Intervju

'Kad smo krenuli proizvodili smo 1000 tona ribe godišnje, sada ćemo premašiti 10.000'

'Prvi smo u svijetu proizvođač brancina i orade sa “skin” pakiranjem', dodaje Markulin
Goran Markulin
 Luka Gerlanc / CROPIX

Tvrtka Cromaris ovoga tjedna počinje prodavati nove proizvode - filete orade, brancina i hame te kotlete hame u “skin pakiranju”, tankoj vakuumiranoj foliji otpornoj na vodu. Riječ je o najmodernijoj tehnologiji pakiranja ribe na svijetu, kakve dosad nije bilo na našem tržištu, a prisutna je na tržištima SAD-a i Francuske, ali gotovo isključivo u industriji lososa, gdje su njome ostvareni odlični rezultati.

Riječ je o najnovijoj investiciji Cromarisa, koji se za nju pripremao gotovo dvije i pol godine, a vrijednost nove linije postavljene u pogonima tvrtke na području luke Gaženica u Zadru, utemeljene na njemačkoj i švicarskoj tehnologiji, veća je od tri milijuna kuna.

- Fileti i kotleti svježe mediteranske ribe iz Cromarisova uzgoja potpuno su otkošteni i da bi se od njih pripremio obrok, potrebno je samo deset do 15 minuta. Naime, kao jedan od glavnih razloga rjeđe konzumacije ribe potrošači ističu kompliciranu pripremu, odnosno čišćenje ribe, posebno mladi potrošači, koji su svjesni zdrave hrane, ali nemaju znanja o čišćenju ribe niti ga imaju gdje naučiti. Cijela industrija prerade ribe stoga je usmjerena na filete i očišćenu ribu, jer to olakšava konzumaciju i povećava potrošnju ribe, odnosno zdrave hrane - kaže Goran Markulin, direktor Cromarisa, najveće hrvatske tvrtke za proizvodnju ribe i sedmog proizvođača orade i brancina na svijetu, iz sastava rovinjske Adris grupe. Razgovor smo vodili u sjedištu Cromarisa u Zadru, koji će, prema Markulinovim tvrdnjama, vrlo brzo postati najznačajniji centar za proizvodnju ribe na Mediteranu.

Zašto ste se odlučili na skin pakiranje? Što će ono donijeti na našem, ali i europskom tržištu mediteranske ribe?

- Cromaris je prvi u svijetu proizvođač brancina i orade s ovakvim pakiranjem. Takvo pakiranje trenutno postoji u industriji lososa u određenim zemljama, koriste ga neki trgovci iz veleprodaje u Italiji, Francuskoj i Engleskoj, ali u njega ne stavljaju svoje, nego kupljene proizvode. Razlika između Cromarisa i takvih trgovaca jest to što mi ribu pakiramo čim izađe iz mora, a neki trgovac u Njemačkoj, primjerice, naruči ribu koja tri dana putuje do njega i tek je onda pakira. Dakle, to po kvaliteti nikako ne može biti isti proizvod. Očekujemo da naš proizvodi bude na najvišoj razini kvalitete i da će naši potrošači to prepoznati.

Od najvećih svjetskih uzgajivača orade i brancina iz Grčke, Turske i Španjolske, trenutno nitko nema proizvod kakav mi sada lansiramo. Inače, Turska proizvodi 158.000 tona, Grčka oko 100.000 tona, Španjolska oko 35.000, Italija je na 17.000 tona, a Hrvatska na 13.000 tona. Iza nas su Francuska, Portugal, Cipar, Malta i druge mediteranske zemlje.

U kojoj će gramaži biti novi proizvodi?

- Svi fileti orade, brancina i hame egalizirani su na 130 grama, a uz njih imamo i kotlet hame od 200 grama. Takav je proizvod idealna porcija za potrošača, koji ga može u izrazito kratkom vremenu pripremiti i unutar tjedna, a ne samo petkom, te pojesti izuzetno kvalitetan riblji obrok. Radi se o potpuno svježim filetima i kotletima, od potpuno svježe ribe, koji će se više puta tjedno dostavljati u naše najveće trgovačke centre.

Koliko će novih radnih mjesta otvoriti nova linija?

- Na novoj liniji zaposlit ćemo 15-ak novih radnika. Cromaris danas zapošljava 520 ljudi, a kad ga je Adris grupa tek pokrenula, imao je 184 radnika.

Hoće li nova linija uspjeti pokriti ključna tržišta novim proizvodima?

- Kapacitet linije je ogroman. U dvije do tri iduće godine očekujemo proizvodnju između 300 i 400 tona filetiranih proizvoda u skin pakiranju. Takvih proizvoda na tržištu nema i do kraja godine sigurno će biti dostupni na tržištu Italije, a nakon toga Francuske i Njemačke. Očekujemo da najkasnije do početka iduće godine proizvodi budu distribuirani na četiri ključna tržišta. Vidjet ćemo kako će se sve to razvijati. Već smo razgovarali sa svim trgovcima u tim zemljama i interes za novi proizvod uistinu je velik. Sudeći prema poslanim uzorcima, od naših partnera dobivamo vrlo pozitivna mišljenja.

Kolika su ukupna ulaganja u proizvodnju i puštanje na tržište novih proizvoda u skin pakiranju?

- Prvi koncept je osmišljen prije više od dvije godine. Iznos ukupnog ulaganja ovisit će o lansiranju, koje je u tom procesu najskuplje. Radi se, naglašavam, o potpuno novoj tehnologiji i proizvodu kakvog na tržištu nema. Nijedan proizvođač ribe na Mediteranu ne nudi ništa slično u Hrvatskoj, Italiji, Njemačkoj i Francuskoj. Na tržište izlazimo s potpuno novim konceptom, u skladu s Cromarisovom vizijom da bude prepoznat po svježini, najvišoj kvaliteti i inovativnosti proizvoda. To nas svrstava među lidere u industriji u cijeloj Europi i tako ćemo i nastaviti.

Osim po pakiranju, po čemu se vaš proizvod izdvaja od konkurenata iz, primjerice, Turske, Grčke ili Španjolske?

- Govorimo o lansiranju svježih fileta koji su obrađeni na najkvalitetniji način, što znači da su otkošteni. Kad, naime, govorimo o filetima brancina i orade, klasičan filet sadrži neke kosti jer je takav tehnološki proces, no mi iz ovih fileta dodatno ručno vadimo sve kosti. Jednako tako, uklanjamo i neke druge dijelove fileta, tako da potrošaču ostaje samo najkvalitetniji dio mesa brancina i orade. Takav način rada podrazumijeva, ponajprije, da imate najkvalitetniju i dovoljno veliku ribu, a naš filet je relativno velik. Drugo, Cromaris je putem receptura prema kojima godinama hrani svoju ribu uspio dobiti izrazito visoku nutritivnu vrijednost ribljeg mesa. Na primjer, omjer omega-3 i omega-6 masnih kiselina u našoj je ribi oko 1, što je od nutricionista preporučena razina tih kiselina, dok je njihov standardni omjer kod proizvođača koji koriste komercijalnu hranu na tržištu za oradu i brancin od 0,3 do 0,7. Odnosno, imaju više omega-6 masnih kiselina u ribi, što je manje povoljno za potrošača od omega-3 masnih kiselina. Cromaris taj dio odrađuje putem receptura i kontrole svoje riblje hrane i na to smo posebno ponosni jer smo svojim potrošačima omogućili još zdraviji i kvalitetniji obrok. Naravno, svi naši fileti i kotleti koji na tržište izlaze u skin pakiranju rađeni su isključio od naše ribe, a to znači da se radi o izrazito svježem i kvalitetnom nutritivnom obroku.

Prošlu je godinu Cromaris je završio s dvoznamenkastim rastom, od oko 11 posto. Očekujete li slične rezultate i ove godine?

- Ukupni Cromaris bilježi izuzetno visoke stope rasta, stoga ove godine očekujemo da ćemo prijeći proizvodnju od 10.000 tona, što je bio drugi strateški cilj koji su Adrisa i Cromaris postavili zajedno. U trenutku kada je Adris grupa osnovala Cromaris, proizvodnja je bila oko 1000 tona, tako da je prosječna godišnja stopa rasta Cromarisove prodaje veća od 20 posto. U tom smjeru želimo nastaviti.

Kakav je položaj Cromarisa na globalnom tržištu danas?

- Cromaris je danas sedma po veličini tvrtka u svijetu po proizvodnji brancina, orade i mediteranskih vrsta ribe te najbrže rastuća u industriji u posljednjih deset godina kad je riječ o proizvodnji mediteranskih vrsta ribe. Zahvaljujući prije svega ulaganjima Adris grupe, naših sedam uzgajališta danas ima najnoviju tehnologiju uzgoja. Osim toga, u Ninu smo uložili gotovo 17 milijuna eura u gradnju mrijestilišta kapaciteta 40-ak milijuna komada ribe, što nas svrstava među najveća mrijestilišta brancina i orade u Europi. Uz to, sagrađena je nova prerada te i dalje namjeravamo ulagati u preradbene kapacitete kako bismo stvarali proizvode dodatne vrijednosti.

Najviše izvozite u Italiju? Koliko je talijansko tržište važno za razvoj Cromarisova budućeg poslovanja?

- Italija je najveće tržište brancina i orade na svijetu te čini gotovo četvrtinu svjetskog tržišta. Cromaris na tome temelji svoju glavnu konkurentsku prednost. Jednostavno, u industriji svježe ribe svježina je sama po sebi sinonim za kvalitetu, uz način na koji proizvodimo ribu, i to u Jadranskom moru, plus svi tehnološki postupci koji su na bitno višoj razini od prosjeka industrije. Sve to omogućava nam da smo na talijanskom tržištu pozicionirani kao premium brend ribe. Cromaris je u Italiji pojam za premium brancina, oradu i hamu, a time uspijevamo postići bolje cijene od naše konkurencije iz Grčke i Turske.

Cromaris u ovom trenutku ima paletu s više od 300 proizvoda. Kakvi su planovi s uzgojem ribe?

- U ovom trenutku Cromaris uzgaja oradu, brancina i hamu, kao posebne vrste nudimo i brancina i oradu iz organskog uzgoja, a radimo i na novim eksperimentalnim vrstama. One još nisu dostupne u prodaji, ali ih planiramo ponuditi na tržištu u dogledno vrijeme, primjerice zubaca i neke druge vrste. Ipak, radi se o još uvijek eksperimentalnim tehnologijama. Primjerice, zubaca u svijetu ne uzgaja nitko osim nas jer je njegov uzgoj vrlo zahtjevan i tu još treba mnogo rada da bi ga se moglo komercijalno plasirati.

Zašto je uzgoj zubaca toliko zahtjevan?

- Zubatac je izuzetno osjetljiva riba, veliki je kanibal, pripadnici vrste napadaju jedni druge i mortalitet je velik, a u svijetu ne postoji tehnologija uzgoja, što znači da ne postoji razvijena hrana specijalizirana za njih. Činjenica je da sve radimo ispočetka. Dosad smo imali nekoliko pokušaja, ali nisu bili na razini koju želimo i koja bi bila komercijalno isplativa. Unatoč tome nismo odustali i bude li sve u redu, za dvije do dvije i pol godine mogli bismo imati određenu proizvodnju. Cromaris će sigurno u budućnosti ponuditi neke nove vrste ribe.

Pokušavali ste s uzgojem romba. Kakva su tu iskustva?

- Ozbiljan uzgoj romba postoji samo u Španjolskoj. Romb se mora uzgajati na kopnenom sustavu jer je preosjetljiv na promjenu temperature mora. Svako zatopljenje mora iznad 23 ili 24 Celzijeva stupnja dovodi do njegova ugibanja. Zbog toga je kompletna proizvodnja zasnovana na kopnenom sustavu, a to su goleme investicije, jer se tijekom cijelog ciklusa kontrolira temperatura mora. Nije isključeno da ćemo se u doglednoj budućnosti okušati i u tome, ali trenutačno nam to nije u fokusu.

Konkurencija ne može dostaviti robu unutar 24 sata od ulova

Koliko je Adris grupa dosad investirala u Cromarisov razvoj?

- Investicije Adrisa u Cromaris u ovih deset godina iznose približno milijardu kuna. Govorimo o investicijama u opremu, građevine, ali i obrtni kapital. Naime, ova je industrija, kad je riječ o obrtnom kapitalu, vrlo zahtjevna jer mi, de facto, uzgajamo ribu prosječno dvije i pol godine. To znači da, ako imate 1000 tona proizvodnje, a želite ići na 2000 tona, morate dvije i pol godine hraniti ribu i raditi na mlađi, što zahtijeva golema financijska sredstva. Za povećanje proizvodnje s 1000 na 2000 tona morate uložiti dodatnih 50-60 milijuna kuna, što u opremu, što u samu ribu, da biste je za dvije i pol godine mogli prodavati. Zbog tih je ciklusa industrija vrlo zahtjevna, a ulaganja velika. Adris planira uložiti još 50-ak milijuna eura u iduće tri do četiri godine u daljnji razvoj Cromarisa. Krucijalno je da Cromaris 83 posto svoje proizvodnje izvozi, prisutni smo na 15-ak različitih tržišta, od kojih je, s udjelom prodaje nešto većim od 40 posto, najznačajnija Italija, ali i niz drugih važnih nam zemalja, kao što su Austrija, Njemačka, Francuska, Slovenija, Poljska, Češka, odnosno, fokusirani smo na sve zemlje srednje i zapadne Europe.

Planirate li širenje na tržišta Bliskog istoka i arapskih zemalja?

- Ovdje primarno govorimo o industriji svježe ribe čiji je rok trajanja između 10 i 14 dana i samim time tržišta na velikoj udaljenosti poput Srednjeg istoka, SAD-a ili Azije teško su dostupna, osim specijaliziranim vrstama prijevoza, na čemu još nismo radili. Naime, osnovni je koncept Cromarisa da nudimo najvišu kvalitetu u industriji svježe mediteranske ribe, što znači da nudimo najsvježiju ribu. Primjerice, naši kupci u Italiji naruče ribu danas i mi je još danas ulovimo i isporučimo dan kasnije. Dakle, dostavljamo ribu unutar 24 sata od ulova, što naša glavna konkurencija iz Grčke i Turske ne može.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 05:25