StoryEditor
Pridružite im se

Ovi ljudi žive dulje, imaju manji rizik od srčanih bolesti i zarađuju više

Znanstveno je dokazano da se optimizam može naučiti, donosimo 9 ključnih koraka
 iStock

Kad vas unaprijede na poslu, vjerujete li da je to zato što ste dobro i kvalitetni radili te, ako tako nastavite, da vas i u budućnosti očekuju promaknuća? Ili mislite da je riječ o spletu sretnih okolnosti koje se nikad više neće ponoviti, a možda vas i brine činjenica što ćete biti pod većim nadzorom šefova?

Optimisti vjeruju da se dobre stvari događaju zbog njih i vjeruju da su one dokaz da u budućnosti slijedi još pozitivnih promjena, u svim aspektima njihova života. Kad im se dogodi nešto negativno, recimo - nisu dobili promaknuće koje su očekivali, oni to doživljavaju kao iznimke koje nikako neće utjecati na ostala područja života.

image
iStock

S druge strane, pesimisti su uvjereni da su baš oni pokrenuli negativna događanja u svom životu. Vjeruju da će jedna njihova pogreška pokrenuti brojne pogreške u ostalim životnim područjima, a pozitivne promjene samo su iznimke koje se više neće ponoviti.

Biti optimist ima brojne prednosti. Oni su općenito sretniji u životu jer o budućnosti misle pozitivno i vesele se događanjima koji ih čekaju, a ne strepe od njih. Zbog toga su zadovoljniji i u sadašnjosti. Manje su depresivni i anksiozni jer negativna događanja ne gledaju kroz prizmu svoje krivnje. Stvaraju uspješnije veze i bolji su na poslu kojim se bave. Dokazalo je to istraživanje američkog psihologa Martina Seligmana - najoptimističniji prodavači osiguranja prodaju čak 88 posto više polica od onih najpesimističnijih. A najveću prednost pred pesimistima imaju u zdravstvenom stanju - istraživanja su pokazala da optimisti žive čak 7 do 10 godina dulje od pesimista, imaju znatno smanjen rizik od srčanih bolesti i vjerojatnije je da će se zdravo hraniti, vježbati i bolje spavati.

Hoće li nam čaša biti napola puna ili napola prazna, dobrim je dijelom odlučeno već u našem djetinjstvu. Otkad smo bebe, nesvjesno skupljamo raspoloženje i navike svojeg okruženja. Ako je ono relaksirajuće i zadovoljno, vjerojatnije je da ćemo i mi odrasti u optimističnu osobu. No, ako je kod kuće sve disfunkcionalno i prepuno tenzija, optimizam je prva stvar koju ćemo izgubiti.

image
iStock

No, prije nego što okrivite roditelje i jednostavno se pomirite s tim da ćete cijeli život vidjeti tamniju stranu, trebate znati da je znanstveno dokazano da se optimizam može naučiti. Pozitivna energija definitivno kreće od nas samih, znaju to dobro i pripadnici generacije CE, kreativni, mladi duhom i otvoreni ljudima svih godina.

Ako i vi želite biti dio generacije CE i s njima širiti pozitivnu energiju i zajedništvo, nastavite čitati ovaj tekst jer donosimo devet koraka američke psihologinje Amy Przeworski koji će vas iz vječitog pesimista pretvoriti u uvijek nasmijanog optimista.

1. Postanite svjesni svoje negativnosti - razmislite o svojim riječima i mislima i budite svjesni koliko su pesimistične. Identifikacija problema ključan je korak svake promjene.

2. Istrenirajte um - kad primijetite negativnu misao, odmah pomislite na nešto pozitivno i izrecite to iako možda ne djeluje istinito u tom trenutku. Trebat će vam vremena da se naviknete da pozitivu.

image
iStock

3. Zapišite negativnu misao - i uz nju napišite razloge zašto se tako osjećate. Dodajte još jedan red i zapišite sve protuargumente vašoj negativnoj misli. Vjerojatno će vam biti puno lakše identificirati razloge za, nego protiv negative.

4. Potraga za pozitivnim aspektima - vaša omiljena nogometna ekipa je izgubila, ali barem ste se družili sa svojom ekipom i podijelili pizzu. Izgubili ste posao, ali sada imate priliku pronaći neki koji vam bolje odgovara ili zgrabiti priliku koju inače ne biste. Počnite tražiti pozitivne strane i podsjećajte se na njih jer ćete tako i povjerovati.

5. Dajte drugima pozitivnu povratnu informaciju - čak i ako je netko nešto odradio loše, zasigurno je barem jedan djelić bio dobar. Istaknite ga i motivirajte druge da se još više potrude.

image
iStock

6. Dajte sebi pozitivan feedback - svaki put kada kažete 'ovo je svatko mogao napraviti', 'nije ništa specijalno', 'imao/la sam sreće', nepotrebno umanjujete svoj uspjeh. Pesimisti se osjećaju neugodno kada drugi prepoznaju njihov rad i boje se da će ih razočarati ako priznaju da su u nečemu dobri. Umjesto umanjivanja zahvalite svakome (i sami sebi) kada vas pohvale.

7. Upoznajte svoj pesimizam - štiti li vas od razočaranja? Možda mislite da ćete se lakše pripremiti na buduće izazove? Je li lakše biti spreman na loše posljedice da vas ne iznenade? Zapravo bi nam bilo lakše suočiti se s negativnim elementima života kada već unaprijed ne bi brinuli o njima jer tako neprestano nosimo uteg anksioznosti.

8. Preuzmite rizik - isprobajte optimizam kao par novih cipela. Vjerojatno će trebati neko vrijeme da se prilagode vašoj nozi, odnosno vašoj osobnosti. Ali dajte šansu.

9. Praksa, praksa, praksa - psihologici Przeworski je trebalo nekoliko godina da postane optimističnija, a priznaje da i dalje zna utonuti u pesimistične faze. Savjetuje da samo krenete ispočetka po njenim koracima.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. kolovoz 2020 17:14