EUROPSKI PARLAMENT

Uredba će obvezati proizvođače da najkasnije do 2024. počnu proizvoditi baterije tako da se mogu lako zamijeniti

Biljana Borzan: Čak 42 posto kvarova na pametnim telefonima i 27 posto kvarova na laptopima povezano je s baterijom

 Ured Zastupnice

Dulje trajanje baterija, njihova lakša zamjena i uvođenje oznake na baterijama koja će pokazivati koliko im je očekivano trajanje samo su neke od novosti koje će ubrzo zaživjeti na razni Europske unije, a sve zahvaljujući novoj Uredbi za baterije.

Naime, Odbor je u četvrtak je sa 74 glasa za, osam protiv i pet suzdržanih, usvojio svoje stajalište o predloženim pravilima za upravljanje cjelokupnim životnim ciklusom baterija, dakle od samog dizajna do kraja njihova životnog vijeka.

Detalji navedeni na samom početku teksta neki su od prijedloga hrvatske eurozastupnice Biljane Borzan, usvojeni prošlog tjedna kada je Odbor Europskog parlamenta za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane izglasao Uredbu za baterije.

"Čak 42 posto kvarova na pametnim telefonima i 27 posto kvarova na laptopima povezano je s baterijom. Svi se sjećamo vremena kada se baterija na mobitelu mogla lako izvaditi i zamijeniti te je svatko od nas mogao biti sam svoj majstor. Sada se mobiteli sastavljaju na način da se baterija zalijepi i ako ju pokušate odvojiti, velika je šansa da ćete dodatno oštetiti uređaj", kaže Borzan, čije je nedavno istraživanje pokazalo kako više od 94 posto građana Hrvatske smatra da bi se baterije trebale moći lakše zamijeniti.

Uredba će u budućnosti obvezati proizvođače da najkasnije do 2024. počnu proizvoditi baterije na način da ih i serviseri i sami potrošači mogu lako zamijeniti.

"Dodatni problem na koji je ukazalo moje istraživanje je činjenica da je više od 57 posto građana primijetilo da im se trajanje baterije na mobitelu skratilo nakon što su ažurirali operativni sustav. Apple i Samsung su već kažnjeni u Italiji i Francuskoj radi namjernog usporavanja uređaja kako bi se građane primoralo da kupe novi. Ovom uredbom bi trebala uvesti transparentnost jer će na bateriji biti označeno koliko ona može trajati", kaže Borzan.

Mimo navedenog, eurozastupnici okupljeni u Odboru žele da se svi ekonomski dionici koji su zaslužni za stavljanje baterija na tržište EU pridržavaju zahtjeva koji adresiraju rizike vezane uz sourcing, obradu i trgovinu sirovinama, kemikalijama ili pak sekundarnim sirovinama. Traže da se industrija koja se bavi proizvodnjom baterija pridržava standarda dužne pažnje.

Uredbom pozivaju i na strože ciljeve prikupljanja prijenosnih baterija (70 posto do 2025. godine, u usporedbi s originalnim prijedlogom Komisije od 65 posto te 80 posto do 2030. godine umjesto 70 posto). Uvode i minimalne stope prikupljanja baterija koje se koriste u e-biciklima (75 posto do 2025. godine i 85 posto do 2030. godine) te traže prikupljanje svih baterija iz industrijskih i električnih vozila.

Očekuje se da će Uredba biti usvojena na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u ožujku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. listopad 2024 19:36