NOVI POJAM

Pivotiranje: Ključ uspjeha, ali i noćna mora svih osnivača

Umjetnost je znati kada i kako napraviti pivot - neki su tako došli do pola milijarde dolara investicija, a drugi do rekordnih exita

Krenete prodavati kavu, ali većina vaših kupaca želi pivo - fokusirate se na pivo. Krenete raditi rame za bicikle, ali većina vaših kupaca želi cijele bicikle - fokusirate se na izradu cijelih bicikala.

Besplatno preuzmite PDF magazina:
Startup Report No8

Krenete raditi električna vozila, a onda se fokusirate na izradu baterijskih sustava i razvijete i standardizirate različite električne komponente za električna vozila i primite pola milijarde dolara investicije od SoftBanka.

Krenete raditi korporativni softver za digitalno prepoznavanje osobnih iskaznica, a onda razvijete aplikaciju koja tu tehnologiju koristi za učenje matematike pa se prodate Googleu za pola milijarde dolara.

Realnost osnivača

Pivotiranje je ključ uspjeha startupa. To je poravnavanje startupa sa zahtjevima tržišta i od osnivača se očekuje da na tome rade kontinuirano. Jasno, ako baš jako volite kavu, rame za bicikle, električna vozila i korporativni softver za digitalno prepoznavanje osobnih iskaznica nećete biti oduševljeni. Ali to je realnost za osnivače.

Dragana Lipovac Medić, osnivačica i izvršna direktorica HUBBIG-a, marketplacea za logistiku, kaže da je prošla kroz nekoliko pivotiranja.

- Za osnivače je ključno da su uvijek spremni na pivotiranje, a HUBBIG-u je prvo pivotiranje bilo zbog problema kako privući naručitelje prijevoza bez dovoljnog broja prijevoznika, i obrnuto - kaže Lipovac Medić.

image

Dragana Lipovac Medić, osnivačica i izvršna direktorica HUBBIG-a

JL/

Tumači da su morali smo pronaći način kako pridobiti obje strane istovremeno, umjesto fokusiranja na određeni grad ili državu. Ispočetka, kaže, uložili su puno energije u privlačenje obje strane.

- Nismo odmah shvatili na koga se treba više fokusirati - ističe.

Tako su se prvo usredotočili na privlačenje naručitelja prijevoza. Zatim su se preusmjerili prema izgradnji boljeg odnosa s prijevoznicima. Tako su dobili dublji pogled u potrebe tržišta i povećali promet.

Dino Jerković, osnivač i izvršni direktor Spiritusa kaže da unatoč najboljem planiranju uvijek može doći do situacije koju nije bilo moguće predvidjeti i zato svaki osnivač mora biti spreman na pivotiranje.

Odvagana odluka

- Moj startup imao je priliku - nepriliku mijenjati par puta poslovni model - duhovit je Jerković.

Spiritus, koji radi na tehnološki nerazvijenom “digital afterlife” tržištu, tražio je najbolju go-to-market strategiju. Eksperimentirao je s online freemium modelom, direktnom prodajom da bi se fokusirao na takozvani B2B2C model.

image

Dino Jerković, pokretač i direktor startapa Spiritus

DARKO TOMAS/

- Sad kreiramo partnerstva s tvrtkama i organizacijama koja će prodavati našu uslugu, a da pritom dijelimo prihod - kaže Jerković te dodaje ‘Svi se nadamo da je to to’, jer spreman je na daljnja pivotiranja.

Frano Primorac, osnivač i izvršni direktor Chonche, startupa koji je razvio pametnu posudu za cvijeće, kaže da je ključno da osnivači razviju osjećaj kada i kako pivotirati.

- Želje i potrebe tržišta se stalno mijenjaju, i osnivači se mogu naći u teškoj poziciji ako na njih ne mogu odgovoriti zbog stare zapisane strategije negdje u uredu - tumači Primorac.

image

Frano Primorac, osnivač i izvršni direktor Chonche

FP/

Upozorava da pri tome ima mnogo čimbenika o kojima treba razmišljati, poput toga da startupu po putu ne ponestane kapitala. Kaže da Choncha stalno pivotira, a najveći pivot su odradili na startu.

- Tada smo izveli klasičan ‘zoom in’ pivot, kad smo zbog toga što smo prekrcali proizvod mogućnostima čak razvili i blockchain dodatke, a onda smo odsjekli sve osim temeljnih funkcionalnosti - navodi Primorac.

Ivan Livić, suosnivač i izvršni direktor Vendue Techa kaže da oni nisu napravili pivot do sada i upozorava da s pivotiranjem treba biti oprezan.

Pritisak hypea

- Samo zato što vi niste uspjeli postići zacrtani rezultat ne znači nužno da morate pivotirati. Možda vam iz globalnog bazena talenata nedostaje stručna osoba koja bi vam mogla u tome pomoći. Možda treba tržište geografski tražiti dalje nego ste mislili ili pitati se je li tajming dobar - kaže Livić.

image

Ivan Livić, suosnivač i direktor startupa Vendue Tech

DAVOR PONGRACIC/CROPIX

Dodaje da danas svi pričaju o AI-ju, ali pri tome, ističe, treba biti data-driven i odluke temeljiti na podacima s tržišta na koje se cilja.

Poručuje da se pivotiranje ne bi trebalo raditi zbog hypea.

- Nama u Vendue Techu podaci pokazuju da je prerano za pivotiranje. Mislim da smo vrlo rano u R&D fazi i zato razvijamo više mikro servisa i tako na temelju reakcija korisnika nadograđujemo priču i gradimo lanac vrijednosti - zaključuje Livić.

Tri najbolja primjera pivotiranja prema hrvatskim osnivačima

AirBnB

Brian Chesky iz AirBnB-a jasno je opisao izazove s kojima su se suočavali u prioritizaciji između privlačenja klijenata i domaćina apartmana. Početno su stvorili platformu za prodaju privatnog smještaja, no nakon godinu dana bezuspješnih pokušaja, odlučili su se za pivotiranje prema prodaji doručka. Kasnije su, uz mentorstvo Y Combinatora, prepoznali potrebu za fokusiranjem na jednu stranu kako bi privukli drugu. Uspjeli su nakon tri neuspješna pivotiranja.

Slack

Stewart Butterfield, osnivač Slacka inicijalno je krenuo razvijati igru Glitch. Blago je reći da je beta korisnici nisu dobro prihvatili, a onda se odlučio, očito dobro, pivotirati u komunikacijsku platformu koju su koristili između svojih zaposlenika u SAD-u i Kanadi. Na kraju je jedna od najpoznatijih poslovnih cloud platformi, Salesforce, preuzela Slack za čak 27 milijardi dolara.

Twitch

Twitch je krenuo kao čudan projekt njihovog osnivača Justina Kana, koji je odlučio cijeli dan nositi kameru sa sobom i prenositi uživo svaku minutu svog života. Kasnije je uvidio nišu u prenošenju igranja videoigara uživo te je dozvolio svima drugima da to rade. Twitch je prodan Amazonu za milijardu dolara.

image
Jl/Tomislav Botic

*Tema je iz magazina Startup Report No8, kvartalne publikacije Hanza Medie koja izlazi u print izdanju uz Jutarnji list te u obliku PDF-a i na webu Jutarnji.hr u rubrici Startup Report.

Magazin je dostupan online:

> PDF izdanje Startup Report No8

> WEB izdanje Startup Report No8

> SVI brojevi Startup Reporta dosad

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 08:08