poslovanja kao naša konkurencija na europskom tržištu koja dolazi iz drugih dijelova svijeta, a pogotovo iz Kine te još nekih azijskih zemalja. U takvoj situaciji vrlo teško ćemo ostati konkurentni sa svojim proizvodima. Zbog takvih okolnosti naš asortiman proizvoda preusmjeravamo krajnjim kupcima. To znači da postajemo razvojni dobavljač. Kupcima nudimo što je moguće dulji lanac prerade. Počevši od ljevaonice pa do proizvoda za direktno ugrađivanje. Drugim riječima, to znači da postajem TIER 1 dobavljač.

Gdje sve izvozite i kakvi su vam planovi što se tiče novih tržišta? Koja tržišta su rastuća?

Najvažnija su nam tržišta država Europske unije i SAD-a kamo izvozimo oko 90 posto naših proizvoda. Među državama Europske unije najvažnija je Njemačka u koju grupa Impol izvozi više od 30 posto svojih proizvoda. Zatim je to Italija, u koju ide oko 15 posto naših proizvoda. Što se tiče tržišta koja rastu, mogu reći da postoje i neke pozitivne stvari zbog carinskog sukoba između Kine i SAD-a. Nove carine za uvoz aluminijevih proizvoda iz Kine u SAD učinile su konkurentnijim europske proizvođače na američkom tržištu. Grupa Impol takvu je situaciju u prošloj godini jako dobro iskoristila te značajno povećala izvoz na američko tržište. Ista priča nastavlja se i u ovoj godini.

Možete li reći nešto o Impol TLM-u?

Impol TLM novoosnovani je pravni subjekt, koji je utemeljila grupa Impol u Hrvatskoj. Impol je preko novoosnovane tvrtke Impol TLM u Hrvatskoj kupio tvrtku Adrial Ulaganja i osigurao proizvodna sredstva za uspostavljanje proizvodnje valjanih aluminijskih proizvoda. Impol TLM je u prvoj polovici ožujka 2016. započeo s pripremama za proizvodnju.

Kad ste ga preuzeli i u kakvu je stanju bio TLM Aluminium?

U svemu ovome važno je naglasiti kako ne postoji pravna veza između Impol TLM-a i TLM Aluminiuma. Niti pravno sljedništvo. U slučaju TLM Aluminiuma to nije bilo preuzimanje, nego kupnja sredstava na javnoj dražbi koja se dogodila 31. listopada 2017.

Stanje nije bilo baš ružičasto. Puno toga je bilo potrebno uraditi da bismo mogli početi s redovitom proizvodnjom. Naši djelatnici i oni iz Impola Slovenska Bistrica i oni iz Šibenika obavili su odličan posao da bi osigurali pokretanje proizvodnje. Vjerujte, puno je lakše bilo pripremiti strojeve nego zaposlenicima vratiti povjerenje. Mislim da su ljudi prije dolaska Impola puno toga negativnog doživjeli i preživjeli. Trebalo nam je puno vremena da bi ljudi stekli povjerenje u Impol i naše pozitivne namjere.

Koliko ste investirali u Šibeniku i u što?

Do sada smo uložili 101 milijun eura. Najprije smo za dobivanje bankovnih sredstava, a posebno za otkup potraživanja od Jadranske banke, HBOR-a, HPB-a i Adriala plus, izdvojili 26,9 milijuna eura. Za investicije u 2016. godini izdvojili smo 7,8 milijuna eura, u 2017. godini 12,9 milijuna eura, a za investicije u 2018. godini izdvojili smo 2,5 milijuna eura. Ukupno smo za investiciju izdvojili 50,1 milijun eura, dok su ulaganja u kratkotrajnu imovinu uglavnom u zalihe i potraživanja iznosila 51 milijun eura.

Jeste li zadovoljni sadašnjim poslovanjem i načinom kako s razvija Impol TLM?

Možemo biti zadovoljni proizvodnjom i prodajom. Jako smo zadovoljni tim dijelom. Ali smo manje zadovoljni s realizacijom investicija. Zbog kašnjenja u realizaciji investicija nismo postigli potpuno ostvarenje godišnjih ciljeva koje smo zadali za Impol TLM. Time je djelomično bilo pogođeno i poslovanje društva Impol FT. No najvažnije je da su te investicije, ipak, dovršene, tako da su posljednja dva mjeseca 2018. bila u skladu s planovima, što nam ulijeva optimizam za 2019. godinu.

Kada ste preselili vrući pogon?

Posljednji blok na toploj valjaonici u Slovenskoj Bistrici izvaljali smo 26. listopada 2018. Od tog dana toplo valjanje aluminija na lokaciji Slovenska Bistrica potpuno je završeno, tako da je proizvodnja toplo valjanih traka u Impol TLM-u i Impol Sevalu.

Kakve planove imate u investiranju i ulaganju? Koliko u sljedećoj godini ulažete i u što ulažete u Šibeniku?

Nastavljamo s trendom ulaganja iz proteklih godina. Najveći dio sredstava uložit ćemo u Impol TLM. Naš je plan da na lokaciji Šibenika izgradimo novu ljevaonicu blokova najviših kvaliteta. To će biti ljevaonica godišnjeg kapaciteta oko 50.000 tona, opremljena po Best Available Technologies i u skladu IPPC direktivama. Procijenjena vrijednosti projekta odnosno ulaganja jest oko 22 milijuna eura. Početak proizvodnje planiran je početkom 2021. godine.

Kako će se to odraziti na asortiman i nove proizvode?

Nova ljevaonica nam ne znači toliko za razvoj nekih novih proizvoda. Puno će nam više značiti na području sirovinske opskrbe. Nastavljamo sa strategijom razvoja vlastitih ljevaonica na svim proiz­vodnim lokacijama. One nam osiguravaju fleksibilnost, preradu vlastitog kružnog materijala, upotrebu jeftinije sirovine, a to je sekundarni aluminij, ispunjavanje zahtjeva krajnjih kupaca po reciklaži. Omogućuju nam širok asortiman legura, lijevanje optimalnih dimenzija blokova te željenu kvalitetu. S vlastitim ljevaonicama dobijemo najjeftiniju i najbolju ulaznu sirovinu za sve proizvodne procese.

Očekujete li potpore Vlade RH, odnosno poticaj investicijama?

Bili smo već na razgovoru u Agenciji za investicije i konkurentnost te smo dobili upute i uvjete ako budemo željeli dobiti poticaj Vlade RH. Tako da, ako zadovoljimo propisane uvjete, mislim da tu ne bi trebalo biti problema.

Međutim, nama je važnije od poticaja dobiti sve potrebne dozvole u najkraćem mogućem vremenskom roku. Projekt Impol TLM strateški je važan za grupu Impol, tako da vjerujemo da je jednako važan i za Hrvatsku. Nama je ovaj projekt prioritet i za daljnja ulaganja. Već pripremamo dokumentaciju. Mi na ovome radimo prioritetno, a vrlo rado bismo vidjeli da i sa strane hrvatskih državnih tijela imamo osobe koje će nam biti na raspolaganju i s nama odgovorno i konkretno razgovarati.

Gdje sve plasirate proizvode iz šibenskog pogona?

Šibenska tvornica u našoj je diviziji valjaoništvo. Ta divizija ima centraliziranu središnju prodaju valjanih proizvoda zato da sami sebi ne budemo konkurencija na tržištu. Tržište je podijeljeno u zavisnosti od zahtjeva kupaca, mogućnosti proizvodnih procesa i nuđenja najboljeg servisa. Tržišta su u zemljama EU i u SAD-u. Zbog blizine iz Šibenika pokrivamo veći dio hrvatskog tržišta.

Kakve planove imate s Impol TLM-om u podizanju proizvodnje i zapošljavanju te novim tržištima?

Planovi Impol TLM-a za ovu godinu veći su za 20 posto od realizacije koju smo imali u prethodnoj, 2018. godini. Brojka je velika, međutim, ovakav plan rasta omogućuju nam investicije koje smo završili u prethodnoj godini. To znači oko 100.000 tona proizvodnje za tržište i potrebe unutar grupe. Za ovaj opseg proizvodnje i opreme ne planiramo dodatno zapošljavanje.

U koliko smjena radite i koliko radnika imate u Šibeniku?

Više ili manje cijeli Šibenik radi u četiri smjene. Trenutačno zapošljavamo 414 ljudi, to znači da smo u protekloj godini broj zaposlenika povećali oko osam posto. Prije dovršetka sljedećih investicija broj zaposlenika nećemo bitno povećavati.

Ipak stalno raspisujete natječaje. Kako osiguravate dovoljan broj radnika?

Prosječna starost zaposlenika u Šibeniku visoka je i prelazi 45 godina. Umirovljenja zaposlenika su česta, tako da je to u ovom trenutku razlog zbog kojeg tražimo nove radnike.

Grupa Impol svjesna je vlastite društvene odgovornosti, zato na prvo mjesto uvijek stavljamo zaposlenike. Odgovornost za zaposlenika primarno se odražava u poštenoj isplati za dobro obavljen rad. Prosječna primanja radnika u Impolu viša su od državnog prosjeka. Vlastitu odgovornost prema zaposlenicima pokazujemo i promocijom zdravlja, obrazovanjem, organiziranjem događaja te poticanjem inovativnih prijedloga. Dobre informacije vrlo brzo kruže među ljudima, tako da primjećujemo da zbog ugleda koji smo stekli imamo bolju ponudu tražitelja zaposlenja.

Isto tako, želimo poduprijeti i podignuti na višu razinu suradnju sa srednjim školama u blizini. Primjerice, posljednjih mjeseci jako puno smo surađivali sa Srednjom tehničkom školom Šibenik.

Pratite li situaciju s mostarskim Aluminijem? Možete li je komentirati te kakve odnose ima Impol TLM s Aluminijem Mostar?

Situaciju oko Aluminija Mostar pratimo, pogotovo zbog naše poslovne suradnje. Često se čujemo, razgovaramo, pišemo i tražimo rješenja koja su dobra za obje strane. Slobodno mogu reći da je naš poslovni odnos s Aluminijem Mostar dobar. Međusobno ispunjavamo dogovorene obaveze.

Koliko je moguć vaš vlasnički ulazak u Aluminij?

U ovom trenutku ne razmišljamo o tome.

Koliko vam u vašim planovima znači proizvodnja za automobilsku i avioindustriju?

Uvijek tražimo tržišta koja nam daju stabilnost na duži rok. Proizvođači iz sektora auto i avioindustrije traže ugovore na dulji rok. Taj rok je i do 10 godina. Ta dva sektora, odnosno tržišta, nama danas predstavljaju direktno oko 25 posto prodaje. S obzirom na zahtjeve kupaca prodavača po ispunjavanju zahtjeva AMS, mogu reći da je toga još dodatnih 10 posto.

Dosad je autoindustrija bila u rastu. Mi smo to vrlo dobro iskorištavali. Našim klijentima pružamo točno ono što žele, a to je “sve pod jednim krovom”. Prilagođavamo se tako trendovima autoindustrije. Upravo smo zbog takva pristupa pred završetkom sklapanja posla s nekima od najvećih svjetskih proizvođača osobnih vozila, koji se djelomično preusmjeravaju u elektrifikaciju vozila.

A avioindustrija?

Avioindustrija je u velikom rastu. Potrebe proizvođača zrakoplova za aluminijem i aluminijskim komponentama veće su nego što su mogućnosti i kapaciteti nas prerađivača. Zbog toga aluminij zamjenjuju kompoziti. Mi smo ove potencijale prepoznali, te smo već napravili prve korake i očekujem da ćemo u prvoj polovini ove godine dobiti standard EN9100. Sve ovo je lijepo čuti, ali ne smijemo zaboraviti da govorimo o najvećim mogućim zahtjevima što se tiče izvrsnosti. Ovakvi kupci ne prihvaćaju prosjek i spremni su pošteno platiti. Međutim, za svoj novac očekuju najbolju moguću kvalitetu i u točno definirano vrijeme. To, naravno, od svih nas zaposlenih u grupi Impol traži disciplinu, odgovornost i predanost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. travanj 2024 22:02