DIGITALNO TRŽIŠTE

Prijepori političkih skupina u Europskom parlamentu ometaju donošenje pravila za velike online platforme

Glavni prijepori vezani su uz definiciju nadzornika pristupa tržištu, interoperabilnost i ciljano oglašavanje
Ilustracija
 Olivier Douliery/AFP

"Složili smo se da se još ne slažemo", sumirala je zastupnica Evelyne Gebhardt situaciju koja se trenutačno događa u Europskom parlamentu oko najvažnijeg paketa digitalnih pravila u EU.

U jednom su se trenutku, otprilike godinu dana ranije, sve uključene strane složile barem u jednom - ako EU želi staviti pod kontrolu velike digitalne platforme poput Amazona, Googlea, Facebooka i Apple, potrebno je što prije donijeti zakonsku regulativu.

Naime, postojeća pravila o tržišnom natjecanju su Europskoj komisiji davala prostora da kazni velike igrače tek kada postanu monopoli. Do tada je za mnoga manja poduzeća već bilo prekasno. Stotine europskih malih i srednjih poduzeća ugašeno je jer se nisu mogli ravnopravno natjecati na digitalnom tržištu.

Komisija je zato krajem prošle godine složila prijedlog paketa digitalnih pravila - zakon o digitalnim tržištima (DMA) koji se prvenstveno bavi antikonkurentskim ponašanjem velikih platformi, i zakon o digitalnim uslugama (DSA) koji pokušava kontrolirati nezakoniti sadržaj na internetu.

Danas, gotovo godinu dana nakon objave prijedloga, kraj se ne nazire tako skoro. Europski parlament zagovara stroža pravila od Vijeća, ali je problem što politički klubovi ne mogu pronaći kompromis. Spomenimo samo kako je na DMA uloženo 1199 amandmana, a na DSA čak 2297 amandmana.

Odugovlačenje otvara prostor lobijima da pokušaju što više razrijediti regulativu. Prema podacima Lobbycontrol, deset najvećih digitalnih tvrtki, od Googlea do Booking.com, troše 32,75 milijuna eura godišnje na mrežu udruga, think tankova i predstavništava diljem Europe.

Glasovanje u europskom odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača bilo je predviđeno za 8. studenoga, no zastupnici su odlučili pomaknuti glasovanje. Jedan razlog je što tada u Europski parlament dolazi zviždačica Frances Haugen, a drugi razlog je taj što je sastanak izvjestitelja u sjeni pokazao da postoji još mnoga pitanja oko kojih se političke skupine ne slažu.

Glavni prijepori vezani su uz definiciju gatekeepera, interoperabilnost i ciljano oglašavanje.

Izvjestitelj zadužen za DMA, Andreas Schwab (EPP) želi na popis gatekeepera staviti samo najveće kompanije. Prvo je predložio da su to tvrtke s tržišnom kapitalizacijom od najmanje 100 milijardi eura (kasnije smanjio na 80 milijardi). No, socijaldemokrati u Parlamentu smatraju to problematičnim i traže da izvjestitelj smanji granicu na 65 milijardi eura, na koliko ju je originalno postavila Komisija.

Drugo, Schwab je predložio da u definiciju gatekeepera uđu samo one kompanije koje imaju barem dvije djelatnosti. To znači da kompanije koje imaju samo jednu djelatnost, poput Booking.com i Airbnb, ne ulaze u definiciju nadzornika pristupa tržištu.

Zabrinutosti socijaldemokrata dijele i klub zastupnika Zelenih/EFA i Ljevica u Parlamentu.

Zelene posebno brine pitanje interoperabilnosti. Oni, naime, žele proširiti obveze za interoperabilnost i na usluge za razmjenu poruka.

"Ovo je vrlo važno ako želite da u konačnici izvješće dobije široku podršku", kazao je zastupnik Rasmus Andresen.

Interoperabilnost društvenih mreža i usluga za razmjenu poruka traži i krovna europska organizacija za zaštitu potrošača.

"DMA mora osigurati pravi potrošački izbor društvenih mreža i usluga za razmjenu poruka obvezujući velike platforme da dopuštaju uslugama konkurenata da nesmetano rade s uslugama platformi, baš kao što usluge e-pošte i telefonske usluge savršeno funkcioniraju bez obzira na operatera kojeg je potrošač izabrao", stoji u izvješću BEUC-a.

Pitanje ciljanog oglašavanja je također jedno oko kojeg se lome koplja. Dok se Zeleni, Ljevica i S&D protive personaliziranom, odnosno ciljanom oglašavanju ističući kako je povijest pokazala da su takvi poslovni modeli štetni za potrošače, liberali s druge strane brane izvještaj tvrdeći kako će zabrana naštetiti europskim malim i srednjim poduzećima.

"Kvaliteta je važnija od brzine", ponovili su u nekoliko navrata kritičari izvještaja, dajući nagovijestiti da se ne namjeravaju tako brzo 'slomiti'.

S druge strane, liberali su optimistični da će se pregovori završiti u roku tjedan do dva tjedna.

Što se tiče DSA, izvjestiteljica Christel Schaldemose (S&D) imat će možda još teži zadatak od kolege Schwaba pronaći kompromisna rješenja.

I to je izvješće dobilo kritike da se previše odmaklo od prijedloga Komisije.

"DSA ne može biti čarobno rješenje za sve nedostatke interneta", poručila je zastupnica Dita Charanzova (Renew Europe) i pozvala kolege da se vrate na početni cilj.

"Sjetimo se što smo htjeli ovom uredbom – stvoriti ujednačeni sustav za uklanjanje nezakonitog sadržaja i dati priliku građanima da se pozovu na uklanjanje nezakonitog sadržaja. Akt je trebao govoriti o sustavu, a ne o sadržaju. Međutim, nakon mnogih amandmana smo se odmakli od tog početnog cilja", upozorila je Charanzova.

Ovo je doista povijesna prilika da jedinstveno digitalno tržište postane kompetitivnije, da internet i potrošači budu sigurniji i da poslovni sektor ima jasna pravila pred sobom, složili su se zastupnici izražavajući nadu za skorašnjim kompromisom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 20:03