EKO-PRINC

Aston Martin princa Charlesa vozi na ‘ono što ostane nakon proizvodnje sira i vina‘

Automobilu, koji Charles posjeduje već 50 godina, instaliran je pogon koji radi na mješavinu 85% bioetanola i 15% bezolovnog benzina
Princ od Walesa i njegov Aston Martin DB6 
 Rebecca Naden/Pa Images/Profimedia

Princ Charles je netom prije summita Cop21, s ponosom otkrio da njegov Aston Martin ide na 'višak koji ostane nakon proizvodnje engleskog bijelog vina i sirutke iz procesa proizvodnje sira', piše Guardian.

Iako su inicijativu britanskog prijestolonasljednika mnogi pohvalili, drugi su istaknuli da pristup koji se odnosi na tako usku nišu nije od neke pomoći na nacionalnoj i globalnoj razini. Zapravo, kažu aktivisti, čak bi bilo i velike štete da se takav pristup na neki način replicira.

'Neobično rješenje princa Charlesa da dekarbonizira svog Aston Martina pomoću visoke mješavine bioetanola napravljenog od sireva i vinskog otpada, ne smije se pobrkati s ozbiljnim rješenjem za dekarbonizaciju vozila', rekao je Greg Archer, direktor T&E-a, europske grupe za čisti transport .

'Gledajući širu sliku, biogoriva donose više štete nego koristi, jer potiču krčenje šuma i prenamjenu zemljišta što pogoršava klimatsku krizu.'

Ali, niti ne postoji opasnost da će vozila poput ovog kojeg vozi Charles uskoro zakrčiti ulice Londona.

Mješavina goriva

Automobilu, koji Charles posjeduje već 50 godina, instaliran je pogon koji ide na mješavinu goriva od 85% bioetanola i 15% bezolovnog benzina, poznatog kao E85.

Za one koji su spremni uložiti neki novac, moglo bi biti i dugoročne uštede.

No, kako je objasnio dr. Chris Mallins, konzultant za alternativna goriva i održivost, prinčev slučaj je poseban jer je taj automobil po svemu jedinstven model.

Mallins također naglašava da je Charles na neki način uvijek bio napredan po tom pitanju. 'Službena britanska politika relativno agresivno gura prema razvoju sve više tehnologije koja možda ne koristi sir i vino, ali koristi druge elemente - iako s otpadom iz kuhinje ne možete baš daleko stići', rekao je Mallins. 'Ipak će nam biti potrebna još naprednija tehnologija.'

U međuvremenu, aktivisti poput T&E-a naglašavaju potrebu da se smanji ukupna vožnja te da se, uz podršku vlade, postupno prijeđe na električna vozila na baterije koja koriste obnovljivu energiju. Greg Archer smatra da je to rješenje koje će u roku od nekoliko godina biti dostupno svima.

Neujednačeni uspjeh

Uspjeh biogoriva je neujednačen, a to se potvrđuje i posljednjih godina pogotovo nakon što je supermarket Morrisons ukinuo svoju stanicu za punjenje bioetanolom E85. Kada su predstavljene 2007. godine, takve stanice bile su prve te vrste u Velikoj Britaniji, a promocije novog dozatora poklopile su se s isporukama automobila Saab 9-5 BioPower flex-fuel.

Međutim, na drugim britanskim transportnim tržištima sve više se koristi hidrotretirano biljno ulje (HVO), primjerice kod teških teretnih vozila, koja je često jako teško ili nemoguće konvertirati za korištenje drugih oblika održive energije.

Lokalne vlasti, poput vijeća općine Bournemouth, te vijeća Babergh i Mid Suffolk također su pokušale smanjiti emisije ugljičnog dioksida zamjenom dizel vozila onima na gorivo na bazi biljnog ulja - prvenstveno kamione za otpad i vozni park.

Charles je u intervjuu za BBC rekao da bi svjetski čelnici koji se okupljaju na summitu Cop26 trebali poduzeti ambiciozne mjere u vezi s klimatskom krizom, a ne 'samo razgovarati', te napokon primijetiti koliko su mladi ljudi očajni zbog ovog problema.

U razgovoru snimljenom u arboretumu, koji je Charles zasadio za svog unuka Georgea u vrtovima Birkhalla, svoje kuće na imanju Balmoral u Aberdeenu, britanski prijestolonasljednik također je govorio o svojim naporima da smanji vlastiti ugljični otisak.

'Dva dana u tjednu ne jedem ni meso ni ribu, a mliječne proizvode ne jedem jedan dan u tjednu', rekao je. 'Kad bi to učinilo više ljudi, pritisak bi se prilično smanjio.'

Europska agencija za okoliš u svojem je ovogodišnjem Izvješću o stanju okoliša navela da su gospodarske aktivnosti i način života najvažniji ekološki izazovi u Europi.

Europski parlament smatra da se EU treba preusmjeriti na održivo gospodarstvo, koje se temelji na ciljevima održivog razvoja. Javni interes treba određivati ekonomiju, a ne obratno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2021 02:14