Ocjenjivanje i vrednovanje studentskih postignuća u online nastavi, osobito u uvjetima kada se doslovno preko noći trebalo prebaciti na takav oblik obrazovnog procesa, postavilo je pred nastavnike, ali i studente brojne upitnike. Kako to provesti da bi vrednovanje bilo što objektivnije, kako znati da je osoba koja je s druge strane “žice” upravo taj student, kako provesti i vrednovati praktični dio nastave - mnogo je pitanja trebalo rješavati u hodu, ali i u skladu s tehničkim mogućnostima sustava.
U prednosti su, svakako, oni nastavnici i fakulteti koji su ranije prakticirali nastavu na daljinu, a za one koji su eventualno tražili modele na koje se osloniti od pomoći su mogle biti preporuke koje je na tu temu uputilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO). Premda u domeni visokog obrazovanja, sukladno zakonu koji sveučilištima jamči autonomiju, takvi akti resornog ministarstva nisu obvezujući, oni su ih sveučilištima ponudili kao pomoć i potporu nakon što su slične upute sastavili za osnovne i srednje škole.
Praćenje rada
Tako MZO predlažu daljnje korištenje projektnih i problemskih zadataka, istraživačke radove, izradu programa, portfolija, konstrukcija te kritičkih osvrta, analiza i preglednih radova.
- Mnogi nastavnici imaju već dobro razvijene metode trajnog praćenja te kontinuirano prate rad studenata (predajom zadaća, prikaza, seminara i sl.), što u ovim okolnostima treba podržati. Sustavi učenja na daljinu (npr. Moodle) pružaju izvrsnu podršku za nastavak takvih aktivnosti pa se preporučuje uporaba širokih mogućnosti sustava, uz nužne prilagodbe - stoji u tim preporukama. Također, iz Ministarstva navode kako se neki od kolokvija mogu zamijeniti rješavanjem zadataka koji se preuzimaju iz odgovarajuće baze, tako da svaki student dobiva svoje zadatke.
- LMS (engl. Learning Management System) Moodle ima izvrsne alate za takav način rada. Također, sustav Moodle (na kojem se temelje Loomen i Merlin) ima raznolike mogućnosti izrade pitanja, što omogućava nastavnicima iz svih područja da izrade testove prema njihovim potrebama - ističu iz Ministarstva, iz kojega dalje navode kako je osnova dobrog testa, koji je relativno siguran od prepisivanja, velika baza pitanja iz koje se generiraju testovi. Savjetuju i kako ih primijeniti:
- Generiranje pitanja na temelju slučajnog odabira te promjena redoslijeda odgovora, uz vremensko ograničenje unutar kojega je test dostupan kao i postavljanje jednog pitanja po stranici, može osigurati relativno dobru pouzdanost testa i zaštitu od neželjenog prepisivanja - stoji u preporukama.
Iz Ministarstva podsjećaju i kako je Centar za e-učenje Srca (Sveučilišni računski centar) izradio nekoliko online tečajeva i priručnika za izradu pitanja i testova u sustavu Merlin u online okruženju, koji su također dostupni svim nastavnicima.
Osim običnih testova “koje je relativno zahtjevno napraviti”, kažu u MZO-u, mogu se koristiti i testovi dostupni unutar H5P modula.
- Ovim modulom na relativno jednostavan način nastavnici mogu pripremiti napredna i vizualno atraktivna pitanja putem kojih mogu provoditi testove. Sustav nema sve mogućnosti klasičnog Moodle testa, ali je vizualno zanimljiviji i lakši je za korištenje - objašnjavaju iz MZO-a.
Testiranje
Ako će se provoditi brojnije testiranje studenata, preporučuje se da se ono najavi administratorima platforme za e-učenje (SRCE ili lokalno na visokom učilištu), a da se sa studentima prethodno provede probni test kako bi se provjerilo imaju li svi jednake uvjete za pristup testu.
Osim testova, kao naprednije metode provjere znanja Ministarstvo preporučuje, unutar LMS sustava, korištenje standardnog modula za zadaće.
- Nastavnik može u ograničenom vremenu zadati, primjerice, zadatak u kojem treba napraviti kritički osvrt na određenu temu te to predati u obliku zadaće. Takvi radovi individualno su obilježeni i relativno je lako uočiti prepisivanje. Uz to, većina fakulteta u Hrvatskoj ima pristup sustavu za provjeru plagijata koji su često povezani sa sustavom za predaju zadaća - podsjećaju iz MZO-a.
Na kraju, ističu, visokom obrazovanju na raspolaganju su i velike količine kvalitetnog besplatnog online sadržaja u obliku MOOC-ova (Massive Open Online Course).